פשרה בדרך? המו"מ הקואליציוני היה אמור להגיע היום (שלישי) לשלבי הסיום, אולם כרגע עדיין אין סיכום בין הליכוד לישראל ביתנו באשר לחוק הגיוס. למרות זאת, מסתמן מתווה חדשה שעשוי להוביל לחתימה של ליברמן על ההסכם, במסגרתו חוק הגיוס יחוקק בקריאה שנייה ושלישית ללא יעדי הגיוס. מנגד, דובר הליכוד טוען כי "לא נקבעה פגישה ואין כרגע שום התקדמות עם ליברמן. הוא דוחה כל הצעה ומנסה למשוך זמן". 



על פי הפשרה, ועדה מיוחדת בראשות חבר כנסת מישראל ביתנו תוקם לצורך קביעת היעדים, ושם ידונו על המכסות. אחרי שהמכסות יתקבלו בוועדה, הן יובאו לתיקון חקיקה ויוכנסו לחוק.



ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) דחתה בערוץ 13 אפשרות של פשרה: "חוק גיוס הוא סמל, הוא סטטוס קוו, הוא יחסים בין הציבור החילוני לדתי והמסורתי בארץ. הוא שאלה איך מדינת ישראל תיראה בעוד 10-20 שנה. זה לא נוגע להיום".

הרל"ש של ליברמן, אבי אבוחצירא, עם המתווך מטעם ישראל ביתנו שמואל חייק. צילום: יניר קוזין


מלינקובסקי הוסיפה כי "הליכוד נכשל בהרכבת הממשלה. היו להם את כל הקלפים, המפתחות אצלהם. זה שהם לא יודעים להיות אפקטיביים ולהעמיד את המפלגות החרדיות במקומן, זה שהם לא יכולים להחזיר את כל ההטבות שנתניהו נתן להם. מה אנחנו מבקשים? חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה, החרדים יצאו מהמליאה כדי שיעבור. אם זה כזה קומסטי כפי שאנו שומעים אתמול בערב, מה קרה שהח"כים מהמפלגות החרדיות לא מסכימים? למה מפילים את האשמה על ליברמן?".

מוקדם יותר, נצפו הרל"ש של ליברמן, אבי אבוחצירא, והמתווך במו"מ מטעם ישראל ביתנו, שמואל חייק. השניים דנו בחוק הגיוס, כאשר אבוחצירא שוחח בטלפון על יעדי הגיוס ואמר כי הדרישה של המפלגה לא תשונה בכל מקרה. 

נערך לאפשרות של ריצה משותפת עם כחלון. נתניהו. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


עוד היום, במסגרת היערכות לבחירות אפשריות, אישרה מזכירות הליכוד בכינוס בירושלים את הסכם הריצה המשותפת עם מפלגת כולנו, בראשות משה כחלון. הצעת ההחלטה שהועלתה בפגישה קובעת כי "בנסיבות שבהן הבחירות לכנסת הוקדמו למועד של עד חצי שנה מהיום לא יתקיימו פריימריז לבחירות המועמדים של הלכוד לרשימה לכנסת ולראש הממשלה, וכי הרשימה לכנסת ה-21 תהיה רשימת הליכוד לכנסת ה-22".
 
מבקר הפנים של הליכוד, עו"ד שי גלילי, ציין כי החלטת המזכירות היום היא חסרת כל תוקף משפטי. לדבריו, "גם במידה והחלטת המזכירות מוצדקת לגופה, אין בכך כדי לאפשר את הפרת הוראות החוקה ועקיפת סמכותם של חברי מרכז המפלגה בדרך של העברת סמכויות פיראטית למזכירות הליכוד שאיננה מוסמכת כלל ועיקר לדון בנושאי רשימת המועמדים והאיחוד עם סיעת כולנו. מפלגת הליכוד מחוייבת להתנהל לפי הוראות הדין תהיינה הנסיבות אשר תהיינה".

מוקדם יותר, דיבר חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו) בתוכנית הרדיו של אילה חסון ב-103FM וטען כי "ראש הממשלה בחר בצד החרדי במיליון האחוזים. מדובר כאן בכשל של אגו, מנהלים את המשא ומתן בצורה רשלנית ביותר. זה לא מגיע מיריב לוין אלא מראש הממשלה. ב-24 שעות האחרונות דובר הליכוד הוציא הודעה לחברי הליכוד לירות ארס בחופשיות על ליברמן. למרות זאת לא ראיתי ח"כ אחד שצייץ כנגדו. נתניהו הוא גנרל ללא חיילים. נתניהו עלה לשידור בשמונה בערב ואומר שהוא מנסה לשכנע אך ליברמן שמתעקש. לאחר מכן אותו נתניהו מתראיין לערוץ 9 ואומר לקהל הבוחרים של ליברמן שהוא ידאג להם לפנסיות. הוא מחבק מצד אחד ומוציא עין בצד השני".