האם החיבור בין ישראל לעולם הערבי עובר דרך זיכרון השואה? בשנים האחרונות מפעיל משרד החוץ חשבונות בערבית בארבע פלטפורמות חברתיות באינטרנט: פייסבוק, טוויטר, יוטיוב ואינסטגרם. אחרי עמוד הפייסבוק שנקרא “ישראל מדברת בערבית” עוקבים כ־1.8 מיליון איש מכל מדינות ערב.
 
“השואה הייתה אסון גדול ללא רחמים, שאללה ירחם על הקורבנות”, “השואה הכתה בהלם את העולם כשקרתה. לא נשכח. היא לא תישנה”. אלה רק חלק קטן מתגובות של גולשים מהעולם הערבי בעמודים של משרד החוץ בשפה הערבית בנוגע לשואה. כך למשל ביום השואה האחרון פעלו במשרד החוץ להסיר סרטון אנטישמי שעלה ברשת אל־ג’זירה. הסרטון הורד בתוך שעתיים, אבל התגובות שהגיעו בעקבות ההודעה של משרד החוץ על הורדת הסרטון הצליחה להפתיע גם את האנשים בירושלים.
 
“קיבלנו תגובות מגוונות מגולשים בעולם הערבי”, מספר יונתן גונן, ראש מערך דיפלומטיה דיגיטלית בערבית במשרד. “בנושא זה, אף שעדיין רוב התגובות הן לא פשוטות לקריאה ומאוד אנטישמיות, ניכרת עלייה במספר התגובות החיוביות - הן על גבי הפוסטים שאנו מפרסמים והן באלפי הודעות פרטיות שאנו מקבלים מדי יום. עוד ועוד אנשים במדינות ערב מכירים באסון שקרה לעם היהודי. סרטונים ואינפוגרפיקות שפרסמנו על השואה בחודשים האחרונים זוכים לעניין רב מצד הגולשים”. 

התגובות עדיין נדירות מול מבול הגידופים, אך המגמה חיובית
 

מרבית התגובות האמפטיות לעם היהודי מגיעות ממרוקו, עיראק ומדינות המפרץ. “יש חלק לכך שהיו שם קהילות יהודיות מאוד גדולות שתרמו להתפתחות עיראק ומרוקו בכל המישורים, וכיום לא מעט אנשים מסתכלים בגעגועים לאותם ימים”, מסביר גונן.
 
חלק מהמשימה של העמודים בערבית הוא להציג את העובדות ההיסטוריות בנושא השואה לגולשים בשפה הערבית, המוצפים בפייק ניוז ובהכחשת שואה מתמדת. “יהיו הפיצויים מגרמניה אשר יהיו, ולא משנה מה התקשורת תנסה להגיד על מעשה הטבח הזה, אין דבר שיכול להשתוות לאסון האנושי הזה. מדוע הלבבות של האנשים הפכו לאבן?”, כתב אחד הגולשים. אחר כתב: “יום אחד צפיתי בטלוויזיה בסרט על מלחמת העולם השנייה. ראיתי תמונות ישנות מהשואה. בכנות, הרגשתי בהלם ממה שראיתי. איזה רוע כלפי היהודים והנשים. אמרתי לעצמי שאדם שאין לו רחמים, החיות עדיפות עליו בהרבה”. גולש אחר הוסיף כי “זהו הטבח הגדול ביותר בהיסטוריה. אנחנו מייחלים שלא נראה עוד כמותו”. 
 
התגובות הללו הן אומנם עדיין נדירות אל מול מבול הגידופים והקללות, אך במשרד החוץ מזהים מגמה חיובית, שנובעת בין היתר ברצון של אזרחי העולם הערבי ללמוד על זוועות השואה. דוגמה לכך היא הודעתו של מוחמד אל־עיסא הסעודי, מזכ”ל הליגה המוסלמית העולמית, כי יבקר במחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו בעוד כמה חודשים. בעבר אף התבטא אל־עיסא כמה פעמים נגד מכחישי השואה.