לעיתים קרובות אנחנו קוראים על השקעות ענק של חברות גלובליות בסטארטאפים ישראלים. על פניו מדובר בדבר מאד חיובי לקהילת ההייטק הישראלית וגם לכלכלת ישראל. פעם אחר פעם אנחנו מקבלים חיזוק לכך שבישראל קיימת סצנת טכנולוגיה ייחודית וחדשנית שגם חברות עולמיות מכירות בחשיבותה, והראיה לכך הסכומים האדירים שמושקעים בסטארטאפים ישראלים, בהקמת מרכזי פיתוח וברכישת חברות או טכנולוגיות שפותחו בישראל. 



אולם מנגד, ניתן להסתכל על המצב בעין קצת יותר ביקורתית – כל רכישה של סטראט אפ ו"בליעתו" על ידי חברה גלובלית ענקית, בעצם מונע מאותו סטארט אפ את האפשרות לצמוח באופן עצמאי, למשש את כל הפוטנציאל הטכנולוגי שהיה גלום באותו רעיון שעל בסיסו הוקם הסטארט אפ והכי חשוב  - אותה חברה לעולם לא תירשם למסחר בבורסה כלשהי בעולם, מה שמוביל לכך שמשקיעים פרטיים שאינם בעלי הון, לא יוכלו להרוויח מאותה טכנולוגיה וחדשנות ישראלית וכמובן שיש לכך גם השלכות על ההכנסות הצפויות ממסים של המדינה אולם זה לא העיקר מבחינתי. 



אני בדעה כי לפעמים הישראלים ממהרים למכור ולחפש את הדבר הטוב הבא, במקום להשקיע בפיתוח ובגידול של החברות הישראליות. מנגד ישנן כמובן את קרנות ההון סיכון שמשקיעות באותם סטארטאפים כאשר לכל קרן הון סיכון אסטרטגיית השקעה שונה וראייה שונה כיצד החברות בהן היא משקיעה צריכות לגדול – דרך רכישה על ידי חברה גלובלית או רישום למסחר בבורסה בארץ או בעולם. 



בשנים האחרונות חל גידול אקספוננציאלי במספר הישראלים שנוסעים לחו"ל. נראה כאילו אנחנו מנסים לברוח מהארץ. לא התבלבלתם, אתם אכן קוראים מאמר על איך להרוויח מההייטק הישראלי, אם כך אתם בוודאי שואלים את עצמכם מה הקשר? הקשר הוא שבדומה לנוסע הישראלי, גם חברות ההייטק הישראליות מחפשות מקומות רחוקים ומחוץ לישראל, בין אם על ידי זה שירכשו אותן או על ידי זה שהן יירשמו למסחר בבורסות בחו"ל. 



ואכן, מספר חברות הטכנולוגיה הישראליות אשר נרשמות למסחר בחו"ל, הולך וגדל במהלך השנים האחרונות. כמובן שהכל שאלה של עיתוי, וכעת נראה שיש חלון הזדמנויות. כך פתחה את עונת ההנפקות הישראליות חברת ה- Cybersecurity,  תופין שבאפריל השנה גייסה 108 מיליון דולר, לפי שווי של 408 מיליון דולר, בבורסת ניו יורק. בשבוע שעבר, חברת Fiverr  הודיעה על כוונתה להירשם למסחר בבורסת ניו יורק והיא מכוונת לשווי של יותר מ- 500 מיליון דולר. בעקבות זה כמובן שנפתח התיאבון של חברות נוספות שעד כה המתינו לעיתוי הנכון ונראה שהזמן הגיע. כאשר כולם ממתינים כמובן להנפקה של הישראלית הגדולה מכולן WeWork.



חשובה לא פחות ומעט משיקה לטכנולוגיה ישראלית, אך רלוונטית מאוד למשקיעים במניות ישראליות, היא ההנפקה המתוכננת של הבורסה לניירות ערך בתל אביב, שמתוכננת לחודש יולי השנה. BlueStar  סבורים כי הרישום והמסחר של הבורסה יסייעו לעורר את העניין הציבורי בשוק המניות הישראלי, ויתרמו להגדלת נפח המסחר.



מדובר בסוד גלוי שגם כאשר חברה נרשמת למסחר בבורסה לא מדובר בסוף סיפור מבחינת המשקיעים ובעלי המניות. רישום למסחר בבורסה הוא כמובן גם אקזיט (!!!)I שמאפשר לבעלי המניות לממש את אחזקותיהם בחברה ולנו הציבור, לקחת חלק בסיפור ההצלחה. אולם, כאמור, זהו לא סוף הסיפור, בשנתיים האחרונות, הולך וגדל מספרן של חברות הטכנולוגיה הישראליות אשר רשומות למסחר בארץ ובעולם, אשר נרכשות על ידי חברות ענק בסכומים לא מבוטלים. לכאורה מדובר בהישג פנומנלי להייטק הישראלי – לא עוד רכישה של סטרטאפ אלא רכישה של חברה ציבורית. הרי ברור שכולנו נרוויח – עשינו אקזיט!!!



אבל האם אנחנו הישראלים באמת מרוויחים מכל האקזיטים האלו? 



תחשבו רגע – האם אתם באופן אישי משקיעים בהייטק הישראלי? אני בטוחה שרובכם ישיבו בשלילה. מכאן, שגם אם חברה ישראלית ציבורית נוספת תעשה אקזיט, אתם לא תוכלו ליהנות באופן ישיר מהרווח בעסקה – וחבל. 



בימינו יש דרך מאד נוחה להיחשף לסקטורים מיוחדים  כמו הייטק ישראלי באמצעות קרנות סל וקרנות מחקות שמפוקחים על ידי רשות ניירות ערך. הקרנות עוקבות אחרי מדדים בתחומים שונים. כך שאם נרצה לדוגמא להשקיע בהייטק הישראלי, עלינו לחפש מדד שמייצג בצורה הטובה ביותר את חברות הטכנולוגיה הישראליות בארץ ובעולם. יש מדדים רבים בעולם שעוקבים אחרי חברות טכנולוגיה, אולם יש רק מדד אחד שעוקב אחר חברות הטכנולוגיה הישראליות לא משנה היכן הן רשומות למסחר בעולם. מדד זה הוא מדד BlueStar Israel global Technology (BIGITech) שחוגג את האקזיט העשירי של חברה הכלולה במדד בשנתיים האחרונות!!!



במדדBIGITech  יש תופעה חריגה יחסית למדדים אחרים – יותר ויותר חברות הכלולות במדד נרכשות ועושות "אקזיט". מדובר במספר כל כך גדול של חברות שנכללו במדד ש"יצאו" ממנו, עד כי אנשים בתעשיית הפיננסים הישראלית מתייחסים למדד BIGITech כאל "מדד האקזיט", מה שמוביל לכך שמשקיע אשר מחזיק בקרנות שעוקבות אחר BIGITech  עשוי להבטיח לעצמו השתתפות באקזיט הבא של חברת טכנולוגיה ישראלית.



כאמור, עשר חברות יצאו מהמדד בשנתיים האחרונות בלבד, כאשר רק לאחרונה הודיעה Nuvei על רכישת חברת SafeCharge  הישראלית בסכום של 899 מיליון דולר. 



במחקר שביצעה חברת BlueStar Indexes בנוגע לאותן רכישות משנת 2017 של חברות שנכללו במדד ה-BIGITEch, ניתן לראות ביצועים חזקים של החברות לפני הרכישה וכן פרמיה מרשימה על מחיר המניה ששולם על ידי החברות הרוכשות. נתונים על עשרת האקזיטים ששווים הכולל הינו יותר מ-30 מיליארד דולר:


נתונים על עשרת האקזיטים ששוויים הכולל הינו יותר מ-30 מיליארד דולר
נתונים על עשרת האקזיטים ששוויים הכולל הינו יותר מ-30 מיליארד דולר


התשואות לפני הרכישה בתוספת הפרמיות ששולמו, הן מרכיב אחד בביצועים החזקים של מדד ה- BIGITEch. מאז ינואר 2017, עד 23 במאי 2019, תשואת מדד BIGITech הינה 57%, ומאז תחילת השנה, המדד עלה ב- 20.7%.



אקזיטים באמצעות רכישה זה טוב ויפה אבל בל נשכח את האקזיט באמצעות הרישום למסחר בבורסה בארץ או בעולם. כך נוצר מצב ש- BIGITech הינו גם "מדד כניסה", עם הנפקות ישראליות גדולות כמו Mobileye ו- Wix.com  שנכנסו למדד במחצית הראשונה של העשור הזה. רבות מהחברות החדשות שנרשמו למסחר או שצפויות להירשם למסחר שציינתי לעיל, יעמדו ככל הנראה, בקריטריונים לצורך כניסתן הן למדד הBIGITech וגם למדד הרחב של  BlueStarשכולל סקטורים נוספים מדד ה- BlueStar Israel Global (BIGI). ההנפקות החדשות צפויות "לרענן את המדד" על ידי הוספת חברות דינמיות חדשות בתחומי טכנולוגיה המוגדרים כ-disruptive technologies למדד הBIGITEch  ‘ שגם כך כולל חברות בתחומי טכנולוגיה מגוונים.



לסיכום, כולנו יכולים להיות גאים בעובדה שמניות חברות ההייטק הישראליות הינן מבעלות התשואות הטובות ביותר מבין מניות חברות הטכנולוגיה העולמיות בשנתיים האחרונות, ובמיוחד השנה, בין היתר בשל הנתונים הבסיסיים החזקים (fundamentals) והצמיחה ברווחים של רוב חברות הטכנולוגיה. ואולי אני טועה וחלקכם כבר התחלתם להשקיע בהייטק הישראלי כי בשנה האחרונה יש גידול משמעותי בנכסים שעוקבים אחר מדד ההייטק הישראלי – BIGITech, בארץ ובחו"ל.


גרף - ביצועים BIGITech מאז 2017
גרף - ביצועים BIGITech מאז 2017


הטור מטעם צליל קרן בלום מחברת "BlueStar Indexes".