בעלי שיכון ובינוי מנהלים מגעים ראשונים עם הפרקליטות בניסיון לסגור את תיק השוחד נגד החברה בעסקת טיעון. כך נודע ל"מעריב". המגעים מתנהלים בעקבות המלצת המשטרה להגשת כתב אישום נגד החברה ונגד בכירים בה לשעבר.
 
השמות העיקריים שבהם מדובר: שרי אריסון - בעלת השליטה לשעבר, אפרת פלד - מנהלת העסקים הראשית שלה, ובכירים בהנהלה בעבר. עד כה יוצגה שיכון ובינוי על ידי עו”ד פיני רובין, שאת שירותיו שכרה במקור אריסון, שהיא עצמה מיוצגת על ידי עו”ד נתי שמחוני. בשיכון ובינוי החליטו לתגבר את צוות הפרקליטים ולגייס לצורך קידום המגעים עם הפרקליטות את עו”ד אילן סופר, לשעבר ראש מחלקת צווארון לבן במשרד גולדפרב זליגמן. אחד הלקוחות המפורסמים שלו הוא ניר חפץ.

חברת שיכון ובינוי נשלטת על ידי נתי סיידוף וכיו”ר הדירקטוריון משמש תמיר כהן. המנכ”ל העתידי של החברה הוא אייל לפידות, הלומד בימים האחרונים את החברה לקראת כניסתו לתפקיד. מאז פורסמו החשדות בעניין תשלום השוחד שבוצע לכאורה בקניה באמצעות חברת SBI (סולל בונה עבודות חוץ, המוחזקת באמצעות חברה בשווייץ), שיכון ובינוי נתקלת בקשיים בגיוסי הון, בעיקר בבנקים בחו”ל. זאת משום שבנקים שואלים את נציגיה שאלות בסוגיית השוחד.
 
הבנקים הישראליים של שיכון ובינוי הם מזרחי טפחות, הבינלאומי ודיסקונט. הם אינם מעוררים בשלב זה קשיים, אבל במרה של החלטה סופית על העמדה לדין של שיכון ובינוי, תהיה להם בעיה בהמשך אספקת המימון. עבירת השוחד נחשבת לחמורה במיוחד באירופה.
 

שרי אריסון. צילום: רויטרס


נתי סיידוף. צילום: יח"צ


יתרה מזאת, חברה מקומית שהורשעה בשוחד עלולה להיתקל בקשיים בפעילות מול גופים ממשלתיים. שיכון ובינוי הגישה הצעה להשתתף בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, היא שותפה בחברה המפעילה את כביש 6, משתתפת במכרזים על תחנות כוח והקימה את גדר הביטחון ברצועה. המשטרה ורשות ניירות ערך המליצו השבוע לפרקליטות להעמיד לדין את שיכון ובינוי ואת ראשיה לשעבר בחשד לעבירת שוחד. הנהלת שיכון ובינוי מטפלת אך ורק בעצמה ולא בבכירים לשעבר.
 
עם התפוצצות הפרשה בתחילת 2018, קיבלה המשטרה מהחברה, לצורך ערבות, פיקדון בהיקף 250 מיליון שקל. את כספי הפיקדון או את חלקם ניתן יהיה לנצל אם וכאשר יסכימו הצדדים על הסדר טיעון שלא יכלול הרשעה פלילית. דירקטוריון שיכון ובינוי מתכנס היום לאישור הדוחות הכספיים לרבעון הראשון. התוצאות יושפעו מהשיפור ברווחיות השוטפת ומרווח חד־פעמי של 480 מיליון שקל ברוטו (כ־450 מיליון שקל נטו) ממכירת מרבית אחזקותיה בחברת השכרת הדירות הברלינאית ADO.
 
חברת מידרוג פרסמה אתמול את דירוג אגרות החברה של חברת הבת שיכון ובינוי נדל”ן, והותירה על כנו את הדירוג A1.il עם אופק יציב. על פי הנתונים, שיכון ובינוי נדל”ן מחזיקה 1,436 דירות בביצוע עם צבר קרקעות משמעותי. לחברה ותק וניסיון רב־שנים, התורם למיצובה כאחת מהחברות המובילות בענף הייזום למגורים בישראל.
 
אולם נאמר גם כי “פעילות החברה בענף הייזום למגורים בישראל וחשיפתה להאטה בענף (בעיקר ערב פרויקט מחיר למשתכן - י"ש), משפיעות לשלילה על הדירוג. קצב המכירות נשחק, ובשנת 2018 מכרה החברה 386 דירות בלבד, ירידה של 28% לעומת 2017. עם זאת, פעילותה בתחום הנכסים המניבים (לרבות עסקאות BOT) ממתנת את החשיפה ותתרום לפרופיל העסקי שלה”.