כביש הדמים: לאחר תאונה קטלנית נוספת שהתרחשה היום (חמישי) בכביש 90, בה נהרגו שתי ילדות בנות 4 ו-8 שעלו לישראל עם משפחתן מצרפת לפני כשלושה חודשים ונפצעו חמישה בני אדם נוספים, בערבה זועמים על הפקרת הכביש, זאת ברקע מאבק ארוך שנים למען הרחבתו. ראש המועצה האזורית הערבה התיכונה, אייל בלום, זועם ואומר: "לצערנו אנו עדים לתאונה חזיתית קטלנית נוספת על כביש 90. כמה קורבנות עוד יגבה כביש 90 עד שתואיל ממשלת ישראל להעביר את התקציב הדרוש להרחבת הכביש?".



"חופשת הקיץ בפתח ושדות התעופה שנפתחו, יוצרים עומס כבד של כלי רכב על כביש 90 בנוסף לעומס הרגיל, ועדיין משרד התחבורה שהבטיח כי יחל בתכנון הרחבת כביש 90 לדו מסלולי דו נתיבי לפני מספר חודשים, לא עשה דבר בנדון", הסביר בלום, שתהה: "כמה עוד קורבנות וחיי אדם יגבה הכביש עד שתואיל ממשלת ישראל להתפנות ממאבקי הפוליטיקה, לטובת הצלת חיי האזרחים על הכביש הצר המסוכן והארור הזה בחום הקיץ הכבד?".



בלום גם קרא לראש הממשלה, שר התחבורה ושר האוצר, "לעצור העיסוק הפוליטי בבחירות", לדבריו, "כדי לטפל בדחיפות בהעברת התקציב לתכנון הרחבת כביש 90 במקטע צומת הערבה ועד מבואות אילת. אין מחיר גבוה מדי לחיי אדם. לא ייתכן שהעיסוק בבחירות, יעביר הממשלה על דעתה ולא תעסוק בדבר החשוב מכל - שמירה על חיי אדם".


 

ארז קיטה, מנכ״ל עמותת אור ירוק, הוסיף: "כביש 90 הוא כביש דמים שרק בשנה האחרונות גבה את חייהם של 20 בני אדם וכלום לא נעשה. כל  נסיעה בכביש היא כמו רולטה רוסית ולמרות שלכולם ברור שאנשים ימשיכו להיהרג בכביש לא נעשו פעילות למען בטיחות משתמשי הדרך. חייבים להפוך את הכביש לשני נתיבי נסיעה עם מעקה הפרדה קשיח כדי למנוע תאונות דרכים חזיתיות".



תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל גיבשו לפני כשלושה חודשים תכנית לאומית לשדרוג כביש 90, מאילת ועד לאצבע הגליל, בעלות כוללת של יותר מ-15 מיליארד שקלים. התכנית כוללת את הפיכתו של ציר 90, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון. מדובר במגה פרויקט הכולל תכנית לטווח הארוך, הבינוני והקצר. המיזם הענק על שלושת שלביו ידון לקראת דיוני התקציב ותכנית החומש של חברת נתיבי ישראל".



עוד נמסר, כי "במקביל הורה השר כץ להנהלת משרדו וחברת נתיבי ישראל לקדם תכנון ראשוני לשדרוג כביש 90 והדרכים המובילות אליו. על פי התכנית, לאורך הכביש יוצבו תמרורי אזהרה בולטים.  כמו כן, שר התחבורה הורה לנתיבי ישראל לזרז את ביצועם של 17 פרויקטים של מוקדי סיכון ופניות שמאלה לאורך כביש 90, בהיקף של 170 מיליון שקלים, המקודמים כיום על ידי החברה".



בתוך כך, ברשות לבטיחות בדרכים (רלב"ד) פרסמו נתונים מטרידים המצביעים על עלייה במספר הקורבנות בכבישים, כאשר מהם עולה כי מתחילת שנה נהרגו בכבישי ישראל 135 בני אדם, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 133 בני אדם. 



עוד ציינו ברלב"ד כי מתחילת שנה התרחשו 121 תאונות קטלניות, כאשר בתקופה המקבילה אשתקד התרחשו 123 תאונות קטלניות, וכי מתחילת שנת 2019 התרחשו ארבע תאונות קטלניות בכל כביש 90 ו-12 תאונות קשות בו. בתאונות אלה נהרגו מתחילת 2019 שבעה בני אדם. ואולם, זוהי התאונה הראשונה שאירעה השנה באזור פארן-עין יהב

מנתונים נוספים עולה כי מתחילת שנה נהרגו 12 ילדים בגילאי 0-12 בתאונות דרכים ונפצעו 52 ילדים בטווח הגילאים הללו, זאת לעומת שמונה ילדים שנהרגו בשנת 2018 בכבישים. 
 
מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ״ס עולה כי 129 בני אדם נהרגו בעשור האחרון נהרגו בכביש 90, בקרוב ל-1,300 תאונות דרכים. באותן תאונות נפגעו כ-3,400 בני אדם, 359 מהם באורח קשה.
 
עוד תאונה קטלנית בכביש 90. צילום: יובל שגיא, תיעוד מבצעי מד"א
עוד תאונה קטלנית בכביש 90. צילום: יובל שגיא, תיעוד מבצעי מד"א