יו"ר האיחוד הלאומי ומספר 2 באיחוד מפלגות הימין, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס הערב (ראשון) להחלטתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפטר את שר החינוך, נפתלי בנט, ושרת המשפטים, איילת שקד. בתכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM אמר סמוטריץ' כי "נתניהו לא התייעץ אתנו לפני שהחליט". הוא הוסיף כי "אנחנו רוצים לייצר מפלגת ימין כמה שיותר רחבה, בעזרת השם גם עם בנט ושקד". 



"למה אני צריך להכניס את ראשי למריבות של אחרים?", תהה סמוטריץ', שהכחיש כי בבית היהודי דחפו לפיטורים: "אם היינו רוצים לדרוש את פיטוריהם, היינו עושים זאת כשהכריזו על הבחירות הקודמות. לא חשבנו לנכון לעשות את זה, וראש הממשלה מקבל את החלטותיו בעצמו ולא מתייעץ איתנו, וזה בסדר. זה ממש לא הגיע מדרישה שלנו, פנינו לאחד את כל השורות, לייצר מפלגת ימין כמה שיותר רחבה וגדולה מימין לליכוד".

עם נפתלי ואיילת?
"בעזרת השם. כל מי שרוצה לבוא ולהתחבר מחדש, זה הדבר הנכון לימין ולכולנו. איך, מה, מו, מי, עושים בחדר סגור ולא בתקשורת. בצורה חברית ועניינית. אנחנו רוצים את טובת העניין ולא את טובתו האישית של אף אחד. טובת העניין זה כמה שיותר חיבורים, וכמה שפחות קולות לפח. צריך לוודא שמרכיבים שלם שגדול מסך חלקיו, לפעמים יש קצוות בהם זה לא עובד ככה. אני מאמין שאפשר לייצר את זה, צריך לייצר את זה מהר. הציבור - קצה נפשו מסכסוכים ופילוגים, הוא רוצה לראות את כולנו ביחד שמחים ומחזיקים ידיים, מחייכים, עובדים עכשיו קשה כדי לקבל אמון כמה שיותר גדול מהציבור, ולבוא חזקים אחרי הבחירות, שתהיה לנו ממשלת ימין אמיתית, בלי ליברמן ועם כוח ימני חזק מימין לליכוד".

בהתייחס לקולות להיפרד מחברי "עוצמה יהודית" לקראת הבחירות, אמר סמוטריץ': "אם תרצו את דעתו תצטרכו לראיין אותו. אני חושב שהם תרמו, בוודאי. הביחד תמיד תורם, מייצר אווירה טובה. הימין במצבו לא יכול בשום פנים ואופן להיכנס להרפתקאות ולזרוק קולות לפח. אם זה היה תלוי בי, היום הייתי מבטיח את איחוד מפלגות הימין ואז לבוא בדברים עם שותפים אחרים ולייצר חיבור כמה שיותר גדול. לא רוצים לחזור לאותה סיטואציה שבלי ליברמן אין ממשלה. רוצים להקים ממשלה גדולה וחזקה בלי ליברמן, שהחליט שהוא לא חלק מהגוש".

נתניהו. "לא התייעץ איתנו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
נתניהו. "לא התייעץ איתנו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"אמרתי עוד קודם שצריך לבדוק שהשלם גדול מסך חלקיו, כל דבר לגופו", המשיך חה"כ. "רק לפני חודשיים תקפנו את פייגלין בצדק, חשבנו שהפרדת דת ממדינה והצפת רחובות ישראל בסמים הן דרישות בעייתיות. האם בן אדם השתנה בחודשיים? לא נראה לי שבגולני מחליפים גרביים בכזה קצב. צריך לבחון, לא יודע להגיד. זו האמירה היחידה שאני יכול להגיד". 

למי יש פוטנציאל לעמוד בראש העסק הזה?
"יש הרבה מועמדים פוטנציאליים, אנשים טובים ונהדרים. גם זאת שאלה שצריכה להיבחן לא בראיון ברדיו אלא בסקרים, מה יביא לנו יותר קולות ויותר כוח ביום שאחרי. היו לנו המון תוכניות ושאיפות טובות לממשלה הזאת, מבאס מאוד שזה נדחה בכמה חודשים, צריך לדאוג שבממשלה הבאה זה לא יקרה". 

ואם הסקר יגיד שאיילת שקד היא הכי פופולרית, תסלחו לה על מה שהיה?
"נעשה את מה שטוב, מה שיביא יותר קולות ויאפשר לעבוד הכי טוב ביום שאחרי. למקסם הישג פוליטי זה גם במערכת הבחירות וגם אחר כך במשאים ומתנים הקואליציוניים. צריך להרכיב מלאכת מחשבת חכמה. שתי אמירות כלליות: כמה שיותר חיבורים וביחד, זו בשורה שהציבור מחכה לה. שתיים זה לוודא שמרכיבים שלם שגדול על סך חלקיו, פחות בריא ברדיו ויותר בריא בחדרי חדרים". 

ליברמן. צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90
ליברמן. צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90


בתוך כך, סמוטריץ' גם התייחס למתקפה שלו נגד יו"ר ישראל ביתנו: "לא אמרתי שליברמן הוא שמאל. אמרתי שהוא הוציא את עצמו מגוש הימין. הגוש התאחד כולו סביב נתניהו גם במערכת הבחירות האחרונה וגם במו"מ הקואליציוני, וגם עכשיו מאוחד סביב נתניהו. ככל הנראה הליכוד תהיה המפלגה הגדולה ביותר בבחירות. אם ליברמן יעשה את מה שהוא עשה בעבר, ואין שום סיבה שלא יעשה את זה, ויטרפד שוב הקמת ממשלת ימין, אז אי אפשר לספור אותו כחלק מגוש הימין. אני לא נובר בציפיותיו. אמרת קודם שעמדותיו מוכחות? יש שני דברים מוכחים ביחס לליברמן. 30 שנה בפוליטיקה הוא לא השאיר שום חותם רציני, שום חוק או מהלך שהאיש הזה הטביע בציבוריות הישראלית. שתיים, אני יודע שהוא ולא אחר טרפד את הקמת הממשלה לפני כארבעה ימים, וטיפס על עץ גבוה בסוגיית הגיוס, ברור לכולם שזה תירוץ. החרדים באו לקראתו ב-95%. את המינימום של פשרות הוא לא היה יכול לעשות, הוא הפיל את הממשלה. עובדתית הייתה לנו ממשלת ימין מצוינת שהייתה עושה טוב לכל עם ישראל בכל המישורים, הוא טרפד את זה ולכן אי אפשר לקחת אותו בחשבון ולבנות עליו כחלק מהגוש". 
 
"ליברמן קיבל עשרות הצעות פשרה, והוא דחה את כולן", הוסיף יו"ר האיחוד הלאומי. "הוא 30 שנה בפוליטיקה, הוא יודע שצריך להתפשר ולדבר. ההתנהלות הבריונית מלמדת שהוא לא באמת התכוון לפתור את זה". 

אתה עדיין רואה את עצמך כשר משפטים הבא?
"בוודאי, למה לא? השאיפה נשארת. אני רוצה להיות זה שיש לו את הזכות לנצח על מלאכת התיקון ההיסטורי של מערכת המשפט ומערכת היחסים בינה לבין הכנסת והממשלה, חשוב לי לקדם את המשפט העברי. יש המון דברים שאפשר לעשות במשרד המשפטים. לכן, בוודאי אני רוצה את העמדה המשפיעה הזו גם אחרי הבחירות. בשביל זה צריך לעבוד קשה ולחבר חיבורים כדי לקבל הרבה מאוד כוח".