קונים את העתיד: מראה דיגיטלית, שפועלת כמו סטייליסט, מודיעין עסקי הודות לסריקת תמונות, חנויות אוטונומיות ורכישות במציאות רבודה - אלה רק כמה דוגמאות לפיתוחים חדשים שיוצגו באירוע Retail Innovation Club, שייערך ביום שני, 3 ביוני, בנתניה. המועדון הוקם על ידי בכירי ענף הקמעונאות בישראל במטרה לצמצם את הפער הטכנולוגי בין תעשיית הריטייל טק לענף הקמעונאות. חברים בו רבים מהארגונים והרשתות המובילים בארץ ובהם; שופרסל, סופר פארם, קבוצת פוקס, קסטרו, רנואר, קבוצת אסתי לאודר, אייס, ארומה, פז, מגה אור, אשטרום וביג מרכזי קניות. 
 
"שיתוף הפעולה בין כל החברות במועדון שלנו הוא הכל חוץ ממובן מאליו, ואנחנו מודים למותגים שבחרו להאמין בחזון שלנו ולהיות חלק מהעתיד של עולם הריטייל". כך אומר אורן פארן, מנהל המועדון ומציין: "כשברקע נרשמת כניסה של שחקנים משמעותיים כמו אמזון לשוק הקמעונאות, אין ספק שאנחנו צריכים לדעת להתחדש ולהתפתח. המיזם הוקם כדי לתת לכל חברת קמעונאות את היכולת להתחרות בשוק הדינמי שלנו. לשמחתנו, נציג בכנס מעל ל־40 סטרט־אפים, שיאפשרו לכל חברת קמעונאות שתשתף אתם פעולה להתחרות באופן שווה עם השחקנים הגדולים בארץ ובעולם".
 
פארן מדגיש כי מטרת המועדון היא "צמצום הפער שקיים בין הסטארט־אפים בריטייל לבין עסקי הקמעונאות ולחשוף את הסטרט־אפים  הישראליים לרשתות הגדולות. אין ספק שכל התעשייה של הקמעונאות משתנה. אנחנו רואים בזה הזדמנות להתקדם ולהתפתח, ובשביל זה המועדון נוצר. האתגרים עצומים והתחרות אדירה, אבל אנחנו מאמינים שבעבודה נכונה וביצירת שותפויות נכונות עם הסטארט־אפים הישראליים נוכל להציג ללקוח חוויית קנייה טובה ומתאימה יותר עבורו כדי שימשיך להגיע לרשתות הקמעונאיות".

אמזון. צילום: רויטרס

 

האירוע הגדול מקנה הזדמנות להפגיש את בכירי הענף עם הסטארט־אפים המובילים בתחום. כך, למשל, אחד משיתופי הפעולה שנוצרו דרך המועדון הוא בין הסטארט־אפ הישראלי Byond עם "שילב" מקבוצת FOX. שיתוף פעולה זה יאפשר ללקוחות, באמצעות שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה, לצפות בעיצוב חדר התינוקות  העתידי שהם מעוניינים לרכוש.

סטארט־אפ נוסף שיוצג בכנס הוא Syte, המכונה גם "השאזאם של עולם האופנה", שאותו יציגו אנשי ה־ Syte. זו מראה דיגיטלית הפועלת כמו סטייליסט טכנולוגי ונותנת ללקוח המלצות בהתאם לבגדים שהוא אוהב. מראה דיגיטלית נוספת שתוצג בכנס היא של memomi, שחתמה לאחרונה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת סופר פארם. הרשת תציב מראות שלה בסניפי הרשת.
 
סטארט־אפ מעניין נוסף הוא TRAX, שייסדו בשנת 2010 יואל בר־אל ודרור פלדהיים, ומאפשר לסרוק מעל 8 מיליון תמונות שצולמו בחנויות באמצעות סמארטפונים וטאבלטים על ידי מבקרים. תמונות כאלה מסייעות להפקת  תובנות עסקיות ושיווקיות וליצירת מודיעין עסקי. החברה מפתחת טכנולוגיה לראיית מחשב וניתוח נתונים של חנויות פיזיות, להבדיל מחנויות מקוונות, שבעלי מותגים יכולים להשתמש בה כדי לבחון כיצד המוצרים משתלבים בחנויות ולהבין את מיקומם.
 
בתעשייה חוזים כי עתיד החנויות הפיזיות טמון בחנויות האוטונומיות. הסטארט־אפ TRIGO יציג בכנס חנויות כאלה, העוקבות אחר הצרכנים בחנות דרך מצלמות ומכינות  עבורם את רשימת הקניות שלהם. ניתן לחייב אותם לאחר מכן לפי זיהוי תווי פנים, ללא צורך בתורים ובקופות, בדומה לאמזון GO.
 
הכנס ידגים את הסיבה שישראל "מגדלת" מפתחים מוכשרים וחדשניים, כמו  בסטארט־אפ Priciate, שמשתמש בטכנולוגיות מעולם הסייבר הצבאי לשיפור חוויית הקנייה של הלקוח. היזמים הם אבי נאור ואל"מ (במיל') אייל פישר, לשעבר מפקד מרכז הסייבר ב־8200 ומדובר בטכנולוגיית זיהוי פנים ואנליטיקה מתקדמת בשילוב עם שירות מותאם לצורכי  הלקוח והעדפותיו. כל מה שנדרש הוא רישום הלקוח לשירות, ובזמן אמת מגיע לאיש המכירות מידע על קניותיו של האיש בעבר, סל קניות שהושהה והעדפותיו. זהו פיתוח נוסף שנועד לספק בזמן אמת תובנות ייחודיות ולקדם את החיבור בין עולם הקניות הדיגיטלי לעולם הקניות בחנויות הפיזיות.