השקט שנשמר בשנים האחרונות בגזרת יהודה ושומרון לא מגיע ללא מאמץ מודיעיני ומבצעי יום יומי, שמוביל לסיכולים רבים בזרת האוגדה והחטיבות הכפופות לה. אוגדת איו"ש פרסמה היום (ראשון) את הנתונים המבצעיים של שנת 2018, והציגה טפח מפעילותה לשמירת השקט בגזרה, שלהתלקחות בה יכולות להיות השלכות חברתיות ומדיניות קשות.



על פי הנתונים שפרסמה האוגדה, בשנת 2018, נעצרו 3,173 פלסטינים, החשודים בפעילות טרור, בפעולות טרור עממי ובהפרות סדר. בנוסף לכך, נתפסו 406 כלי נשק ברחבי האוגדה והוחרמו יותר משני מיליון שקל שהיו בשימוש הטרור. צהל חשף גם את הנתונים בשליש הראשון של 2019, כאשר בתקופה זו נעצרו 1,077 חשודים בטרור, נתפסו 263 כלי נשק והוחרמו כ-450 אלף שקל.


פעילות צה"ל באיו"ש

הסיבות לרגיעה - סיכול והתנהלות נבונה

פרויקט החטמ"ר הדיגיטלי


בפיקוד המרכז, שבו מוצבת אוגדת איו"ש, סבורים שקשה מאוד להעריך כרגע את הצפוי להתרחש יהודה ושמרון והאם אנחנו מתקרבים להסלמה. לצד לא מעט גורמים ונסיבות המצביעים על פוטנציאל הסלמה גבוה, בצה"ל סבורים שעדיין קיימים גורמים מרסנים בשטח ולא במקרה עד עכשיו לא פרצה הסלמה, והמצב הביטחוני עדיין נותר תחת שליטה למרות פיגועים קשים שהיו בגזרת האוגדה.

למעשה, באופן יחסי ברבעון הראשון של 2019 יש ירידה מסוימת בכמות הפיגועים לעומת השנה החולפת. בפיקוד המרכז סבורים כי לפני הכל, פעילות המעצרים וסיכול הטרור שנעשה בשטח הוא זה שמונע הסלמה משמעותית יותר בשטח, אך מציינים כי גם המאמץ האזורי לשיפור רווחת הפלסטינים וההפרדה הברורה בהפעלת הכוח בין מי שמעורב בטרור לבין אזרחים, היא בעלת משמעות חשובה יותר על המציאות בשטח.

למרות הנתונים המחמיאים, באוגדה הביעו אכזבה מכך שמתוך 19 הפיגועים המשמעותיים שאירעו בה, בשבעה מהם הצליחו המחבלים לחמוק ללא פגע מהזירה, וציינו גם ליקויים קשים בתפקוד הכוחות בפיגוע הקשה בכיכר אריאל בו נהרגו שני בני אדם, חייל ואזרח, ובפיגועים נוספים בגזרה. בפיקוד המרכז דחו את הביקורת על הגדודים המעורבים שמוצבים בגזרה ועל גדוד נצח יהודה, וטענו כי ההכשרה הבסיסית ללוחמים ולחומות שמוצבים באיו"ש מספקים מענה מצוין ללוחמים והלוחמות להכריע את המחבל בשטח גם אם המחבל הפתיע את הכוח, מצב שסביר שיחזור על עצמו.

שעון חכם ללוחם

אחד האמצעים שבפיקוד ובאוגדה מקווים שישפר את תפקוד החיילים באירועים מעין אלה, ונוסה בהצלחה בחטיבת שומרון הכפופה לאוגדת איו"ש, הוא פרויקט "החטיבה החכמה", ומטרתו להנגיש את המודיעין שבידי החטיבה ללוחמים והמפקדים בשטח באופן מידי וללא צורך במתווכים, כך שמידע קריטי יעבור ללוחמים בשטח, מיד עם קבלתו מאמצעים שונים, ממצלמות בשטח ועד לטכנולוגיות מתקדמות וסנסורים שמסוגלים לעבד במהירות מידע מודיעיני נוסף לכדי התרעה מהירה שתגיע ללוחם בשטח ולעמדות הרלוונטיות בזמן אמת. 
 
בשלב המתקדם יותר של יישום בתוכנית כבר בתקופה הקרובה, המידע ללוחם יגיע באמצעות שעון חכם וידע לספק מידע חריג על המתרחש באזור הכיסוי של הלוחמים, כאשר הטכנולוגיה תדע לבודד מידע חזותי רלוונטי ממצלמות מכ"מים ואמצעים נוספים, שללוחם בעמדה שנמצאת בדרך כלל על צירי תנועה מרכזיים בהם יש תנועה רבה, קשה ללוחמים שנמצאים בעמדות במשך שעות, לזהות הסימנים החשודים בשטח ולעשה בדרך כלל, זמן התגובה לפיגוע הוא קצר מאוד לאחר שהוא כבר מתרחש בשטח.
 בשלב הראשון חטיבת שומרון שנמצאת באזור שכם היא זו שבתחומה מיושם הפרויקט, אבל באוגדת איו"ש מאמינים שכבר בחודשים הקרובים, הפרויקט המבצעי-מודיעיני יתרחב לחטיבות מרחביות נוספות.