מהמורה נוספת בדרך לעסקת המאה? אחרי מעל לשנה של דחיות ועיכובים, החל הבית הלבן בניסיון להתחיל לקדם את תוכנית השלום האמריקאית למזרח התיכון, אך מאז ההודעה על הסדנה המתוכננת בבחריין בסוף החודש, נראה כי במקום לצבור תומכים, התוכנית בעיקר נענית בהתעלמות, אם לא בדחייה. הערב (שלישי) נראה כי התוכנית נתקלה במהמורה נוספת, לאחר שדווח במהדורת החדשות של כאן 11 כי הבית הלבן הזמין מספר מדינות אירופאיות להשתתף בסדנה, אך הן לא השיבו בשלב זה להזמנה.



על פי הדיווח, המדינות האירופאיות - שזהותן לא פורסמה, מסתייגות מהתוכנית האמריקאית משני טעמים. הטעם הראשון לחוסר המענה להזמנה, הוא חוסר אמון אירופי בתוכנית, שנתפסת כמוטה לצד הישראלי, וככזאת שלא תעמוד בתנאי הסף הפלסטינים. הטעם השני פחות קשור ליחסי ישראל והפלסטינים, ויותר למתח שבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שחתום על התוכנית, והאיחוד האירופי. על פי הדיווח, למרות שמספר מדינות אירופאיות הוזמנו לפסגה, האיחוד האירופי עצמו לא הוזמן, וזאת בשל הסלידה של הבית הלבן למוסדות על לאומיים. יש לציין כי יועצו המיוחד של טראמפ - חתנו ג'ארד קושנר, נמצא בימים אלה בבריסל, שם הוא דן עם בכירי האיחוד האירופי. באירופה עצמה תיארו את ההתנהלות האמריקאית לקראת הוועידה כ-"בלאגן" כאשר מההזמנות נשלחו לבנק המרכזי של מדינות, חלק למשרד האוצר וחלק למשרדי החוץ. 



יש לציין כי ההתעלמות האירופית מההזמנה האמריקאית לא עומדת לבדה, כאשר גם ירדן ומצרים עדיין לא ענו האם בכוונתם להשתתף בתוכנית, והן הרשות הפלסטינית ברמאללה והן חמאס ברצועת עזה הודיעו על החרמת הפסגה. אין ספק שככל שפחות מדינות יגיעו לפסגה, כך סיכוייה להצליח, שנראים קלושים בכל מקרה, יפחתו וגם יוקרתם של הנשיא וצוותו ייפגעו.