התחממות בצפון: ארגון זכויות האדם הסורי מדווח כי בתקיפה שבוצעה הלילה (ראשון) נהרגו עשרה בני אדם, מתוכם שלושה סורים בלבד, בעוד שבעה אחרים לוחמים זרים. דובר צה"ל אישר הבוקר כי תקף מספר יעדים של צבא סוריה סמוך לקונטרה, ביניהן שתי סוללות ארטילריה, מספר עמדות תצפית ומודיעין בחזית רמת הגולן וכן סוללת הגנה אווירית מסוג SA-2, זאת בתגובה לשיגור שתי רקטות לכיוון צפון רמת הגולן שנחתו בשטח ישראל אמש.


תיעוד התקיפה בסוריה. צילום: דובר צה"ל

תיעוד הפגיעה בחרמון. קרדיט: אתר החרמון

בתוך כך, בסוכנות הידיעות הערבית, סאנא, דווח על הפעלת מערכות טילי הנ"מ הסוריות דרומית לדמשק הבירה בעקבות זיהוי של "מטרות אויב". עוד דווח בסוכנות הידיעות הסורית על מותם של שלושה חיילים ועוד שבעה פצועים בתקיפה המיוחסת, כמו כן דווח גם על נזק לרכוש ופגיעה במבנים.



על פי דובר צה"ל באירוע השיגור לכיוון הגולן לא היו נפגעים, אך זוהתה נפילה אחת בשטחנו. בתחילת השנה, שוגר טיל לאזור צפון רמת הגולן שיורט על ידי לוחמי "כיפת ברזל". המבקרים ואנשי ההנהלה זיהו את היירוט שהתבצע באזור האתר. הירי המדובר נראה כירי תגובה לעבר ישראל בעקבות תקיפה קודמת בסוריה, ולא בטילי נ"מ. המקרה הנ"ל הוא שיגור של ירי תלול מסלול לצפון רמת הגולן, שיצא משטח סוריה ויורט על ידי סוללת כיפת ברזל שמוצבת בצפון. במצלמות האבטחה של אתר החרמון זוהתה פגיעת הרקטה באתר, כאשר כבל של רכבל שאינו פעיל בקיץ במפלס העליון נפגע מרסיס.



ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו הגיב  לירי לגולן: "קיימתי אתמול התייעצויות ביטחוניות בעקבות הירי לגולן, בהן הנחיתי את צה"ל על פעולה תקיפה. איננו מוכנים לסבול ירי לשטחנו ואנו מגיבים בעוצמה רבה כנגד כל תוקפנות נגדנו. זו מדיניות עקבית אותה אני מוביל וכך נמשיך לעשות למען ביטחון ישראל".

תקיפת סוללת ארטיליה סמוך לח'אן א-שיח. צילום: דובר צה"ל



בחודש מאי התרחשו כמה תקיפות בסוריה, המיוחסות לישראל. האחרונה התרחשה ב-18 במאי, כאשר מערכות ההגנה האווירית בסוריה הופעלו באזור קונייטרה ודמשק, כאשר לפי דיווחים בסוריה מדובר בתקיפה ישראלית. בסוכנות הידיעות הסורית "סאנא" נטען כי האזעקות ומערך ההגנה האווירי הופעלו עקב "גופים זרים שהגיעו מאדמות כבושות". ישראל לא הגיבה לדיווחים על התקיפה ולא אישרה כי מדובר בהפצצות צה"ל. כיממה לפני אותה תקיפה, התרחשה אחת נוספת. אל-מרסד הסורי לזכויות אדם דיווח כי נשמעו שלושה פיצוצים באזור אל-כיסווה, בו נמצא מאגר טילים איראני ושל חיזבאללה הלבנוני, וכן מערך ההגנה האווירי הסורי.



עמדות תצפית סמוך לקונטרה. צילום: דובר צה"ל



על פי הדיווח לא ברור עדיין אם הפיצוץ נובע מפגיעה במאגרי הטילים או מפגיעת מערך הטילים הסורי בטילים הישראלים. עוד דווח בלבנון כי במהלך התקיפה הופל כטב"מ ישראלי בשטח סוריה.  מוקדם יותר אמש דווח כי "מערכות ההגנה האוויריות בסוריה הפילו מטרות מכיוון ישראל". על פי הדיווחים, הטילים נצפו בשמי דמשק, ויעד התקיפה המדובר הוא בסיס איראני סמוך לבירה. בטלוויזיה הסורית נטען כי "מערך ההגנה האווירי תקף גופים מוארים שהגיעו מישראל - והפיל חלק מהם". בתקשורת הסורית פורסם כי היעדים הם שני בסיסים איראניים באזור דמשק.