האיחוד האירופי גינה היום (שבת) את ישראל על פרסום מכרזים לבניית יותר מ-800 יחידות חדשות ברמות ופסגת זאב שבמזרח ירושלים. "מדיניות ההתיישבות וההרחבה בשטח הכבוש של מזרח ירושלים ממשיכה לערער את האפשרות של פתרון שתי מדינות עם ירושלים כבירתן העתידית, שהיא הדרך הריאלית היחידה להשיג שלום צודק ובר קיימא".

עוד נכתב בהודעה, כי "האיחוד האירופי מתנגד בתוקף למדיניות ההתנחלויות של ישראל, לרבות במרח ירושלים, שהן בלתי חוקיות על פי המשפט הבינלאומי ומהוות מכשול לשלום. האיחוד האירופי ימשיך לפעול עם שני הצדדים ועם שותפיו הבינלאומיים והאיזוריים במטרה לתמוך בחידוש תהליך משמעותי לפתרון שתי מדינות לשני עמים".

המכרזים עליהם מדובר בהצהרה פורסמו ב-29 למאי, וכוללים יחידות דיור חדשות ושטחי מסחר ביישובים. כזכור, בחודש דצמבר האחרון הודיעה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי כי ייבנו מעל 2,000 יחידות דיור חדשות ביהודה ושומרון, מה שהוביל לגינויים חריפים מצדן של צרפת, בריטניה, טורקיה והאיחוד האירופי.

בנייה במעלה אדומים. עלייה חדה בבנייה בהתנחלויות. צילום: פלאש 90

 
בהודעת הגינוי שהוציא אז האיחוד האירופי, נכתב כי "עמדתנו לגבי הבנייה בהתנחלויות הישראליות ופעילויות הקשורות בה נותרה ללא שינוי: כל מפעל ההתנחלויות הוא לא חוקי על פי המשפט הבינלאומי". 

במהלך חודש מאי פורסם דוח של "שלום עכשיו", ממנו עלה כי הוצאות הממשלה על ההתנחלויות ביהודה ושומרון עלו ב-39% במהלך שנתו הראשונה של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית. . בשנת 2017 הוציאה הממשלה 1.65 מיליארד שקלים על ההתנחלויות לעומת 1.18 מיליארד ב-2016. מדובר בסכום הגדול ביותר שהושקע בהתנחלויות בעשור האחרון.