זעקות השבר מוצדקות: פיזור הכנסת חודש בלבד לאחר השבעתה מצביע על משבר פוליטי קשה, המשפיע על כל אזרח במדינה. זמן הדמדומים של ממשלת מעבר, שכעת הולך ומתארך הרבה מעבר לצפוי, מעכב רפורמות וטיפולי עומק שהמערכות הציבוריות כל כך משוועות להם. אולם כשבוחנים את הנתונים עצמם, וכשנזכרים באילו סכומים דובר במשא ומתן האחרון, ייתכן שמבחינה כלכלית דווקא חסכנו.



בחירות 2019 (מועד א') הוכרזו בתקופה של גירעון הולך וצומח, חוסר ריסון מצד משרדי הממשלה וירידה בהכנסות ממסים. בתקופה זו נחוצה קואליציה מפוכחת, אחראית יותר, כלכלית ופיסקלית.



אלא שגובה הדרישות הקואליציוניות שהוגשו לראש הממשלה בנימין נתניהו, כפי שפורסם במהלך החודשיים החולפים, טיפס ל־20 מיליארד שקל. די היה לראות את ביטול ההגבלה על מספר השרים כדי להבין לאן נושבת הרוח. כיצד אפשר לחשוב על מימון הוצאות שכאלו, דווקא בשעה שהמשק מאותת לנו בכיוון ההפוך בדיוק?



בנקודה זו כדאי לתת את הדעת גם על עלות ההליך הדמוקרטי. תקופת בחירות, יודע כל בעל מקצוע רלוונטי, היא גם מקור לפרנסה: משרדי פרסום, אנשי דוברות ויח"צ, שלטי חוצות, בתי דפוס, פלטפורמות פרסום באמצעי התקשורת ובדיגיטל, אולמות כנסים, מנחים, אומנים ועוד. כך שהתקציב שמתבזבז על ידי הפוליטיקאים - מהכיס שלנו - על קמפיין הבחירות, הוא לפחות בחלקו חמצן לספקים ולמשק כולו, שמתגלגל בחזרה לכיס של כולנו.



לפחות מההיבט הזה, לעובדה ששיאו של הקמפיין יגיע הפעם באוגוסט אין משמעות רבה מדי. ממילא, רוב התקציב מוקדש כיום למרחב הדיגיטלי, וכידוע - הפיד שלנו ממשיך איתנו גם לחופשה.



סוגיית ההוצאה שבעצם חוזרת אלינו, נכונה גם למועד הבחירות עצמו. כמובן, אין להקל ראש במשמעות הכלכלית הכבדה של יום השבתון, אולם יש לו גם כמה יתרונות. למשל, עובדים יכולים להשתכר ב־200% ואף 300% יותר מהרגיל עבור יום עבודה, סוחרים יכולים ליהנות מיום שופינג מרוכז ועוד.


בהקשר זה ראוי לגבות מחיר ממי שלא משתתף בבחירות. יום הבחירות אומנם מוגדר בחוק כיום שבתון. אולם מה לגבי אלה שבוחרים לנצל אותו בלי לממש את זכותם ואת חובתם הדמוקרטיות? יש לסוגיה הזו פתרון פשוט, אף שקשה לראותו מיושם: כל עובד יהיה חייב להציג בפני מעסיקו אישור מהקלפי. ללא אישור כזה, יתכבד ויחתום על יום חופש על חשבונו.



ישראל הולכת שוב לבחירות, וצודק מי שמתקשה לראות בכך בשורה טובה. אבל לנוכח הדרישות הקואליציוניות הכבדות, ובקיזוז ה"רווח" וה"הפסד" של קמפיין הבחירות ויום הבחירות - ייתכן שנצא נשכרים. נחזיק אצבעות למשק שיזכה לקואליציה יציבה, שקולה ואחראית בסתיו, כזו שתתחיל לרפא את חולייו.



הכותב הוא מנהל השקעות ראשי בקסם קרנות מבית אקסלנס