"יש עבודה שצריך לעשות כי להתמודד עם כוחות אפלים. בגרמניה אנחנו צריכים להיות ערניים יותר מאחרים לאור העבר שלנו", כך אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, בראיון ל-CNN, זאת לאחר הבחירות לפרלמנט האירופי בהן נרשמה עלייה בכוחן של מפלגות הימין הקיצוני ברחבי אירופה וגם בגרמניה עם עלייה בכוחה של מפלגת "אלטרנטיביה לגרמניה".



מרקל אמרה עוד כי "עלינו להתמודד עם רוחות הרפאים של העבר. אנחנו צריכים לספר לצעירים שלנו מה שההיסטוריה הביאה עלינו ועל אחרים". היא התייחסה גם לדבריו של פליקס קליין, הממונה על המאבק באנטישמיות מטעם הממשלה בברלין, שאמר כי רצוי שלא ללבוש כיפות בפומבי במדינה בעקבות עלייה בהתקפות אנטישמיות. "תמיד היה לנו מספר מסוים של אנטישמים בקרבנו, לצערי", אמרה, "עד היום אין בית כנסת אחד ולא מעון יום אחד לילדים יהודים, לא בית ספר אחד לילדים יהודים, שלא צריך לשמור עליו על ידי שוטרים גרמנים".


כאמור, בשבת האחרונה אמר בכיר בממשלת גרמניה כי הוא לא מייעץ ליהודים לחבוש כיפות בחלקים מסוימים במדינה. פליקס קליין, הממונה על המאבק באנטישמיות מטעם הממשלה, אמר בראיון שפורסם בעיתון הגרמני "פונקה" כי "דעתי לרוע המזל השתנתה בהשוואה למה שהייתה בעבר. אני לא יכול להמליץ ליהודים לחבוש את הכיפה בכל זמן ובכל מקום בגרמניה". 
 
הוא לא פירט אילו מקומות וזמנים עלולים להיות מסוכנים. מנהיג הקהילה היהודית בגרמניה אמר בשנה שעברה כי הוא מייעץ לאנשים המבקרים בערים הגדולות במדינה לא לחבוש כיפות. נתונים שפרסמה ממשלת גרמניה מוקדם יותר החודש הראו כי אירעה עלייה במספר התקריות האנטישמיות במדינה בשנה שעברה.