זוכרים את ולאד המשפד, אותו שליט אכזרי של ולאכיה שברומניה שאהב לשפד את אויביו על מוטות? ובכן, כעת מסתבר שכשהוא לא עשה זאת ולא שימש השראה לאגדה "דרקולה" של ברם סטוקר, הוא נהג להשליך על אויביו פגזים. אומנם זה מידע שידוע כבר זמן מה, אבל כעת ארכאולוגים מצאו לכך עדות פיזית - פגזים קדומים מאחת ממלחמותיו העקובות מדם.
 
לפי מאמר שפורסם בכתב העת Archaeology in Bulgaria, הפגזים נמצאו במהלך חפירות בעיר הנמל טרגובישטה, בולגריה, שם נלחם ולאד המשפד בעותמאנים וכמובן גם ניצח אותם. "אלה היו בין הפגזים המוקדמים ביותר בהם השתמשו במאות ה-15 וה-16, ולאחר מכן הם כבר לא היו בשימוש", הסביר פרופסור ניקולאי אובצ'רוב מהמוזיאון הלאומי לארכאולוגיה בסופיה, שעמד בראש צוות הארכאולוגים. 

אובצ'רוב הוסיף שהפגזים "היו רחוקים עדיין מלהיות מושלמים והם נורו מקולברינים, שזה סוג קדום ופרימיטיבי של תותחים". לדבריו, הוא בטוח שהוא יודע מי היה הבעלים של התחמושת הייחודית הזו: "זה היה בדיוק הזמן בו פעל 'דרקולה', אין לנו ספק שהפגזים קשורים למצור ולכיבוש שלו על מבצר טרגובישטה ב-1461".

מבחינה היסטוריה, ולאד המשפד נחשב לאחד השליטים האכזריים ביותר שידעה האנושות. הוא נהג לשפד את קורבנותיו בשתי שיטות: על מוט חד, כשהוא רצה שהקורבן ימות מהר ובכאבי תופת. או לחלופין על מוט כהה, אם הוא רצה שקורבנו ימות לאט ובייסורים. השיטה השנייה נועדה להפחיד את מי שנותרו בחיים, שכן לעיתים האדם ששופד גסס במשך ימים שלמים. 
 
יחד עם זאת, בשנים האחרונות יש מומחים שטוענים שהוא לא היה כל כך אכזרי יחסית לתקופתו. רוב אמצעי העינויים בהם נקט היו די שגרתיים לאותם זמנים והרבה שליטים השתמשו בהם. אז למה דווקא הוא הפך לידוע לשמצה? ובכן, באותם ימים נהגו להעליל עלילות שווא על שליט שרצו להפיל מהשלטון, או לגרום לו להראות מפחיד יותר מכפי שהוא על מנת לחזקו. כמו בימינו, בעצם.
 

via GIPHY