"בעבר, כאשר אדם החליט לפתוח משרד, הוא היה צריך גם חדר תקשורת ושרתים. היום המשרדים כבר מרושתים והכל עובר דרך הענן", אומר שגיא דודאי, CTO חברת Vonage האמריקאית, ספקית שירותי תקשורת מבוססי ענן ללקוחות ארגוניים ומפתחים, שעשתה מהפכה בתחום התקשורת. "כבעל עסק אתה יכול להיכנס לפורטל וירטואלי ולבחור את השירותים שאתה רוצה עבור המשרד שלך", מדגיש דודאי. "בין אם זה שיחות רגילות או וידאו, תמלול, הקלטות, כמות השלוחות וכדומה. ואם העסק שלך משתנה אתה יכול להרחיב או להקטין אתה שירותים אונליין והכל דרך הענן".



Vonage היא אחת משתי החברות הגדולות מסוגה בארה"ב, עם הכנסות של למעלה ממיליארד דולר בשנה ועשרה מרכזי פיתוח בארה"ב, אירופה וכמובן בישראל. שם החברה אולי מוכר יותר לבעלי עסקים ופחות למשתמשים בבית, אבל רוב הסיכוי שרובכם באתם איתם במגע. במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את העובדה כי בין לקוחותיה של החברה נמצאים ספקי שירות ענק כמו; אובר, גט טקסי, WeWork, KLM, Airbnb, שירותי רפואה, שליחת הודעות ועוד.



"יש שני ספקים בעולם של שירותי תקשורת בין אפליקציות למשתמשים שמוכרים במעל 100 מיליון דולר וכל היתר מוכרים בפחות מעשרה מיליון דולר. שני הספקים הם טוויליו ואנחנו", מדגיש דודאי, "יש לנו 100 אלף חברות שמשתמשות בשירותי הענן שלנו שמפתחות אפליקציות למשתמשי קצה. אנחנו מספקים תקשורת חכמה בענן עם AI ו-Machine learning וכל חברה מפתחת את האפליקציה שמתאימה לה על התשתית שלנו, שנותנת לך מעבר לתקשורת עצמה שימושים נוספים.



לדוגמא, יש לנו שירות שמנתח סנטימנטים, כך שבאפליקציה רפואית החולה מדבר עם הרופא, ואחד מהצדדים מתעצבן זה מנוטר ומיד עולה התראה שקיימת בעיה בשיחה, זה מסוג הפיתוחים שאנחנו מבצעים ומספקים לחברות שמשתמשות בשירותים שלנו. בעבר המפתחים היו בונים הכל מאפס, אם היית רוצה לשלוח הודעה בין טלפונים או יכולת תמלול, הקלטה או שיחות ועידה בווידאו, אבל היום כולם עוברים לענן ומשתמשים בנו או בשירותים דומים".



השירות שנותנת VONAGE מקלה על חיי מפתחי האפליקציות שיכולים להתמקד בשיפור השירות המיועד שלהם, בלי לדאוג לפיתוח יכולות התקשורת שלה. החברה לא עוצרת שם ונותנת גם שירותי משרד לעסקים ומוסדות שונים כמו אוניברסיטאות - כרגע בעיקר בארה"ב - שמשנים לחלוטין את חוקי המשחק. "אנחנו עושים בתחום תשתית התקשורת את מה שאמזון עשתה בתחום השרתים", מסביר דודאי, "אנחנו מוכרים שירותי תקשורת למשתמשי קצה עסקיים, וכך הם לא צריכים להקים במשרד שום דבר. דבר זה נקרא מרכזייה בענן. כל משרד צריך להיום עם חיבוריות בין כל הטלפונים, מרבית בעלי העסקים צריכים שהשיחות יהיו מוקלטות ושמורות, והמוצר שלנו מאפשר לך לדבר עם כולם בשיחות אודיו/וידאו ותקשורת פנים ארגונית.



"אחד המוצרים שאנו נותנים נקרא WORLD OFFICE", מוסיף דודאי, "משרד וירטואלי שבו אתה לא תלוי במקום ויכול לנוע ממשרד למשרד עם השירותים והדאטה שלך בלי לדאוג להעברות של תשתיות ושרתים שכל תכונה שאתה רוצה להוסיף או לגרוע מהמשרד שלך, בין אם זה שיחות וידאו או תמלול והקלטה, זה באמצעות לוח וירטואלי, בלחיצת כפתור ובזמן אמת".



השבוע נערך במשרדי VONAGE ביגאל אלון בת"א כנס בהשתתפות מנכ"לים וסמנכ"לי פיתוח מ-50 החברות הגדולות, שעושות שימוש בטכנולוגיית של החברה. דודאי מדגיש כי המגמה של מעבר לענן רק תלך ותתחזק בעתיד הקרוב. "כולם הולכים לכיוון הזה, אבל הצונאמי האמיתי יהיה כשיצטרפו הגופים הרגולטוריים, כמו הבנקים וגופים ממשלתיים, שמחזיקים נכון לעכשיו את התוכנות שלהם במקום ולא בענן.



היתרון האמיתי במעבר לתקשורת בענן זה הגמישות, היכולת לבצע שינויים בפורטל וירטואלי וככה אתה או אנשי ה-IT שלך לא צריכים להיות במשרד כדי לעשות התאמות. דור העובדים של היום פחות מרותקים למשרד, הם יותר חופשיים ורגילים לעבוד בכל מקום עם מחשב נייד והענן נותן לך את החופש הזה".