חילוקי דעות במפלגת השלטון: ארבעה ימים לאחר שהכנסת פיזרה את עצמה במפתיע, בליכוד מתחילים לבנות את הקמפיין לבחירות ספטמבר 2019, וכבר יש ויכוחים. על הכוונת נמצא אביגדור ליברמן. במפלגה הוחלט "לשפוך" כספים רבים במגזר העולים מרוסיה כדי לנסות ולהעביר לליכוד בוחרים מישראל ביתנו.
 
אבל הקו שבו החל ראש הממשלה אינו מקובל על כולם: "לא מספיק רק להיכנס בליברמן, כל הקמפיין", אומרים גורמים במפלגה. "אין ספק שליברמן הוביל את ישראל לבחירות נוספות וצריך להגיד את זה כל הזמן, אבל קמפיין שלילי עלול דווקא לחזק אותו בסופו של דבר. לתת לו יותר מדי תשומת לב, זה מה שהוא רוצה".
 
בליכוד צפויים קשיים בשימור "משמעת קמפיין" שתכפה על כל השרים וחברי הכנסת אחידות במסרים ולא תאפשר להם סטייה מהנחיות מטה הבחירות. דוגמה ראשונה לסוג כזה של סטייה מהנרטיב שמתווה נתניהו הגיעה אמש, כאשר השר צחי הנגבי התייחס לאפשרות של הקמת ממשלת אחדות לאחר הבחירות.
 

"הם פסלו את ביבי כי הם חשבו שזה יגרום לתחלופה בתוך הליכוד, הם לא הבינו את הנשמה של הליכוד", אמר הנגבי בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12. "אני מציע לגנץ לעשות סוויטש ולהגיד 'אני אהיה מוכן לשבת בממשלה עם נתניהו'. תהיה לנו ממשלת אחדות עם הישגים מרשימים". הנגבי הוסיף כי לדעתו אין ספק שנתניהו יסכים לכך. אבל לא חלפה אלא שעה ומהליכוד נמסרה הכחשה: "דבריו של השר הנגבי נאמרו על דעתו. הליכוד וראש הממשלה רוצים להקים ממשלת ימין חזקה בהובלת ליכוד גדול ובהנהגת נתניהו, כפי שהעם בחר". 
 
ובינתיים קמפיין הליכוד נגד ליברמן נמשך במלוא הכוח: שר החוץ ישראל כץ טען כי ליברמן ניסה להקים ממשלה מאחורי גבו של נתניהו. "עוזרו של אביגדור ליברמן, אבי אבוחצירא, התקשר אל מקורב מאוד למשה כחלון ולחץ עליו שיצביע נגד פיזור הכנסת", אמר כץ. "וכשהוא שאל אותו 'למה כחלון צריך לעשות את זה?', הוא השיב: 'בתוך שבוע הוא יקבל את כל מה שהוא רוצה'. זה מוכיח בדיוק שנתניהו עבד לפי המנדט שקיבל וליברמן פעל באופן תכסיסני. אנחנו נביא את עובדות. הוא רצה להוציא מנתניהו, מסיבות אישיות, את המנדט"". על כך אמר אמש ליברמן בריאיון לחדשות 12: "אנחנו עומדים להגיש תביעת דיבה נגד השר ישראל כץ. הכל שקר וכזב, סיפורי עלי באבא. במקרה הזה - סיפורי עלי ביבי".

מפחדים ללכת על הראש שלו - ליברמן. צילום: אבשלום ששוני

 
ליברמן תקף את מדיניותו של נתניהו. לטענה כי הבטיח שמי שמצביע ליברמן, מצביע להקמת ממשלת ימין בראשות נתניהו, אמר: "אנחנו המלצנו על נתניהו, לא הבטחנו לוותר על העקרונות שלנו. מי שהתנצל בפני ארדואן וטרפד את חוק עונש מוות למחבלים זה נתניהו. מי שביטל את פינוי חאן אל אחמר, ושניהל משא ומתן עם השמאל וגבאי זה נתניהו. לא משנה לי מי יעמוד בראש ממשלת ימין. לא נסכים לממשלה חרדית - אנחנו נגד מדינת הלכה". לשאלה על אמירתו של נתניהו לפיה הוא יחשוף פרטים על ליברמן השיב יו"ר ישראל ביתנו: "לא יודע למה הוא מתכוון, זה לא הסגנון שלי".
 
ליברמן סיכם במה שצפוי להיות הקמפיין של ישראל ביתנו: "מי שגרר את המדינה לבחירות זה נתניהו - הוא זה שהחליט על פיזור הכנסת. על נתניהו הוטל להרכיב ממשלה. אני לא הייתי נכשל בזה, אלא מקים ממשלה. לכן האחריות היא עליו בלבד".
הפעילים פתחו קבוצה: "פריימריז לראשות הליכוד"

בתוך כך, הרוחות סוערות בקרב פעילי הליכוד בגלל קבוצת וואטסאפ חדשה שנפתחה בשם: "פריימריז לראשות הליכוד" עם תמונתו של ח"כ גדעון סער לצד תמונתו של יו"ר המפלגה וראש הממשלה בנימין נתניהו. הקבוצה הוקמה ללא ידיעתו של סער. מנהלי הקבוצה צירפו, ללא ידיעתם, את הח"כים מיקי זוהר, אוסנת מרק ואמיר אוחנה, וכן את דובר ראש הממשלה יונתן אוריק, שגילו אמש כי הם בקבוצה ומיהרו לעזוב אותה. אמש נפתחה קבוצה נוספת הנושאת את השם "אין ולא יהיו שום פריימריז".
 
בקבוצת וואטסאפ אחרת, של תומכי נתניהו, הועברה אזהרה מפני הצטרפות לקבוצה החדשה. "אנא, בדקו שלא הוכנסתם ללא ידיעתכם לקבוצה שמנסה לפלג ולהפיל את הליכוד", נכתב בה. "תברחו משם מהר. לא לכבודכם להיות חלק מרשימת הבוגדים המתועבים שמסיתים וקוראים להחליף את ראש הממשלה. זה הזמן להתאחד ולחזק את נתניהו. זה לא הזמן לפלגנות שתביא עלינו את יאיר לפיד+מרצ+ערבים. ראו הוזהרתם. בדקו יום־יום שלא הוכנסתם ללא ידיעתכם".

קבוצת הוואטסאפ הליכודית. צילום מסך

 
בקבוצה החדשה מופנות קריאות לח"כ גדעון סער, שאינו חבר בה, להתמודד בפריימריז על ראשות הליכוד מול נתניהו. "עם גדעון סער או ישראל כ"ץ אנחנו בטוח מנצחים בהפרש גדול ועם נתניהו אנחנו מפסידים והופכים בין לילה ללוזרים. רק על זה תגיבו, המספרים לא משקרים", כתב אחד ממייסדי הקבוצה. "כל מי שמנסה לחסום פריימריז פוגע בדמוקרטיה ומראה על פחד להתמודד. אני פה כדי להוציא את הפחד מהאנשים! אל תפחדו להתמודד. ארדן, גלנט, סער, כץ, ברקת - לא לפחד מנתניהו. לא להיות סמרטוטים. אתם הנסיכים בליכוד. תרימו ראש. דמוקרטיה היא חגיגה, דיקטטורה זה פחד".
 
מנגד קראה קבוצה של 20 פעילים לאיחוד השורות מאחורי מנהיגותו של נתניהו: "אנו, מצביעי הליכוד, קוראים קריאה נרגשת למנהיגי הליכוד לשלב ידיים. לעמוד כאיש אחד מול האתגרים הגדולים מבית ומחוץ. נקבל כולנו את מנהיגותו ומרותו של מנהיגנו, מר נתניהו. נחבק באהבה ובהערכה כל ח"כ או שר שנבחר על ידי כלל מצביעי הליכוד. מנהיגים נבחרים! עינינו מביטות בכם כעת ואנו מבקשים לאחד כוחות ללא מחלוקות. אנא, הטו אוזן לרחשי לבם של בוחרי הליכוד. אחדות המפלגה היא צו השעה".
 
כפי שדווח ב"מעריב", בית הדין העליון של הליכוד יתכנס השבוע לדון בשורה של עתירות הקוראות לביטול החלטת מזכירות הליכוד לשריין מקומות למשה כחלון ולשלושת הח"כים של כולנו ולהכריז על ביטול הפריימריז לראשות המפלגה ולרשימתה לכנסת.