אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, אמר היום (שני) ב-103FM כי הוא מצטער שמפלגתו לא נכנסה לממשלה עם הליכוד וכי אם לא היה לבד בדעתו היה עושה זאת. בראיון לתוכניתם של ינון מגל וענת דוידוב, גבאי אמר כי עוד לא החליט אם ירוץ שוב לתפקיד יו"ר המפלגה. הוא סיפר כי ח"כ סתיו שפיר לא התנגדה באף שלב להצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להצטרף לקואליציה בראשותו.   

"באתי לפוליטיקה כדי לעשות דברים", אמר גבאי. "זה קצת קשה כי היינו באופוזיציה ולאחרונה הייתה לנו הזדמנות אמיתית להשפיע על הכיוון של מדינת ישראל. למרות שהתחייבתי שלא אשב עם נתניהו שאלתי את עצמי מה עליי לעשות – את מה שאני חושב שנכון למדינה או את מה שנכון לי פוליטית. אחרי שחמישים אלף איש הגיעו להפגנה עם פחד בעיניים מפני אובדן הדמוקרטיה, הייתה לנו הזדמנות לעצור את כל הדבר הזה".
 
אתה מאמין לנתניהו?
"אני יודע בדיוק מה נתניהו רוצה ולא רוצה. נתניהו לא שינה את דעתו. המוטיבציות שלו היו אותן המוטיבציות ואילו היה לו את ליברמן הוא לא היה פונה אלינו. נוצרה כאן סיטואציה חד פעמית בה הימין רב בתוך עצמו ומי שיכל להציל אותו היא מפלגת העבודה. אם הייתי חושב שמדובר בספין לא הייתי נכנס לזה מלכתחילה".
 

אם נתניהו רצה להציל את עצמו איך ייתכן שהוא הסכים לביטול חוק החסינות, פסקת ההתגברות ועוד?
"הוא קודם כל רצה להישאר ראש ממשלה ולא לקחת סיכון. לזכותו של נתניהו ייאמר שהוא לא ביקש דבר בנוגע לחסינות. אני העליתי את נושא החסינות והבהרתי לו שאין פסקת ההתגברות, אין חוק חסינות או חוקים פרסונאליים אחרים. היה ברור שאם יהיה כתב אישום אנחנו לא נשאר בממשלה. יכולנו לקבל את השאלטר שיאפשר לנו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית. קיבלנו הזדמנות להרגיע את המדינה. דמיינו לעצמכם ממשלה שמשנה את הרטוריקה כלפי השמאל ובתי המשפט".
 


אתה מצטער שזה לא קרה?
"חד משמעית. חבל שלא עשינו את זה. אם לא הייתי לבדי הייתי עושה את זה".
 
אתה טוען שכל ההתנפלות של חבריך למפלגה היא צביעות כי בחדרים הסגורים הם דיברו אחרת.
"היו כאלה שדיברו אחרת אך לא צריך לעשות הכללות".
 
מי דיבר אחרת?
"ישבתי עם איציק שמולי שלא השיב בחיוב בשום שלב ורק בפגישה השלישית הבהיר שהוא מסרב למהלך. עם שלי יחימוביץ' ישבתי רק פעם אחת בה הבהירה שהיא לא מאמינה שניתן לעשות עסקאות עם נתניהו ושזה לא בסדר שאני אקבל את התיק הבכיר כי הבאתי תוצאה נמוכה מאוד בבחירות ואין לי זכות מוסרית. סתיו שפיר ישבה איתי בזמן שהסיפור התפוצץ בתקשורת ודנו יחד על אילו דברים נוספים עלינו לדרוש מנתניהו. היא לא אמרה לא בשום פנים ואופן".
 
ועכשיו תוקעים בך סכין. למה אתה נשאר במפלגה?
"אני מאמין שעמדות מפלגת העבודה נכונות למדינת ישראל בכל אחת מהנושאים. סכינים בגב במפלגת העבודה זה לא דבר חדש. לאורך שנתיים היו לי המון אירועים שהתמודדתי איתם. איתן כבל עשה קריירה בלתקוף אותי".

"לא חוזר בי מדבר"
 
תרוץ שוב לתפקיד היו"ר?
"יהיו פריימריז לראשות המפלגה ואחליט בהמשך. בינתיים עוד לא החלטתי".
 
תקפת את גנץ על כך שהוא לא אמר בבירור שלא יישב עם נתניהו. בסוף אתה בחנת את האופציה הזו.
"אני לא חוזר בי מדבר. כשנותנים לך ביד את האפשרות לעצור את כל מה שנתניהו וחבריו רצו לעשות לדמוקרטיה אתה שוקל את הדברים".

דיברתם על חוק הגיוס?
"כמובן. הבלוף הגדול ביותר במדינת ישראל הוא חוק הגיוס. כשלפיד אומר שהוא תומך בחוק הגיוס אין זה אומר שעוד חרדים יתגייסו לצה"ל. דרשתי שהמדינה תממן את התואר הראשון לכל אזרח שמתגייס".

הסכמת לקבל את ההסתייגויות של החרדים כדי לדאוג לחיילים המשרתים?
"איזה הסתייגויות? הוויכוח בין ליברמן לחרדים הוא על כלום ושום דבר. הוא לא נכנס לממשלה כי הוא החליט לא להיכנס לממשלה. אין הבדל בין מה שהחרדים רוצים לבין מה שליברמן רוצה".
 
מה עדיף, חיבור עם מרצ או עם כחול לבן?
"לא מדובר על מיזוגים אלא על ריצה משותפת בלבד. אני חושב שבמחנה האופוזיציה יש חמש מפלגות וצריכות להיות שלוש. הרשימה המשותפת צריכה להיות מפלגה אחת ואני חושב שנכון שאחת משלושת המפלגות תתאחד עם מפלגה אחרת".