ניסיון נוסף להציל את הסכם הגרעין: מקור דיפלומטי בגרמניה הודיע הערב (ראשון) כי שר החוץ הגרמני הייקו מאס ייפגש מחר עם נשיא איראן חסן רוחאני במטרה לשמר את ההסכם השנוי במחלוקת, למרות הטלת הסנקציות מצד ארצות הברית על הרפובליקה האסלאמית, והאיומים האיראניים לשוב להעשיר אורניום ברמה גבוהה.



"אנו האירופאים משוכנעים שיש טעם בלנסות ולשמר את ההסכם שנחתם מול איראן בווינה", אמר מאס וציין כי הוא מאמין בקיום דיאלוג גם כאשר נראה שהפערים בין הצדדים לא ניתנים לגישור. כזכור, בסוף השבוע הודיעה ארצות הברית כי בכוונתה להטיל על איראן סנקציות חדשות, נוספות לסנקציות הרבות שהיא הטילה על המדינה מאז שפרשה מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015.



חסן רוחאני, צילום: רויטרס
חסן רוחאני, צילום: רויטרס



שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף התייחס לסנקציות הללו, בנוסף לביקורת שנמתחת על איראן מצד אירופה ואמר כי "אירופה לא במקום שבו היא יכולה לבקר את איראן, אפילו לא בתחומים שקשורים לתכנית הגרעין", זריף התייחס גם לכשלונה של אירופה למצוא דרכים לפצות את איראן על הנזק הכלכלי שנגרם לה מעזיבת ארה"ב את ההסכם והסנקציות הכבדות על המדינה והדגיש כי "האירופים ושאר הגורמים שחתמו על ההסכם צריכים לחדש את הקשרים הכלכלים עם איראן - ולא, נפרוש מכל התחייבויות שלנו וננקוט צעדים בתגובה".



זריף אף גינה את ארה"ב על מה שכינה "מלחמה כלכלית בוטה" נגד אזרחי איראן, ואמר כי הרפובליקה האסלאמית מנסה לפעול בשיטות דיפלומטיות. כזכור, בשבוע שעבר אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, למקבילו האמריקאי, דונלד טראמפ, כי הוא לא יאפשר לאיראנים להשיג נשק גרעיני.
לא מצליחים לראות את הסרטון? חווים תקלה? לחצו כאן למעבר לכתבה באתר המותאם

במקביל לכך, איראן הציגה הערב מערכת הגנה עצמית בפיתוח עצמי, שעל פי משרד ההגנה האיראני, מסוגלת לעקוב אחרי שש מטרות בו זמנית. על פי שר ההגנה האיראני אמיר חתאמי המערכת, חורדאד 15, מצויידת בטילים לטווח של עד 120 קילומטרים, ומטווח של 45 קילומטרים היא מסוגלת לתקוף אף מטרות בעלות יכולות חמקניות. 

בשנים האחרונות החלה איראן בפיתוח כלי נשק רבים, בהם מטוסים, צוללות ומערכות הגנה, וזאת בעקבות היריבות הפוליטית בינה לבין ערב הסעודית, והסיכויים למלחמה בין איראן לארצות הברית. המערכת שהוצגה היום באה לאחר שרוסיה סירבה למכור לאיראן את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-400, למרות שמוסקבה העבירה לטהרן את קודמתה, ה-S-300.