נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר הלילה (שני) כי ישראל חייבת "להתעשת" ו"לקחת את עצמה בידיים", לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הצליח להרכיב ממשלה חדשה, ולאור כך הכנסת תתפזר וישראל תלך לבחירות חדשות.



"המערכת הפוליטית בישראל שרויה בבלאגן מוחלט", אמר הנשיא לפני שהמריא לבריטניה, והוסיף כי הממשל האמריקאי "אינו מרוצה מכך". הוא ציין כי העובדה שהתקיימו בישראל בחירות ונבחר ראש ממשלה, ולמרות זאת בקרוב ייערכו בחירות חדשות שוב - מגוחכת. "ביבי נבחר. עכשיו, פתאום, הם יצטרכו לעבור את התהליך שוב בספטמבר? זה מגוחך, אנחנו לא מרוצים מזה", אמר.



בתוך כך דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו אמר בשבוע שעבר כי הוא "מבין מדוע אנשים סבורים כי רק הצד הישראלי יאהב את עסקת המאה". על פי הדיווח, פומפאו אמר את הדברים במהלך שיחה סגורה עם מנהיגים של הקהילה היהודית בארה"ב, וציין כי הוא אינו בטוח שהפלסטינים "יצליחו לשמור על עצמאות וריבונות".



"יכול להיות שאנשים יאמרו שהתוכנית לא מתאימה להם", אמר פומפאו לפי הדיווח, והוסיף: "השאלה היא האם נצליח לייצר דיאלוג הנוגע ליעדים של התוכנית. אני מקווה שכל הצדדים יתגייסו באופן רציני למען הצלחתה של העסקה".



מייק פומפאו. צילום: רויטרס
מייק פומפאו. צילום: רויטרס



על פי הדיווח פומפאו אף התייחס לסיפוח שטחים אפשרי מצד ישראל ביהודה ושומרון ואמר כי "הממשל ישקול באיזו דרך ניתן להשיג תוצאה שתשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרסים של ישראל ושל ארה"ב".



בתוך כך, ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, התראיין הלילה לרשת HBO ואמר כי לפלסטינים מגיעה "הזכות להגדרה עצמית". קושנר הוסיף כי הוא מקווה שהם "יוכלו למשול על עצמם עם הזמן", וציין כי "הפלסטינים צריכים מערכת משפט הוגנת, חופש עיתונות, חופש ביטוי וסובלנות לכל הדתות כדי שיהיה ניתן להשקיע בשטחים שלהם".



כזכור, בשבוע שעבר קושנר הגיע לישראל ביחד עם השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט והשליח לענייני איראן בריאן הוק, וזאת כדי "להכשיר את הקרקע" לקראת יישומה של עסקת המאה - תוכנית השלום האמריקאית.



השלושה נפגשו עם ראש הממשלה, ובמהלך פגישתם התייחס נתניהו לפיזור הכנסת ה-21 שהתרחש ערב לפני: "כפי שאתם יודעים, היה לנו אירוע קטן אתמול בלילה, אבל זה לא יעצור אותנו. אנחנו נמשיך לעבוד יחד. קיימנו פגישה מצוינת ופורייה שמדגישה שוב שהברית בין ארה"ב וישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר, והיא תמשיך ותתחזק אף יותר".



"אני מבקש להודות לראש הממשלה נתניהו על קבלת הפנים האדיבה", אמר קושנר במפגש, והוסיף: "אני שולח ברכות מהנשיא טראמפ לך ולכל עם ישראל. זאת הפעם הראשונה שלי בישראל מאז שהנשיא הכיר ברמת הגולן – הצהרה חשובה מאוד. ביטחון ישראל הוא קריטי ליחסים בין אמריקה וישראל והוא כמובן גם חשוב מאוד לנשיא, ואנחנו מעריכים את כל מאמציכם לחזק את היחסים בין שתי מדינותינו. הם מעולם לא היו חזקים יותר ואנו מאוד נרגשים מכל הפוטנציאל שיש כאן בישראל, ביחסים בינינו ובעתידנו".