לקראת הסדנה בבחריין: ג'ארד קושנר, היועץ לעניינים מיוחדים של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וחתנו צפוי להגיע במהלך השבוע לביקור בזק בישראל, מרוקו וירדן, כך אישר היום (שלישי) הבית הלבן. אל קושנר צפויים להתלוות במהלך הביקור גם השליח המיוחד של הבית הלבן למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט והשליח המיוחד לאיראן בריאן הוק.



קושנר וגרינבלט, שנחשבים לשניים מהגורמים המובילים בניסוח "עסקת המאה" - תוכנית השלום לה התחייב טראמפ, יחד עם הוק, צפויים להיפגש עם מנהיגי המדינות בהם הם יבקרו במטרה לגייסם לתמיכה בתוכנית השלום האמריקאית ובפסגה הכלכלית. ירדן נחשבת למדינת מפתח בנוגע להצלחת הפסגה, ובנוגע ליכולתו של הבית הלבן להפעיל לחץ על הפלסטינים.



בין הפטיש לסדן. עבדאללה מלך ירדן, צילום: רויטרס
בין הפטיש לסדן. עבדאללה מלך ירדן, צילום: רויטרס



עד כה, מלבד בחריין שתארח את הפסגה, סעודיה ואיחוד אמירויות המפרץ הודיעו כי בכוונתם להגיע לסדנה שהבית הלבן הודיע עליה. עם זאת, ההנהגה הפלסטינית - הן ברמאללה והן ברצועת עזה, יחד עם אנשי עסקים מובילים בשטחים הפלסטיניים, סירבו להגיע לבחריין, תוך שהם טוענים שהפסגה היא חלק מתוכניתה של ארה"ב לגרום לפלסטינים לוותר על שאיפותיהם הלאומיות בעד הטבות כלכליות. 



ירדן, שכאמור מקורבת לרשות הפלסטינית, עדיין לא הביעה את עמדתה בנוגע לסדנה האמריקאית, ולא הודיעה אם תשתתף בה או לא. הממלכה הירדנית נחשבת למקורבת לרמאללה אך מופעל עליה לחץ כבד להשתתף בפסגה המתוכננת, כדי להציג חזית ערבית משותפת בעד ההסכם. עם זאת, מעבר לקרבתה לרמאללה, החשש בממלכה הוא כי פעולה שתיחשב בידי הציבור הירדני, שרבים בו פלסטינים, כמנוגדת לאינטרס הפלסטיני תוביל לתסיסה ולחוסר יציבות בממלכה, שבלאו הכי נמצאת במשבר כלכלי עמוק.