"אנחנו נמצאים במצב של קריסה", כך אמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה בראיון שפורסם היום (רביעי) ב"ניו יורק טיימס".  הוא ציין כי "מדובר בקיץ חם מאוד, בכל המובנים - ואני מקווה שלא נגיע לנקודת הרתיחה". מדובר כאמור בראיון הראשון של אשתייה לתקשורת המערבית, מאז כניסתו לתפקיד לפני מספר חודשים. בהמשך דבריו תקף את "טקטיקת הסחיטה של הממשל האמריקאי, המנסה לדחוף בכוח את תוכנית השלום ותחילתה בכנס שיתקיים החודש ויעסוק בהתפתחות הכלכלית בשטחי הרשות הפלסטינית". 
אשתייה בן ה-61 היה פקיד בכיר בתחום הכלכלה, ולקח חלק בשיחות השלום עם הישראלים בטרם מונה לתפקיד במרץ האחרון. הבוס שלו, ראש הרשות אבו מאזן, נמצא בשנות ה-80 לחייו וסובל מבריאות לקוייה. מאז הגיע לתפקיד הוא מנסה להגביר את אמון הפלסטינים במוסדותיהם. אך הוא מתחיל את תפקידו בצל משבר פיננסי חריף ומיידי. בחודש פברואר האחרון, ישראל החלה להוריד מהכספים המועברים לפלסטינים את הכספים אשר מהווים תשלום למחבלים ובני משפחותיהם, זאת על בסיס חוק "טיילור פורס" שנחקק בארצות הברית. 
כאמור ההחלטה הישראלית גרמה לאבו מאזן להכריז כי הוא אינו מעוניין בכסף הישראלי, דבר שהכניס את הרשות למצב כלכלי מורכב. משכורות העובדים קוצצו ב-50 אחוזים והבנקים נמצאים בבעיות הזרמת כספים. עם זאת, לדברי ראש הממשלה הפלסטיני, הסכמה לקבל את הכסף מישראל, יהיה בבחינת הכרה בכך שהסכום שהופחת הוא סכום תשלומים התומכים בטרור, הנחת ייסוד שהוא דוחה. 

"מבחינה פוליטית, אנחנו לא יכולים לומר שהילדים שלנו שנמצאים בבתי הכלא הם טרוריסטים", אמר. במידה והם יאשרו זאת, הדבר עלול לחשוף את הפלסטינים לתביעות בבתי המשפט בישראל ובארצות הברית. "אם הישראלים רוצים שאנחנו נקרוס - תנו להם לדחוף אותנו לקריסה", אמר, "אנחנו לא נמסור את הסמכויות, אבל הם יכולים לדחוף אותנו למצב של התמוטטות". אשתייה הוסיף: "אם נקרוס - ארגון אש"ף יתפוס פיקוד ונחזור לתקופה שלפני התחלת הסכמי אוסלו. אפילו ההכרה הפלסטינית בישראל עלולה להיות מוטלת בספק". ראש הממשלה הפלסטיני הסביר כי "כאשר לא נוכל לשלם עוד את המשכורות והחשבונות, נתחיל לשלוח הביתה את אנשי הביטחון שלנו".
מדובר באיום בעל משמעות עבור ישראל, שכן ישנה פעילות משותפת רבה עם מנגנוני הביטחון הפלסטיני, בין היתר במטרה לפרק את תאי המחבלים, למנוע פיגועי טרור, לרדוף אחר מבצעי פיגועים ולאפשר קיום פעולות של צה"ל באזורים הנמצאים בשליטת הרשות. עם זאת, בישראל מתייחסים לאיומים מהסוג הזה בספקנות רבה בדרך כך, שכן השיתוף הפעולה הביטחוני נועד בעיקר כדי למנוע מחמאס להשתלט על השטחים האלה. אנשי הפת"ח הנמצאים בתפקידים בכירים בצמרת הרשות הפלסטינית, חוששים יותר מיריביהם בחמאס, מאשר מישראל. 
"נדחקנו צמוד לקיר", אמר אשתייה, "עכשיו אנחנו שולטים במצב אבל אני לא יודע כמה זמן נצליח לעשות זאת". הוא המשיך בקו הפלסטיני הממלכתי ותקף את הסדנה הכלכלית שצפוייה להתקיים בבחריין, כחלק מתוכנית השלום האמריקאית. בוושינגטון מקווים לרכז בפסגה המדוברת את המדינות התורמות לרשות, וכך לנסות ולשכנע בכירים מתחום הכלכלה ברשות הפלסטינית כי ישנן הטבות כלכליות רבות שיכולות להתרחש במידה ויקבלו את תוכנית השלום. "ממשל טראמפ מדבר על שיפור הכלכלה הפלסטינית, לאחר שחיסל את הסיוע האמריקאי וכן הפסיק את הסיוע לארגון אונר"א", הסביר, "מדובר באותם האנשים שמייבשים לחלוטין את המשאבים הכספיים שלנו". 
לדבריו, הסדנה הכלכלית נועדה ללכת בדרכם של ניסיונות אחרים לקידום "שלום כלכלי" או לשפר את איכות החיים של הפלסטינים. "שום דבר לא התממש מכל התוכניות בשנים האחרונות", ציין ראש הממשלה הפלסטיני, "עכשיו מדובר בוועידה בבחריין שתיוולד מתה ולא ייצא ממנה דבר". עד כה סעודיה ואיחוד האמירויות הסכימו להשתתף, וגם קטאר צפויה להגיע לאירוע. הוא טען כי הם עשו זאת, רק בגלל הכפייה האמריקאית. 
"אנחנו מקווים שמדינות ערב לא יילכו לוועידה. יש מדינות שנמצאות תחת לחץ רציני - יש כאלה שיכולות להרשות לעצמן אותו וחלק לא", ציין אשתייה. בתשובה לשאלה מדוע הפלסטינים אינם מגיעים לוועידה כדי להוכיח שאינן מוותרים כרוניים, השיב כי הבכירים ברשות לא הוזמנו לאירוע, ובכל מקרה "השתתפות בכל שלב שהוא בתוכנית השלום של טראמפ היא נפילה למלכודת שלהם". הוא ציין חלק ממהלכי הממשל האמריקאי, בהם הכרה בירושלים כבירת ישראל. "אנחנו יודעים מה האג'נדה הפוליטית שלהם, ואם המסלול הכלכלי הוא חלק ממנה, אז מה נקבל?", תהה, "אם נגיע לוועידה, ינסו לנצל את נוכחותנו". 
אשתייה תיאור את צעדי ממשל טראמפ כ"מעשים מטופשים", הכוללים פגיעה בסטטוס קוו, והגדיר את התגובה הפלסטינית כ"רציונלית לחלוטין". לדבריו, ארצות הברית נוקטת בצעד מסוכן מאוד - אחרי שהסכמנו עם הישראלים שירושלים היא נושא הניתן לדיון, הם הורידו אותו מהשולחן. "אותו הדבר קרה גם לגבי הפליטים והיישובים היהודים בשטחי יהודה ושומרון", אמר, "האמריקאים לא הביעו התנגדות להתנחלויות, ואמרו כי הם כאן כדי להישאר". הוא סיכם: "אנחנו לא דוחים כרוניים, אבל האמריקאים נוקטים בטקטיקה של סחיטה שלא תניב פירות - מי שחושב בוושיגנטון שיש להביס את הפלסטינים כדי שייכנעו, אז הם יקבלו את זה".