השבוע אני מציעה לכם לשוב אל הפשטות המתוקה: עוגיות פריכות, קלות להכנה וכמובן טעימות. הבצק הפריך מהווה בסיס ניטרלי למאפים מלוחים ומתוקים, לעוגות ועוגיות ולכיסנים שאפשר למלא במה שרוצים. החומרים הבסיסיים ותהליך ההכנה עושים חשק לגשת מיד למטבח ולהתחיל ללוש. מה לא נאמר על הבצק הנפלא הזה, שיכול ללבוש צורות רבות ולספק לנו מבחר של מאפים.
 
בצק פריך מורכב בדרך כלל מקמח, נוזלים (ביצים, מים, חלב ותחליפיו) ומשומן (חמאה, מרגרינה ושמן וגם תחליפים כמו שמן קוקוס). אפשר גם להשתמש בקמח מלא, קמח אורז, קמח נטול גלוטן וקמח כוסמין – אופציות נוספות לגוון את הטעמים. חשוב לדעת: סוגי השומן והנוזלים שבהם משתמשים קובעים את מרקם הבצק, מידת פריכותו ואיכותו.
 
הבצק יכול להיות מתוק או מלוח. הניטרליות שלו מאפשרת את השימוש במליות בשריות או חלביות. ברגע שלומדים את טכניקות העיבוד, הרידוד והמילוי הנכון של בצק זה, ניתן כאמור ליצור מבחר רחב של מאפים. אני בחרתי להכין את הגרסה המתוקה והמהירה: עוגיות פריכות וסופר טעימות, לצד כל משקה חם או קר שתגישו. 

טיפסקל

לא ללוש יתר על המידה את הבצק, משום שחום הידיים ממיס את השומן (מרגרינה או חמאה). מצב זה יוצר תחושה שיש להוסיף קמח ואז הבצק הופך לנוקשה מדי.
 
כדאי ללוש את הבצק עד שכל החומרים מתאחדים ולהניח במקרר כדי שהשומן ייצב אותו. כל הבצקים הפריכים ניתנים להקפאה. יש לעטוף את הבצק בניילון נצמד ולהפשיר במקרר באיטיות עד לשימוש.

עוגיות פריכות מצופות בוטנים. צילום: פסקל פרץ רובין
עוגיות פריכות מצופות בוטנים. צילום: פסקל פרץ רובין


 

עוגיות פריכות מצופות בוטנים 


החומרים:
(לכ־30 עוגיות) 
250 גרם חמאה קרה
100 גרם אבקת סוכר
1 כפית תמצית וניל
2.5 כוסות קמח מנופה 
1/4 כפית מלח 
1 חלמון או ביצה שלמה
 

 
לציפוי:
1.5 כוסות בוטנים או אגוזים קלויים 
וקצוצים דק 
1 ביצה טרופה עם מעט מים






אופן ההכנה: 

1. מעבדים את החמאה ואבקת הסוכר במערבל חשמלי במהירות נמוכה. מוסיפים את תמצית הווניל, המלח, החלמון וחצי מכמות הקמח, מערבלים קלות ומוסיפים את יתר הקמח. מערבלים שוב עד לקבלת בצק אחיד וחלק. מוציאים מהקערה, אפשר לקמח קלות, כך שיהיה נוח לעבוד עם הבצק. 
2. מפרידים את הבצק למספר חלקים, מגלגלים כנקניק, מרפדים בניילון נצמד ומקפיאים כשעה עד שעתיים. 
3. מפזרים את הבוטנים על מגש. מוציאים את הגלילים מהמקפיא ומברישים אותם בביצה הטרופה המדוללת במים. מגלגלים את גלילי הבצק על הבוטנים הקצוצים במגש ויוצרים שכבה אחידה. מניחים על קרש חיתוך וחותכים את הגלילים לפרוסות בעובי חצי סנטימטר. מסדרים את הפרוסות על תבנית אפייה ברווחים שווים. 
4. אופים במשך 15־20 דקות בתנור שחומם מראש לחום של 160־170 מעלות עד הזהבה קלה. מוציאים ומצננים היטב. שומרים בצנצנת בעלת סגירה הרמטית.