האם נפתר משבר הקיצוץ בקרנות הפנסיה הוותיקות מצד המדינה שאיים על חסכונותיהם של רבבות עובדים? שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), הודיע היום (רביעי) רשמית כי הצליח להגיע להסכמות עם משרד האוצר ועם משרד ראש הממשלה לפיהן תבוטל כליל תכנית האוצר לקצץ בגובה הפנסיות של 270 אלף הגמלאים המבוטחים בשמונה קרנות הפנסיה הוותיקות.



הקיצוץ שהיה אמור להיכנס לתוקפו בתחילת החודש הוא בשיעור של 1.26%, כאלף שקלים בשנה שהיו הולכים לאיבוד לכל חוסך בקרנות הללו וזאת בשל גירעונות שהצטברו לחמישה מיליארד שקלים בין היתר בגלל ניהול כושל של הקרנות מצד ההסתדרות מחד ומאידך בשל סחבת בלתי נסבלת של שר האוצר היוצא, משה כחלון, ואנשי משרדו בהחלטה האם להעלות את גיל הפרישה לנשים בישראל מ-62 ל-64, סוגייה חברתית-כלכלית מורכבת שהאוצר בחר שלא להכריע בה במהלך כל תקופת כהונת הממשלה היוצאת, אף שהחלטה בעד העלאת גיל הפרישה לנשים יכולה היתה מלכתחילה למנוע את המשבר ואת הצורך לקצץ בכספי החוסכים בהסדר "עמיתים".



מלשכת שר העבודה והרווחה נמסר כי האוצר חזר בו מהתכנית לקיצוץ בכספי החוסכים והסכים לגבש טיוטת תכנית עבודה להעלאת גיל הפרישה לנשים שתובא לדיון בכנסת בתוך עשרה חודשים. אבל בהסתדרות לא המתינו להודעה והכריזו כי בכוונתם להוציא לפועל סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי ובמערכת החינוך היסודי כבר בתחילת השבוע הקרוב, מה שיאפשר לנקוט עיצומים במשק עד כדי השבתה מוחלטת של השירותים החיוניים ושל בתי הספר היסודיים וגני הילדים בתוך שבועיים אם עד אז לא יפתר המשבר סופית או לכל הפחות תושג דחייה בכוונת האוצר להפעיל את הקיצוץ בקרנות הפנסיה עד להימצא מוצא ממשבר הגירעון בקרנות.



יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, מסר כי עד שלא יועבר להסתדרות מסמך רשמי המעיד כי הממונה באוצר על רשות שוק ההון, הביטוח והחסכון, משה ברקת, נסוג מהקיצוץ בקרנות, הכרזת סכסוך העבודה בתוקף. אבל מבחינת שר העבודה כץ העניין מנוי וגמור והוא מסר: "אני מודה לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כחלון שנכנסו לעובי הקורה ופתרו את העניין".



ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה ומי שפעל יחד עם הגמלאים בשנה האחרונה למניעת הקיצוץ, אמר: "הבטחנו שלא ניתן לפגוע בגמלאים ואני שמח שאחרי מאבק אדיר שהובלתי הצלחנו לקיים זאת. לא אתן לאף אחד לגזול מהגמלאים בישראל ממה שאין להם ונעמוד על המשמר גם בהמשך".