בימין חוגגים, בשמאל תוקפים: דבריו של שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, שאמר בראיון לעיתון הניו יורק טיימס כי לישראל זכות להחזיק בשטחים ביהודה ושומרון, ממשיכים לעורר תגובות בישראל. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, פרסם הערב (ראשון) פוסט תמיכה בדבריו של השגריר, ואמר כי דווקא שינוי זה בגישה האמריקאית, שעד כה התנגדה באופן נחרץ למהלכים חד צדדים ישראליים מסוג זה, יכול לקרב את השלום. 



בציוץ שפרסם השר, הוא כתב: "תפיסת העולם של ממשל טראמפ,שאותה ביטא השגריר פרידמן, היא היחידה שאולי תביא לשינוי ותגרום לפלסטינים להבין, שחרם על ישראל ועל ארה"ב ותמיכה בטרור ובהסתה לא יביאו אותם לשום הישג והם אלה שבעיקר יפסידו מסרבנות השלום. שנים מכרו לפלסטינים שהזמן פועל רק לטובתם ולכן (ומעוד סיבות) הם סירבו", עוד המשיך השר וכתב כי "לכל הצעת פשרה בעידן אבו מאזן כבר לא יהיה משא ומתן מדיני. רק אם המנהיגות הבאה של הפלסטינים תפנים יחד עם הציבור ברשות, שישראל והעולם לא יחכו להם, אולי תצמח שם מנהיגות שמוכנה גם לוויתורים פלסטינים. החלת החוק הישראלי על היישובים ביהודה ושומרון הוא צעד בכיוון הנכון שיעביר את המסר הזה ויקדם שלום". 



שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף כי "השגריר דיויד פרידמן ממש לא צריך להתנצל, כי הוא לא טעה - אפילו ברשות הפלסטינית מכירים בכך, גם אם הם לא מציינים זאת מפורשות", עוד הוסיף השר כי "עתה, אחרי 52 שנה, בשלה העת להחיל את הריבונות, בשלב הזה, בגושי ההתיישבות. בדומה לירושלים, במוקדם ובמאוחר גם מדינות נוספות יכירו בכך".



גם ח"כ בצלאל סמוטריץ' הצטרף לברכות וענה ליו"ר מרצ תמר זנדברג, שהביעה התנגדותה למהלך, כשהוא טוען כי "ריבונות תביא שלום תמר. זה כנראה מה שהאמריקאים מבינים סוף סוף. ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון תגדע את התקווה הערבית להקמת מדינה, אותה תקווה שמניעה את גלגלי הטרור והמאבק האלים כבר יותר ממאה שנה". על כך ענתה זנדברג: "אתה ממשיך להשתמש במילה 'שלום', לא נראה לי שהיא אומרת מה שאתה חושב שהיא אומרת".



אתמול התייחסה זנדברג לדברי השגריר וכתבה כי "פרידמן הוא שגריר ארה"ב לישראל ולא למדינת ההתנחלויות, ועליו לדעת שסיפוח הוא אסון לישראל. השגריר לא נמצא כאן לסייע לזרוע ההתנחלויות המשיחית שפועלת לסכל אפשרות לשלום וביטחון וללא כיבוש. שלום הוא אינטרס של ישראלים ופלסטינים שחיים כאן, גם אם הממשל האמריקאי משרת את הימין הקיצוני בלבד". 

כזכור, במהלך ראיון שקיים פרידמן עם העיתון האמריקאי הנחשב, אמר השגריר כי "לישראל יש זכות לספח לפחות חלק משטחי יהודה ושומרון, אך לא סביר שאת כולם". עוד המשיך ואמר כי "בנסיבות מסוימות, אני חושב שישראל זכאית לשמור על חלק מהגדה המערבית". השגריר האמריקאי ציין גם שתוכנית השלום המיוחלת, המכונה עסקת המאה, נועדה לשפר את איכות החיים של הפלסטינים, אך לא סביר שתוביל במהירות לפתרון קבע לסכסוך. "זה לא הוגן שהפלסטינים תיארו את זה כשוחד או כניסיון לקנות את שאיפותיהם הלאומיות", הוסיף שגריר ארה"ב. "זה ניסיון לתת חיים לשאיפותיהם על ידי יצירת כלכלה בת קיימא", אמר. 

בכיר במשרד החוץ האמריקאי התייחס לדבריו של פרידמן, ואמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "ישראל לא הציגה שום תוכנית לסיפוח חד צדדי של חלקים בגדה המערבית, ומהלך כזה כלל לא נמצא על הפרק". מבחינת הפלסטינים, הייתה ההצהרה הזדמנות נוספת לתקוף את ממשל טראמפ בארה"ב, בו הם לא מוכנים לראות מתווך במשא ומתן עם ישראל. כזכור, בהמשך החודש צפויה להתקיים בבחריין "סדנה כלכלית", הסנונית הראשונה ב"עסקת המאה" של טראמפ, אולם הפלסטינים הודיעו לא מכבר כי יחרימו אותה.  מזכ"ל אש"ף, סאיב עריקאת, תקף את פרידמן ואמר כי "שגרירו של טראמפ מוכיח מדוע עלינו לא להגיע לוועידה בבחריין. החזון שלו הוא לספח שטחים כבושים, מה שמהווה פשע מלחמה על פי החוקים הבינלאומיים".