הכרה מפתיעה: בצעד תקדימי מעניק בימים אלה מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מעמד חריג של תרופת יתום (תרופה המיועדת לשימוש אוכלוסיית חולים של עד 200 אלף אנשים) לתכשיר רפואי מבוסס קנאביס. התכשיר מתבסס על תמצית הקנבינואיד CBD (אחד הרכיבים הפעילים בקנאביס), של חברת Insys Therapeutics ומיועד לחולים עם גידולי מוח (גליומות).
 
אף שבשנים האחרונות לקנאביס יש יותר מקום בממסד הרפואי וההכרה בהשפעתו החיובית גדלה, עדיין זהו צעד חריג, בשל העובדה כי מדובר בהכרה ממוסדת לקנאביס כטיפול עם ערך של ריפוי. ולא רק כבעל טיפול פליאטיבי (תומך). כיום מטרתם של מרבית טיפולי הקנאביס הרפואי מכוונים להקלה על כאב, הסדרת שינה ותיאבון, טיפול בחרדות ועוד. המטופלים עצמם טוענים בתוקף כי הטיפולים שהם זוכים להם מעניקים גם ערך של ריפוי. 
 
בעקבות המעמד שזוכה לו תרופה זו, החברה שמייצרת אותה תזכה להקלות מסוימות במסלול המפרך עד אישורה. מרבית החברות נאלצות להשקיע משאבים רבים בניסיון לשכנע ולעודד חברות שונות להשקיע בפיתוח תרופות נטולות פוטנציאל כלכלי גדול ו"הפטור" שזכתה לו החברה בהחלט יעזור לה בנושא זה. תרופות שזוכות למעמד של יתומות הצליחו לשכנע את אנשי ה־FDA באופן מדעי בהשפעתן. במקרה הנוכחי, הגדרת התכשיר הקנבינואידי כתרופה יתומה היא שה־FDA מצדד בטיפול רפואי בסרטן המוח באמצעות קנבינואידים. 
 

"כשה־FDA מעגן את התרופה כיתומה, זה אומר שהוא מזהה פוטנציאל טיפולי אמיתי לחולים עם גידולי מוח, ולא תומך בלבד", מסביר ניר ארז, מנכ״ל ומייסד טרייל־אין פארמה (שירות שמאתר ומנגיש לחולי סרטן בארץ טיפולים מתקדמים בחו"ל). לדבריו, "ממשל ארה"ב מאמין שיש בסיס מדעי מספיק חזק לתכשיר. אם זאת המציאות, תמציות קנאביס צריכות להיות זמינות לכל מי שסובל מגידולי מוח וזקוק להן, ומובן שגם צריך להמשיך את המחקר הקליני".