אני כבד ראייה, עובד במוסד אקדמי קרוב לשש שנים ומרגיש שאני לא מממש את היכולות שלי עד תום ולא מסופק מהתפקיד שלי. יש לי תואר שני, אני כותב ויוצר תוכן, אבל לא מצליח לעבוד בתחום שלי מתוך חשש שלא יקבלו אותי. הסביבה עיוורת לאנשים כמוני, לא משנה כמה אני מוכשר ויצירתי. מעסיקים רבים עלולים לפסול אותי רק בגלל המגבלה שלי. לעתים אני מנסה לבחון אפשרות נוספת, פתיחת עסק משלי, אבל מהר מאוד מתקפל ומוותר על הרעיון. מה דעתך? 
“בין השורות אני מבין שאתה לא מתאר פה עניין שהוא כלכלי במהותו, מדובר ברצון עמוק להגשמה עצמית וחשוב שתביא אותו לידי ביטוי. אתה בחור חכם, מנוסה ובעל יכולות גבוהות. אל תחשוש לפתוח עסק משלך. להפך, כדאי שתנסה לפתח רעיון שמעניין אותך, לעשות שיעורי בית, ובהמשך אפילו למצוא שותף מהסביבה שלך שירצה לקחת חלק בחוויה ולפתוח איתך עסק משותף. חשוב שתזכור שהיתרון שלך הוא שתזכה לקבל הטבת מס מאוד משמעותית ברגע שתפתח עסק. נכון שתצטרך להשקיע סכום כסף התחלתי בשביל לפתוח את המקום שאתה רוצה, אבל ההקלה שאתה מקבל במס תהיה שווה מיליונים בעתיד. אל תהיה קורבן של נסיבות חייך, אין טעם לספר לעצמך סיפורים. במקום להתמקד בבעיה תנסה להתקדם. אם תהפוך את חייך למזבח של פחדים וחששות על רקע הירידה שלך בראייה, תגיע למצב שיום אחד תמות מבלי שחיית יום אחד בחייך. ההמלצה שלי היא שתשמור על החיוביות שלך”. 

 

אני בן 33 ובתחילתה של זוגיות חדשה. הצלחתי לחסוך חצי מיליון שקלים, שכמעט שנתיים נמצאים בבית השקעות במסלול מנייתי. אני מתלבט אם לקנות דירה להשקעה בצפת ולהשכיר אותה לסטודנטים, לקבל הכנסה פסיבית ומהכסף הזה לשכור דירה, או בכלל לקנות דירה לצורך מגורים. חשוב לי לציין שכרגע אני משלם שכר דירה על סך 3,700 שקלים בחודש. מה כדאי לי לעשות עם הכסף?
“השקעה איכותית היא השקעה לטווח סביר של כמה שנים טובות. אם היית אומר לי שעוד שנתיים תצטרך את הכסף הזה, הייתי אומר לך להשקיע בתיק אג"ח שממנו תרוויח בערך 3%. אבל אם לא תיגע בכסף הזה במשך תקופה ארוכה, תוכל להשקיע בדבר אחר. השאלה היא אם אתה מוכן לעשות דברים שהם מחוץ להרגלים או לאזור הנוחות שלך, או שאתה מעדיף משהו סולידי. אם תקנה בית במיליון שקלים, למשל, תצטרך לשלם משכנתה של 4,500 שקלים בחודש ולא תהנה מהתשואות של חצי מיליון השקלים שיכולת להשקיע. בהסתכלות שלי, אם זה לקחת משכנתה ולא לראות את הכסף או להשקיע ולראות תשואות - הייתי הולך על האופציה של קניית הדירה להשקעה, נהנה מהתשואה וגדל עם הכסף בהדרגה". 
עד לאחרונה הייתי מנהל מחלקת התקנות בחברה גדולה. הרווחתי כ־15 אלף שקלים נטו ולפני כחמישה חודשים הפכתי לעצמאי. אני עובד כמנעולן, מרוויח כ־4,000 שקלים בכל חודש אחרי שיורדות ההוצאות השוטפות. איך אוכל לשפר את ההכנסות שלי? 
“אם תשאל את עצמך כמה כסף אתה באמת מרוויח מהשינוי המקצועי שלך אחרי הורדות, וגילית שמדובר ב־4,000 שקלים כל חודש, כנראה שהתרסקת ברמת השכר. במקום לנהל מחלקת התקנות הפכת להיות פועל. הגעת לתפקיד מעולה שיצר לך שקט נפשי ושלווה, כמו שביקשת לעצמך, והלכת ופתחת עסק שבמהות שלו הוא עבדות. אין לך שום ביטחון בעסק הזה, מדובר בעבודת פרך, נדמה לך כאילו התפתחת לעבר הצעד הבא בשעה שבפועל אתה הולך אחורנית. אם יצאת ממקום בטוח עם תפקיד בכיר ומשכורת גבוהה, הייתה צריך לבנות עסק שיכניס לך כסף מבלי שתיאלץ להיות משועבד אליו מבוקר ועד ערב. אני באמת ובתמים חושב שעליך לעזוב את העסק ולחזור לתפקיד הקודם. הרי בשביל להשאיר את העסק אתה צריך להרוויח פי 2.5 ממה שהרווחת כדי לסיים עם אותה משכורת. ברגע שתחזור לתפקיד הקודם תוכל להמשיך ולהתקדם, ואולי בעוד שנה או שנתיים לצאת שוב לעצמאות, אבל הפעם ממקום אחר".


מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM