הפעם טראמפ יגיב? ארה"ב מחזיקה במידע מודיעיני על כך שסעודיה התקדמה משמעותית בתוכנית הטילים הבליסיטיים שלה בעזרת סין, כך פורסם הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-CNN, בדיווח שציטט שלושה מקורות המקורבים לנושא. ההתפתחות מאיימת על מאמצי ארה"ב להגביל את תפוצת הטילים במזרח התיכון.


על פי המקורות, ממשל טראמפ לא חשף במכוון את הידיעה על ההתפתחות בפני חברי מפתח בקונגרס, מה שהוביל לזעם בקרב הדמוקרטים ששמעו עליה מחוץ לאפיקים הממשלתיים של ארה"ב. על פי המידע המודיעיני, שטרם דווח על ידי הממשל, סעודיה הרחיבה את התשתית הטכנולוגית שלה באמצעות רכישות שביצעה מסין.

גילוי המאמצים הסעודיים הגביר את החששות בקרב חברי הקונגרס בנוגע למירוץ חימוש פוטנציאלי במזרח התיכון, ופוחדים כי הדבר מעיד על הסכמה שבשתיקה מצד ממשל טראמפ במסגרת מאבקו באיראן. יש לציין, כי מאז רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, ישנה מתיחות בין הבית הלבן לקונגרס על רקע היחסים של ארה"ב עם סעודיה.



אף שהמטרה הסופית של הסעודים לא מופיעה בדוח המודיעיני, אמרו המקורות, ההתקדמות הטכנולוגית יכולה לסמן על צעד נוסף במאמצים הסעודים הפוטנציאליים לייצור טילים שיוכלו לשאת ראש נפץ גרעיני. 

למרות שסעודיה היא בין הרוכשות הגדולות ביותר של כלי נשק אמריקאים, ארה"ב מסרבת למכור לה טילים בליסטיים. לאורך השנים דווח מספר פעמים כי סעודיה הפרה את האיסור באמצעות קנייה מסין, כדרך לאותת לאיראן על הכוח הצבאי הפוטנציאלי שיש לאויביה. 

שלשום דווח כי ממשל טראמפ העניק שני אישורים לחברות אמריקניות לחלוק מידע רגיש על כוח גרעיני עם סעודיה, גם לאחר רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר. על פי הסנאטור הדמוקרטי טים קיין, מחלקת האנרגיה העניקה את האישור הראשון ב-18 לאוקטובר, 16 ימים לאחר המוות, ואת השני ב-18 לפברואר.

בחודש מאי האחרון, מאז הגברת הסנקציות על איראן ודרישתה לפתוח את הסכם הגרעין עם המעצמות שלא פרשו ממנו, גברה המתיחות במזרח התיכון וארה"ב אף שלחה כוחות צבאיים נוספים לאזור המפרץ. טראמפ, יש לציין, סופג ביקורת רבה מצד המחוקקים הדמוקרטים על מדיניותו בסוגייה האיראנית ותמיכתו בסעודיה.