בשעה ששר החוץ של גרמניה הייקו מאס מבקר בטהרן ומנסה להפיג את המתיחות הגואה עם ארה"ב, איראן ממשיכה במדיניות ההתגרות וההליכה על הסף שלה. אתמול חשף יוקיה אמאנו, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), כי איראן מגבירה את קצב העשרת האורניום שלה ברמה הנמוכה.



אמאנו דיבר בפני מועצת הנגידים של סבא"א (מעין מועצת המנהלים של הארגון שהוא סוכנות של האו"ם), שאמורה לקבל דין וחשבון רבעוני על תוכנית הגרעין של טהרן. אמאנו ציין כי על סמך בדיקות של פקחי סבא"א במתקני הגרעין (בייחוד באתר להעשרת אורניום בנאתנז) לא ברור מתי תחרוג איראן מהמכסה שנקצבה לה על פי הסכם הגרעין בינה לשש המעצמות מ־2015.  לפי ההסכם, איראן רשאית לייצר עד 300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 3.9%. את עודפי התפוקה שלה היא חייבת למכור או לאחסן מחוץ למדינה בפיקוח של סבא"א.



הודעת אמאנו מאששת דברים שמשמיעים דוברים איראניים רשמיים מחודש מאי השנה, ולפיהם קצב הפקת האורניום של הרפובליקה האסלאמית הוא פי ארבעה ממה שהפיקה קודם לכן בהתאם להסכם. יודגש עם זאת כי כמות אורניום מועשר ברמה של 3.9% מיועדת לתדלוק כורים גרעיניים ולייצור חשמל ואינה יכולה לשמש חומר בקיע לייצור נשק גרעיני. עם זאת, אם האורניום ברמה זו יועשר בסרכזות שוב ושוב, אפשר להעלות את שיעורו המועשר מהר מאוד ל־20% (שמיועדים לכור גרעיני קטן לייצור איזוטופים לרפואה) ובהמשך לרמות של 50% ו־70% ועד לרמה הנדרשת של כ־90%, שהוא חומר בקיע לפצצה.

דגל איראן במתקן לייצור נפט. הסנקציות הכניסו את הרפובליקה האסלאמית למצוקה. צילום: רויטרס
 

הגברת קצב הייצור היא התגובה האיראנית לכך שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין ומגבירה עליה את העיצומים הפוגעים קשות בכלכלתה. זו גם מחאתה נגד שאר החותמות על ההסכם - ממשלות בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - שהודיעו על כיבוד ההסכם ודבקותן בו. עם זאת, בפועל, חברות מאותן מדינות, בעיקר בתחום הנפט, שחוששות מתגובת ארה"ב, מחרימות גם הן את איראן. אפשר לומר כי אם אכן איראן חרגה מהתחייבותה למכסה של 300 ק"ג, הדבר יכול להחשב כ"הפרה שולית" של ההסכם. אך טהרן גם מאיימת שתחדש את בניית הכור להפקת פלוטניום באראק, ואם תעשה זאת - היא למעשה תפר את ההסכם.
 
בשל מצוקתה מנסה טהרן בחודשים האחרונים להפעיל מנופי לחץ נגדיים - במישור הדיפלומטי נגד מדינות אירופה, ובמישור הצבאי בפעולות שמיוחסות לה. על פי מידע של המודיעין הישראלי, כי היא זו שעמדה מאחורי הטמנת מוקשים ימיים שפגעו בספינות של אחוד האמירויות וערב הסעודית, וכעת גם במישור המעשי־מקצועי של הגברת קצב העשרת האורניום. מהלכיה מיועדים לגרום לקהילה הבינלאומית להשקיע בה ולהקל על הלחץ הכלכלי האמריקאי. אם זה לא יסייע, תמיד תוכל איראן להשתמש בשלוחיה כמו חיזבאללה כדי לבצע גם פיגועי טירור ונקמה נגד יעדים אמריקאיים, סעודיים וישראליים, כפי שעשתה בעבר.