חודש הרמדאן יסתיים היום (שלישי) עם קביעת מולד הירח. הפרשן לענייני ערבים בערוץ 13, צביקה יחזקאלי, התראיין בתכניתו של אראל סג"ל ב-103FM, והסביר את התסבוכת שבעולם המוסלמי סביב קביעת מולד הירח, וסוף הרמדאן. "אני תוהה אם זה עניין פוליטי נגד סעודיה", אמר.
 
"זו הפעם הראשונה בה הרבה מאוד מדינות החליטו לא ליישר קו עם סעודיה, ויש כאלה שהכריזו על הסיום הרמדאן כבר אתמול. על פי רוב העולם הערבי סוף החודש יתקיים הלילה. אך השנה קרתה תופעה חדשה בה חלק מהעולם המוסלמי לא חיכה לפסיקה של הסעודים. ברשות הפלסטינית גם קרה משהו מאוד מעניין. חלק הגיעו לתפילת בוקר בחברון וראו אנשים שכבר אוכלים ולבושים לחג ונדרשו שוטרים כדי לפזר את המהומה. המופתי של הפלסטינים יצא והבהיר שיש ליישר קו עם הסעודים למרות המשבר עמם. יכול להיות שבסיפור הזה יש גם אלמנט פוליטי", הוסיף יחזקאלי. 

"בשבועות האחרונים יש מתקפה עצומה על הסעודים מכיוון האחים המוסלמים ויש גל מעצרים גדול מאוד בסעודיה של אנשי חמאס", אמר עוד הפרשן. "גם השיעים האיראנים לא הלכו עם הרוח הסעודית. זה מרגיש כאילו חזרנו בזמן. זה פתח לאנרכיה ובלגן".
 
מולד הירח הוא לא עניין אמפירי?

"כשמוחמד ייסד את לוח השנה הוא לקח את לוח השנה המוסלמי הפגאני והוסיף לו את אלמנט השנה המעוברת. בדומה ליהודים. כך ניתן לדעת מתי לקבוע תפילות התואמות תמיד לעונות השנה. הוויכוח היום הוא מתי מתחיל החודש שאחרי הרמדאן כי נדרשים לפחות שני עדים שיראו את הירח".
 
זה דומה לוויכוח במשנה. במסכת ראש השנה אנשים יוצאים לחפש את הירח כדי לקבוע את המועד של יום כיפור.
"זה מזכיר את הימים לפני שהיו טלפונים והאינטרנט בהם אנשים היו מעבירים את המסר שנכנס החג. הסמל של האסלאם הוא הירח הדק כי הוא שמסמל גם את יציאת הרמדאן".