האם בקרוב יוכלו נשים לשלוט בשעון הביולוגי שלהן? חוקרים באוניברסיטה העברית מצאו גן הקובע את קצב התפתחות הביציות וגילו, באמצעות הנדסה גנטית, כי הוא מאפשר כיבוי של מנגנון תאי שמקדם את התפתחות הביציות.

שליטה במנגנון זה עשויה לתרום לעצירת השעון הביולוגי של נשים בעתיד ולאפשר להן ללדת גם בגילים מאוחרים. המחקר נערך בשיתוף עם חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, והוא התפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי Genetics.

מגבלת גיל הלידה מעסיקה נשים רבות בעולם המערבי, במיוחד היות שהגיל הממוצע ללידה הראשונה עולה. מסיבה זו חוקרים רבים ברחבי העולם מנסים לגלות מה שולט בקצב ההתפתחות וההזדקנות של הביציות.

החוקרים ד"ר צור וד"ר אשש. צילום: AG

ד”ר יונתן צור וד”ר חנה אשש מהמחלקה לגנטיקה במכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית בחרו ללמוד מהתולעת הנימית (C. elegans), מאחר שהביציות שלה מזדקנות במהירות. “סרקנו את השינוי בביטוי של כ־20 אלף גנים במהלך התפתחות הביציות ומצאנו כי ביטוי הגן ‘אוגר 2’ עולה בנקודות הקריטיות של ההתפתחות”, מסביר ד”ר צור. “תפקידו של הגן הזה הוא להפחית את עוצמת הביטוי של המסלול הביוכימי בזמן ובמקום הנכונים במהלך התפתחות הביציות וכן בביצית הבוגרת. השתמשנו בשיטה של הנדסה גנומית, בטכנולוגיית קריספר, כדי להסיר לחלוטין את הגן הזה מהגנום. כפי שצפינו, קצב התפתחות הביציות בתולעים אלו השתנה, והן היו פוריות פחות”.

החוקרים גילו כי חלק גדול מהביציות בתולעים ללא הגן עוברות מוות תאי מתוכנת, מעין “התאבדות”, ולכן לתולעים אלו יש פחות ביציות. ד"ר צור: “מה שהפתיע אותנו הוא שללא הגן היו לביציות צעירות מאפיינים של ביציות זקנות מאוד. תוצאות אלו מעלות את הסברה כי שליטה במסלול ביוכימי זה בביצית הבוגרת יכול לשלוט בהזדקנותה ולעצור אותה”.

החוקרים משתמשים במניפולציות גנטיות להעלאת הביטוי הביוכימי בביציות ולבדיקה אם פוריותן תישמר לטווח ארוך יותר. תוצאות חיוביות יפתחו את הדלת להבנה כיצד אפשר לשלוט בקצב הזדקנות הביציות, וכך אולי יתאפשר בעתיד להאט אותו ולאפשר לנשים ללדת גם בגילים גבוהים יותר.