הכינוס האחרון של מועצת גדולי התורה שנערך שלשום התקיים ללא נוכחותו של האדמו"ר מגור. האדמו"ר בן ה־80, שהמילה שלו יכולה לחרוץ את גורלה של הממשלה העתידית, שהה באותה עת במנוחה במושב בית חלקיה. מי שאירח את הכינוס שהתקיים על רקע משבר חוק הגיוס הוא האדמו"ר מביאלא, אחד מ־15 האדמו"רים החברים במועצת גדולי התורה.



הכינוס הזה היה דרמטי במיוחד, על רקע העובדה שמחר בחצות יפקע הדד־ליין להקמת הממשלה, אך ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן ויהדות התורה בראשות יעקב ליצמן טרם הצליחו להגיע להבנות על רקע חוק הגיוס, נכון למועד כתיבת שורות אלה. בעקבות הקרע הזה, בסיומו של הכינוס אישרו חברי המועצה - כמובן על דעתו של האדמו"ר מגור, הגם שלא היה נוכח במקום - את מתווה הפשרה לסוגיית חוק הגיוס שזכתה לגיבוי של ראש הממשלה.



לפי המתווה, יעדי הגיוס ייקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחוק של הכנסת. אלא שהמתווה הזה עדיין אינו תואם את עמדת ליברמן, שדורש לחוקק את חוק הגיוס בנוסח שאושר בקריאה ראשונה בכנסת, וכלל מכסות וכן את סעיף פקיעת התוקף. העימות החזיתי הזה בין ליברמן וליצמן, וכמובן מול האדמו"ר שמאחוריו, עלול להסתיים בהליכה לבחירות חוזרות.



מקובל לחשוב כי האדמו"ר הוא זה שנותן את ההוראות לסגן שר הבריאות, אולם מקורבים לחסידות טוענים בתוקף שהשניים מחזיקים ביחסי ידידות קרובים מאוד וכי האדמו"ר מקבל את דעתו של ליצמן בנושאים שונים. "יחסיו של ליצמן עם האדמו"ר מגור הם שם דבר", מבהיר מקורב לחסידות. "מדובר ביחסים שלא ניתן לערער עליהם. גם טעויות שונות שנעשו או כישלונות שנזקפו לחובתו של ליצמן עברו בשלום מצד האדמו"ר, שיודע לסלק גם את הקרובים אליו ביותר אם צריך. מעבר ליחסי מנהיג ומונהג, ליצמן נחשב כידיד אישי וקרוב של האדמו"ר שנים רבות קודם הכתרתו כאדמו"ר. הם נוהגים לשוחח ממושכות - דבר נדיר כשמדובר באדמו"ר שכמעט ולא מדבר בפומבי, נמנע מהתבטאויות פומביות ואפילו מכתיבה - להעביר מסרים ולהיפגש בתדירות גבוהה".



יעקב ליצמן. קרדיט: יונתן זינדל, פלאש 90



"אין חברות, זה רב ותלמיד, אדמו"ר וחסיד, זה לא יחס שוויוני בכלל", טוען מנגד ישראל כהן, פרשן פוליטי ברדיו החרדי "קול ברמה". "האדמו"ר הוא האוטוריטה והוא מחליט, וליצמן מבצע. כמובן שהוא מקבל נתונים מליצמן ומעוד אנשים, תלוי בכל נושא ולגופו של עניין, אבל בסוף ההחלטה היא שלו יחד עם החברים האדמו"רים של מועצת גדולי התורה".



זו אינה הפעם הראשונה שיחסיהם של ליצמן והאדמו"ר מגור עומדים במרכזה של סערה פוליטית: בנובמבר 2017 עלה לכותרות הקשר בין השניים על רקע התפטרותו של שר הבריאות יעקב ליצמן מתפקידו בשל משבר עבודות הרכבת בשבת. אבל לא תמיד היה זה ליצמן שנחשב ליד ימינו של האדמו"ר. בתקופתו של הרב פנחס מנחם אלתר, האדמו"ר מגור הקודם, דודו של האדמו"ר הנוכחי, ליצמן לא נלקח בחשבון כמי שמשפיע. יש עדויות אפילו על עוינות הדדית. רק לאחר פטירת האדמו"ר הקודם, החל כוכבו של ליצמן לזרוח. הוא נכנס למרכז העניינים כממשיכו של נציג החסידות משה זאב פלדמן, במינוי ישיר של האדמו"ר הנוכחי.



משמעת פלדה


האדמו"ר מגור, הרב יעקב אריה אלתר, נולד בלודז' שבפולין ב־1939, נצר למשפחת אדמו"רי גור. הונו מוערך במאות מיליוני שקלים, כאשר רוב הקרקעות שבבעלותו הן ירושה מאביו, האדמו"ר הרב שמחה בונים אלתר. אביו נחשב סוחר קרקעות ממולח שזיהה פוטנציאל במקומות שונים ברחבי הארץ והשקיע בהם בהצלחה רבה. במקביל להונו הרב ולייחוסו, נחשב האדמו"ר מגור אחד האנשים החזקים ביהדות החרדית העולמית, אולם לא פחות מכך לדמות רבת השפעה גם בזירה הפוליטית הארצית.



"הרבי מגור תמיד היה איש חזק מתוקף מעמדו והפוזיציה שהוא נמצא בה, אבל בשנים האחרונות התחזק מעמדו עוד יותר, ומאז כינונה מחדש של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, הוא הפך בפועל לדמות שעל פיה יישק דבר בסיעה החסידית", מבהיר כהן.



כוחו של האדמו"ר מגור נובע, בין היתר, מכמות החסידים שמונה החסידות: למעלה מ־15 אלף בתי אב, שהם כ־75 אלף חסידים, הופכים את גור לחסידות הגדולה בישראל. היא שולטת בתנועת אגודת ישראל, בעיתון "המודיע" ובסיעת אגודת ישראל בכנסת, יש לה ייצוג במשרד הבריאות, בגופי ממשל וברשויות מקומיות, והיא מחזיקה ברשת קשרים ענפה שנטוותה עם אילי הון חרדים.



אחת לתקופה מארגנת החסידות מסעות נופש לאילי הון, לעתים בהשתתפות האדמו"ר בעצמו שמגיע לחלוק כבוד ל"גבירים" שתורמים מהונם לחסידות. בחודשים האחרונים הצליחה החסידות לגייס במימון המונים עשרות מיליוני שקלים תוך ימים ספורים עבור מוסדות החינוך והחסד של החסידות. ההערכות הן שבין היתר הועבר הכסף לבית המדרש של החסידות שהחזקתו עולה מיליוני שקלים בשנה.



"גור היא החסידות הגדולה והעוצמתית בישראל - גם בכמות החסידים, וגם בעצמאות הפיננסית שלה", מוסיף כהן. "מצד אחד, זו חסידות מסתגרת ובדלנית, אבל מאידך גיסא 'החסידים מאוד מעורבים בחיי המעשה וביומיום, ורבים מהם עובדים לפרנסתם בשלל מקצועות חופשיים".



חסידות גור נבדלת מיתר החסידויות ונחשבת לפורצת דרך בתחומים רבים. בין חבריה ניתן למצוא אילי הון, בעלי עסקים, עורכי דין, אנשי הייטק, עיתונאים, מכונאים ואינסטלטורים. אבל יחד עם המעורבות בחיי המעשה וההשתלבות בשוק התעסוקה עם נתונים גבוהים גם בזירה האקדמית, שעליה עולים אולי רק אנשי חסידות בעלזא שמעודדים לימודים אקדמיים באופן רשמי, נחשבת החסידות לקיצונית בכל הקשור לחיי אישות והדרת נשים.



אפשר למצוא בה אנשים בעלי השכלה אקדמית גבוהה שמדברים עברית רהוטה - בניגוד לחסידויות אחרות שבהן מונהגת בעיקר היידיש כשפה עיקרית - אך הם לא ילכו יחד עם נשותיהם ברחוב, איסור משמעותי מאוד בחסידות. עם הניגודים הללו, משמעת ציבורית חזקה כפלדה ומעורבות בגופי שלטון בארץ ובעולם – ניתן אולי להבין את כוחה של חסידות גור בכינונן של ממשלות ובהפלתן.



אמרה את דברה


אחת הסוגיות החשובות לאדמו"ר מגור היא נושא השבת. בשנים האחרונות הוא לא היסס להעמיד את הנושא הזה במרכז הזירה הפוליטית. כך הגיעו לעולם כאמור משבר העבודות ברכבת ישראל, הסערה סביב העבודות על גשר יהודית מעל נתיבי איילון בתל אביב, הפיטורים הצפויים במפעל פניציה בירוחם בשל חרם חרדי בעקבות פעילותו בשבת, ההפגנות נגד קיום האירוויזיון בשבת ועוד. "הרבי עומד על העקרונות החרדיים ולא מתפשר", מוסיף כהן. "גם בנושא הגיוס הוא מאוד דומיננטי".



אלא שבנושא הגיוס הייתה נכונות כאמור לפשרה שלא תמנע מהממשלה החדשה לקום. "הכדור עובר לידיים של ליברמן", אמרו שם. אלא שליברמן סירב לאשר את הצעת הפשרה, ועד לרגע כתיבת שורות אלו לא חל שינוי בהחלטותיהם של שני הצדדים.



אביגדור ליברמן. קרדיט: אלוני מור



"החסידות כבר אמרה את דברה שהיא מוכנה להתקפל כדי לכונן ממשלה, אולם ליברמן עושה הכל כדי להפיל אותה ולהיבחר מחדש עם איילת שקד", אומר גורם המקורב לחסידות. "שקד אומנם הכחישה, אבל זה לא אומר שזה לא מה שליברמן רוצה. מבחינת החרדים – אנחנו לא חוששים מבחירות נוספות. יש לנו ממילא בסיס מצביעים קבוע".



היו מי שטענו שהאדמו"ר מגור לא השתתף בכינוס הדרמטי שלשום כדי למנוע הטחת האשמות בחסידות, שלפיהן בשל הדומיננטיות של העומד בראשה - לא תקום ממשלה חדשה. אלא שהגורם המקורב טוען כי מדובר ב"הבלים": "האדמו"ר נמצא כבר הרבה זמן בבית חלקיה, עוד לפני שצצו המשברים הפוליטיים, לאחר שלא חש בטוב. אסור לשכוח שהוא אדם בן למעלה מ־80 שעבר סאגה רפואית לא פשוטה. לא הכל זה ספינים".