לצד קרנבל הגבינות והחלב, חג השבועות ידוע גם כחג הביכורים. בימי בית המקדש נהגו בני ישראל להניח פירות בטנא ולהביאם בשבועות כביכורים. לפי המנהג, היו אלו הפירות הראשונים שהבשילו - "הבכורים" - מה שהבטיח את התוצר הטוב ביותר.




סרום Advanced Repair, אסתי לאודר, צילום: יח"צ.


חברות הטיפוח אמנם לא מביאות לנו פירות, אבל מציעות תכשירים קוסמטיים שנחשבים למובילים ולראשונים מסוגם - מוצרי דגל. כדי לאפשר לחובבות הטיפוח ליהנות מהמוצרים, חברות הקוסמטיקה לא מחכות לחג השבועות ומציעות את מוצרי הדגל האהובים בכל ימות השנה. “מוצר דגל הוא קודם כל תכשיר בעל פורמולה מצוינת, שפונה למכנה משותף רחב של צרכנים, והוא מוכרז ככזה רק לאחר שהוכיח את עצמו על רצפת המכירה הפיזית והווירטואלית", אומרת גליה תורן חן, יועצת אסטרטגית למותגי טיפוח. “לעתים משיקים מוצר עם ציפיות גבוהות שאינן מתממשות, ואילו מוצרים שלא היו מהם ציפיות עצומות הופכים למוצרי דגל ולנכסי צאן ברזל בשל שינויים בטרנדים או בגלל סחף צרכני".


אך למוצרים הללו יש מאפיינים נוספים: “אין ספק שהסיבות שהופכות תכשיר למוצר דגל הן היכולת שלו לעמוד בהבטחות לצרכניות ובהתאמה שלו לקהל לקוחות רחב, עם זאת, תנאי חשוב נוסף הוא שעל המוצר להיות מבודל מהמתחרים”, אומרת גלי לב, מנהלת תחום הטיפוח בלוריאל פריז. “מוצר דגל יזכה לבידול בכך שאי אפשר יהיה להשיג כמותו ואין דומה לו אצל המתחרים באותה הקטגוריה, הודות לשלל פרמטרים כמו נוסחה ייחודית או פטנט רשום".




קרם לחות Moisture surge 72 hours, קליניק, צילום: יח"צ.


גם נתוני מכירות מרשימים יהפכו תכשיר טיפוח למוצר דגל מפורסם ומבוקש. כך, למשל, בשנת 1999 השיקה דרמלוג'יקה את פילינג האורז daily microfoliant, ולפי נתוני החברה, בכל 45 שניות נמכר תכשיר כזה בעולם. בעקבות ההצלחה האדירה הושק ב־2017 תכשיר תאום, המבוסס על אותה טכנולוגיה של אבקת אורז.


פרה - סרום shiseido ultimune, שיסיידו, צילום: יח"צ.



מוצר הדגל Shiseido Ultimune של שיסיידו הושק לראשונה בשנת 2014, והוא מכיל 38 פטנטים רשומים. מאז שהושק נמכרו 5 מיליון יחידות ברחבי העולם, ובכל 15 שניות נמכרת יחידה מהמוצר.


קרם הלחות Moisture Surge של קליניק הושק בשנת 1988, והחברה הוציאה ביוני 2018 גרסה משודרגת המבטיחה רעננות ל־72 שעות. מאז הוצאתו המחודשת נמכרו כ־22,000 יחידות.




פילינג אורז daily microfoliant, דרמלוג'יקה, צילום: יח"צ.


באסתי לאודר השיקו בשנת 1982 את הסרום Advanced Night Repair, ומאז נמכרות כ־15,000 יחידות בכל שנה. בחברת מאליס מתהדרים במוצר הדגל הדי מופרך מסכה לישבן, B TIGHT, שהושקה ברעש גדול לפני שנה. 100,000 יחידות מהמוצר המשונה וההכרחי עד מאוד הזה נמכרו מאז.


לפיכך, כשמוצר דגל מוכיח את עצמו, חברות הקוסמטיקה מנסות לשחזר את ההצלחה ומשיקות תכשירים נוספים במטרה להרחיב את מוצר הדגל לסדרת דגל. קרם הפנים ליום REVITALIFT LASER X3 של לוריאל פריז צמח לסדרה ש־150,000 יחידות ממנה נמכרות בשנה. בעקבות הביקוש לסרום Advanced Night Repair של אסתי לאודר הוציאה החברה סדרת מוצרים הנושאת את אותו השם. ברוב הפעמים יהיה קשר ישיר בין המוצרים המוצעים באותה סדרה. “הרעיון הוא להעניק חוויית משתמש זהה, המאפשרת ללקוחות ליהנות מאותה טכנולוגיה במוצרים שונים”, אומרת דפנה קינקס, מנהלת ההדרכה של קבוצת אסתי לאודר. “הטכנולוגיה הבלעדית במוצר רשומה כפטנט. בכל סדרה יש רכיב מרכזי שמלווה את כל המוצרים בסדרה או פטנט טכנולוגי שמקשר ביניהם. החברות השונות מבצעות מחקרים, ובהתאם בוחנות אפשרויות לפיתוח מוצרים והוספתם לסדרה קיימת או להשקתם כמוצר בפני עצמו”. מאחר שמותגים עורכים היום סקרי שוק וצרכנות לפני השקת מוצר, הרי שפעמים רבות הם מכוונים מוצר מסוים להיות מוצר דגל מראש, ומכריזים עליו ככזה עוד לפני שהוא מוכיח עצמו בשטח – הן מבחינת ביצועיו והן מבחינת היקף המכירות שלו. “הצלחות של השנים האחרונות כוללות למשל את חזרתן בגרסה שונה של תכשירי בי.בי קרם וסי.סי קרם (cc cream ו־bb cream). לא היו ציפיות גבוהות מהמוצרים הללו, אך ישנם מותגים שהפכו אותם למוצרי דגל שמייצרים הרבה מאוד כסף".




קרם פנים ליום REVITALIFT LASER 3, לוריאל פריז, צילום: יח"צ.


לצד ההצלחות יש גם מקרים של מותגים שמשקיעים רבות במחקר ובפיתוח של מוצר מסוים שאינו עומד בציפיות: “לפני כמה שנים פיתחה חברת לקים מפורסמת לק שנראה כמו טוש לציפורניים ובנתה עליו הרים וגבעות, ואילו הצרכניות הצביעו באצבעות ונשארו עם מברשת לק קלאסית, למרות התוכניות שהיו לקברניטי החברה”, מספרת תורן חן.




מסכת ישבן B TIGHT, מאליס, צילום: יח"צ.