"שיבוש המציאות": ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן לפני נאם היום (רביעי) בכנס המרכז למורשת מודיעין במסגרת תערוכת ISDEF בגני התערוכה, שם סקר באופן כללי את המגמות המשתנות במזרח התיכון. בין היתר אמר: "אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב פרויקט הטילים המדויקים, אנחנו מכירים אותו טוב יותר ממנו וכל מה שהוא חשף מוכר ולמיטב הבנתנו יכולות הטילים שלהם לא מדויקות".
"ארה"ב היא המשפיעה הדומיננטית על סדר היום במזרח התיכון", הוסיף היימן. "ההתנהלות שלה מונעת בעיקר על ידי הכלכלה ומשפיעה עליה. בין היתר, יצירת סנקציות והשפעה על קידום אינטרסים. ארה"ב דוחפת את לבנון להחליט על מעמד חיזבאללה בלבנון, דבר הלוחץ את הארגון". עוד אמר האלוף: "רוסיה גם היא נוכחת בזירה, והיא גורם משפיע מרכזי על תהליך השיקום של צבא סוריה. כמו כן, היא דומיננטית בחופש הפעולה המבצעי של מדינת ישראל, והיא למיטב הבנתנו לא עתידה לעזוב את המרחב בעתיד הקרוב".

היימן התייחס גם למגבלות הכלכליות על איראן שמובלות על ידי ארצות הברית: "הסנקציות חסרות התקדים על איראן הובילו לשפל של שנים רבות במדינה, וזה מורגש מכל הכיוונים. הסנקציות האלו הובילו את איראן לעשות פעולות כנגד קמיני הסחר העולמי בנפט. שתי התופעות הנ"ל וגם פרויקט הנשק הגרעיני וגם פעולות אקטיביות כנגד אתרי נפט נובעות מלחץ אמריקאי כבד. הדוגמאות האלה מבטאות את הדומיננטיות האמריקאית המדוברת. רוסיה מייצרת דומיננטיות על ידי חיכוך, שיבוש ומעורבות. היא מייצרת חיכוכים באופן חצי יזום וניגשת לרלוונטיות לפתרונות באמצעות נוכחות באזור".

"איום הרחפנים"

"היכולת להביא מצלמות HD שיכולות להגיע רחוק הייתה בעבר יכולת מעצמתית, היום היא נפוצה", הוסיף היימן. "היכולת להגיע לרמה של דיוק רקטות וטילים זה נטו עניין של כסף, ושליחה בדואר של הרכיבים הנכונים. היום במוסך אפשר לעשות את מה שבעבר מדען טילים יכול היה לייצר. אפשר לרכוש גם סנסורים באינטרנט ברמה שבעבר מיטב המוחות במודיעין היה מייצר את זה".
 
"אנחנו נמצאים במצב שבו איראן היא עדיין כובד מרכזי על כלל המזרח התיכון, מבחינת יצירת המגמות, הפצת הטכנולוגיה והכסף. בכך, היא מזינה את  כלל השחקנים באזור. איראן עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם, אבל זה לא ממש מצליח להם. יש צמיחה בצריכת הנפט מצד אחד, אך איראן בשפל והכלכלה האיראנית בסכנת יציבות. בעולם מחירי הנפט לא עולים", אמר עוד.

כמה מגמות בסוריה


 

"צבא סוריה משתקם מהר מכפי שמספר אנשים חשבו. יש שני דברים ששופרו מהעבר: ההשפעה של חיזבאללה שמהווה חלק מצבא סוריה, לחימה אחרת ומתוחכמת ויש את עניין הדומיננטיות הרוסית בהיבטי טון כלפי העולם ואמל"ח", הוסיף, "דבר נוסף על סוריה זו המדינה האסלאמית שקיימת במרחבים רבים במדבר הסורי והדומיננטיות שלהם לא עברה מן העולם", סיכם היימן את המצב בשכנתנו בצפון מזרח, והוסיף: "יש בלימה של ההתבססות בסוריה אך עדיין לא עצירה, ואיראן מחפשת מקומות אחרים להתבסס בהם, למשל: המרחב העיראקי". 

"פוטנציאל הנפיצות של הגא"פ - גבוה"
"לאחר סבב ההסלמה האחרון, החמאס מאוד מורתע ממלחמה, ונמצא עמוק ברצון להישאר בנתיב מסוים של הסדרה, בו הוא מצפה לקבל תמורות מסוימות. פוטנציאל הנפיצות של הג'יהאד האסלאמי גבוה. הגוף הזה שיש לו היעדר חבות ריבונית הוא הפוטנציאל ליוזמות נגד ישראל". "המצב הכלכלי ברשות הוא סביר", הוסיף ראש אמ"ן. "המנגנון שלהם עוד מתפקד היטב".