לאחר הפיטורים המפתיעים של שר החינוך, נפתלי בנט, ושרת המשפטים, איילת שקד, בוחן ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אפשרות למנות את יו"ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, לשר החינוך. באיחוד מפלגות הימין הצהירו לאחר פיטורי השרים כי הם דורשים לקבל את תיק המשפטים עבור בצלאל סמוטריץ' במקביל לתיק החינוך לרב רפי פרץ. 



בראיון בערוץ 13 אמר סמוטריץ': "מתבקש שרפי פרץ ואני נתפוס את תיקי החינוך והמשפטים. התעקשנו לאורך כל הדרך להחזיק בתיקים האלה. אנחנו מתעקשים להחזיק בהם גם בממשלת מעבר. אין ויכוח שבנט ושקד עשו עבודה טובה במשרדים האלה, ואין סיבה שלא נחליף אותם".

פעילים באיחוד הלאומי אמרו למעריב און ליין: "אם נקבל רק את החינוך ולא את המשפטים, נדרוש שהתיק יועבר לסמוטריץ'. זאת על בסיס ההסכם בין הבית היהודי לאיחוד הלאומי לפיו סמוטריץ' בוחר ראשון את התיק".

בתוך כך, בלשכת ראש הממשלה הבהירו כי ימנה ממלאי מקום ב-48 השעות הקרובות ואין לו שום כוונה להחזיק באחד מהתיקים שהתפנו. "רה"מ ידע מראש שהשר לוין לא מעוניין במילוי מקום. כל פרסום אחר בעניין מינוי השרים הוא ספוקלציה", נמסר.

  

ברקע ההתפתחויות האחרונות, במשרד המשפטים הבהירו כי "לפי חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, מינויים של שרים חדשים בעת הזו הנו בהתאם להוראת סעיף 30(ד) לחוק יסוד: הממשלה, דהיינו, הממשלה יכולה למנות שרים מבין חברי הכנסת המכהנים ללא צורך באישור הכנסת".



בתוך כך, ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), איימה כי תפנה ליועמ"ש במקרה שבו נתניהו יהיה מעוניין להחזיק בתיק המשפטים עד הבחירות: "עפ"י חוק יסוד: הממשלה, ממלא מקומם של השרים הוא רה"מ נתניהו. אם נתניהו מתכוון להשאיר עצמו גם ממלא מקום שר המשפטים, אפנה ליועמ"ש בדרישה לפסול את המינוי העצמי, ששובר את שיאי הציניות והרס שלטון החוק, אפילו בסטנדרטים של נתניהו. לגופו, יש לזכור כי השניים הביאו את השיח והמעשה הכלכליים, המדיניים והדמוקרטיים לקיצוניות מסוכנת וחסרת תקדים".


ח"כ צבי האוזר (כחול-לבן) הוסיף: "כיסי הביקורת אחרונים בממשלה טוהרו. אין יותר דיון ספקני בוועדת השרים לענייני בטחון לאומי. שמעת אחד - שמעת את כולם. ושקט על פני תהום משתרר. איילת ונפתלי, הגיעה העת שתפנימו והתאזרו אומץ: כשהמנוע רותח ומתיך עצמו לדעת לא צריך להחליף גלגל, צריך להחליף מנוע".



ח"כ דוד ביטן (הליכוד) העריך שהסיבה לפיטוריהם נבעה מהנחיה משפטית בגלל החברות בקבינט או בשל העובדה שהם מתכוונים לרוץ בבחירות הקרובות ולנצל את תפקידם כדי לשפר את סיכוייהם. "הרעיון הוא שאם אנשים הפסידו בבחירות ולא מגיע להם להיות שרים. אם הם הפסידו את הבחירות אז למה לתת להם את היתרון בהתמודדות עכשיו? אולי אז נמנה את סמוטריץ' לשר החוץ", אמר ביטן בראיון בכאן ב'.



מוקדם יותר היום, כאמור, הודיע ראש הממשלה לשני שרי הימין החדש כי הוא מעביר אותם מתפקידם כשרים בממשלה ובקבינט, כאשר לדברי גורם המעורה בפרטים, נתניהו לא נימק את סיבת הפיטורים.
כזכור, מפלגתם של בנט ושקד, "הימין החדש", לא עברה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות ונשארה מחוץ לכנסת, זאת לאחר שפרשו מהבית היהודי במטה מוצאת להגדיל את קולות הציונות הלאומית. 
בנט ושקד מסרו בתגובה כי "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים בראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה". בתוך כך, שני השרים המפוטרים נערכים לבחירות ויגיעו הערב למפגש עם פעילים ממפלגת"הימין החדש".