בעולם בו מדי חמש דקות עולה למסך סרט גיבורי על אחר, כל סרט חדש צריך לבדל את עצמו מקודמיו ולמשוך לבתי הקולנוע גם את מי שכבר שבע מסרטים בז’אנר, וגם את מי שמעולם לא התעניין בהם. למטרה זו, כל סרט גיבורי על חדש צריך להיות גדול יותר, חזק יותר, מרשים יותר – לא משנה מה, אבל שיהיה יותר משהו. 


“דדפול” שיווק את עצמו כמצחיק יותר, “שומרי הגלקסיה” כמגניב יותר, “וונדר וומן” כפמיניסטי יותר ו”הנוקמים: סוף המשחק”, פשוט כיותר בכל מובן שהוא. הסרט החדש, “X־מן: הפניקס האפלה”, שעולה אצלנו היום, הוא אפל יותר, מציאותי יותר, אינטימי יותר.

"לאחר כמעט 20 שנה של יצירת סרטי 'X־מן' בצורה מסוימת, הגיע הזמן לשינוי", אמר הבמאי והתסריטאי סיימון קינברג. "הרגשתי שאווירה אפלולית יותר תתאים לסיפור, מכיוון שרציתי שהוא יהיה יותר אינטנסיבי ואישי. העבודה שלי הייתה לוודא שכולם מבינים שיצרנו סרט 'X־מן' אחר, שמעולם לא נוצר לפני. סרט שירגיש הרבה יותר אמיתי ושלקהל יהיה קל להתחבר אליו".



בטריילר אפשר לראות שחלק מהסטים נראים ממש כמו סרט מלחמה רגיל – גיבורי העל הם רק הבונוס. טוד האלוול, שהפיק ואף ביים חלקים מהסרט, וברשותו ניסיון לא מועט בסדרת סרטי X־מן, הסביר כי "סיימון אמר שככל שהעולם ירגיש מציאותי, כך יוטב לסיפור. כך ניגשנו ליצירת הסרט וזה אכן השפיע במגוון צורות. מבחינת עיצוב, תפאורה, תלבושות, אביזרים, הכל. כולם היו מודעים למנטרה של קינברג".

במרכז הסרט עומדת ג'ין גריי, אחת מחמשת החברים המייסדים של קבוצת X־מן. כמו האחרים, גם היא ניחנה בכוחות מוטאנטים - טלפתיה וטלקינזיס. בסרט החדש היא הופכת להיות הפניקס האפלה האגדית. במהלך משימת חילוץ מסכנת חיים בחלל, ג'ין נפגעת וכמעט נהרגת בידי כוח קוסמי מסתורי, אשר בדיעבד הופך אותה לאחת המוטאנטיות החזקות ביותר אי פעם. בעודה נאבקת עם כוחה העצום אך הבלתי יציב, היא נאלצת להתמודד עם השדים האישיים שלה ועם סביבתה הקרובה. ג'ין מתחילה לאבד שליטה, קורעת לגזרים את משפחת X־מן ומאיימת להרוס את כלל כדור הארץ.

סיבוב פרידה

“הפניקס האפלה” הוא ככל הנראה הסרט האחרון בסדרת סרטי X־מן עם הקאסט הנוכחי. הוא חוזר ל”סאגת הפניקס האפלה”, אחד הסיפורים המפורסמים ביותר בהיסטוריה של מארוול. מדובר בעלילת קומיקס המגוללת את שחיתותה ונפילתה של גריי, כאשר כוח הפניקס (עוף החול) משתלט עליה והיא הופכת לפניקס האפלה. הסיפור פורסם לראשונה בין דפי החוברות של מארוול בשנת 1980, ועתה הוא מגיע לקולנוע.

את גריי מגלמת השחקנית האנגלייה בת ה־23 סופי טרנר, המוכרת בתור סאנסה סטארק מ"משחקי הכס". טרנר נכנסה לראשונה לנעליה של גריי ב־2016 בסרט "X־מן: אפוקליפסה". לצדה מככבים ג’ניפר לורנס, מייקל פסבנדר וג’יימס מקאבוי, שחוזרים בתפקידיהם המוכרים מהסדרה, וג’סיקה צ’סטיין המצטרפת לקאסט לראשונה, כחוצנית שיכולה לשנות צורה.

בראיון ל־HBO השוותה טרנר את דמותה ב־X־מן לדמותה ב”משחקי הכס”. “אני תמיד נמשכת לדמויות של נשים חזקות”, אמרה. “גם סאנסה וגם ג’ין עונות להגדרה הזאת. הן בסופו של דבר משתמשות בכל הדברים הנוראיים שקרו להן והופכות לנשים חזקות באופן יוצא דופן. צ'ארלס אקסבייר (דמותו של מקאבוי – ד"ק) היה מנטור, מורה ודמות אב עבור ג'ין ובסרט הזה לא נשאר שום אמון".

ייתכן כי המטרה היא לשלוח את כל חובבי "משחקי הכס" שנשארו מיותמים לבתי הקולנוע, שכן טרנר משווה לא רק את הדמויות שהיא מגלמת אלא את היצירות עצמן: "'משחקי הכס' היא סדרה שהצליחה לאזן את המציאות והפנטזיה בצורה פשוט מושלמת. הסרט הוא בדיוק אותו דבר: דברים על־טבעיים קורים לג'ין, אבל יש בו רגש אנושי רב ומערכות יחסים אמיתיות".