האחיין שלי, בן 49, הוא אדם מאוד סימפטי, איש משפחה ואב לילדים. בתקופה האחרונה הוא הפך לאלים מילולית ומעט תוקפני עד שאשתו נאלצה להוציא אותו מהבית. רצינו לבדוק אפשרות לשלוח אותו לפסיכולוג או לפסיכיאטר, אבל הוא מסרב. איך לעזור לו? 
“יש דברים שאנחנו לא רואים, אבל פתאום הם יוצאים החוצה. בדיוק כמו שאנחנו רואים את נבטי הצמח מבצבצים מהאדמה בלי לדעת את התהליכים הפנימיים שהוא עבר. אם הוא יצא מהבית, כנראה שהתקשורת שלו מול אשתו נפגמה, ואולי זה מאוחר מדי בשביל לתקן. אי אפשר לעזור לאדם שלא רוצה לעזור לעצמו, ונשמע שהאחיין שלך אגר בתוכו תסכול פנים־משפחתי שפרץ החוצה. זה מפתיע שהיציאה מהבית לא הובילה אותו לבקש עזרה. אם הוא לא מתעורר מהתנהגותו גם כשהוא כבר לא מתגורר בבית והמשפחה שלו מתפרקת, אין הרבה מה לעשות. עליכם למצוא מישהו שיש לו השפעה עליו, שישב איתו לקפה ויאמר לו שלפרק את החבילה זה הדבר הכי קל לעשות ושחייבים למצוא דרך אחרת. גם אם הוא צודק בכל כעסיו, ברור לחלוטין שהוא לא יודע איך להסביר את עצמו מול רעייתו, ובלי לפגוע בה ובסביבתה. מישהו חייב לשכנע אותו לפנות לקבלת טיפול נפשי”. 
האחיינית שלי בת 18 ומכורה לאלכוהול ולנייס גאיי, ומצבה מידרדר מיום ליום. בחודשיים האחרונים המשטרה הגיעה לביתה כמה פעמים ולקחה אותה לבית החולים בעקבות מצבה הקשה. היא אפילו הגיעה לטיפול נמרץ, אך היא עדיין לא מבינה כמה מסוכן מצבה, ולכן היא מסרבת לקבל עזרה. ההורים שלה סבלו בעבר מהתמכרות לאלכוהול, ומכיוון שלא יכלו לטפל בה בית המשפט החליט לשלוח אותה לפנימייה. אני מרגישה שאני מאבדת אותה. כיצד לסייע לה? 

“עושה רושם שהאחיינית שלך ינקה את ההתמכרות לאלכוהול מבית הוריה. מכיוון שהיא כבר הייתה בטיפול נמרץ, אני משוכנע שהיא מודעת למצבה, אבל לא מצליח להבין איך היא לא רואה את החומרה במעשיה. נשמע שאין לה מה להפסיד, היא הולכת עד הקצה ולא חוששת ליפול. היא על סף משאלת מוות. ייתכן שהמוות הוא הקלה עצומה עבורה, וזה מה שיפסיק את הסבל שהיא חיה בו. הילדה הזו זקוקה למנהיגות, היא צריכה מישהו חיצוני שלא יוותר עליה. עליכם לאתר אדם כזה. אני ממליץ לך בחום לפנות למכוני השיקום הגדולים בישראל ולבקש עזרה ממישהו שהיה במצבה והשתקם. יכול להיות שמאמן אישי שמבין בנושא ההתמכרות יצליח להחזיר לה את החיוניות. בנוסף, תוכלו לקבל סיוע מבית השאנטי. אם היא לא תרצה לעזור לעצמה, כל מה שתעשי לא יצליח”. 

 


בעלי ואני זוג צעיר עם שני ילדים קטנים. יש לנו חוב מצטבר של 300 אלף שקלים. אני עובדת בחצי משרה בגלל בעיה רפואית, ואילו בעלי עובד במשרה מלאה. יחד אנחנו מרוויחים 12 אלף שקלים. יש לנו חובות לבנק ולכרטיסי האשראי. אנחנו מרגישים חנוקים. בכל חודש אנחנו מחזירים 4,000 שקלים ומשלמים עוד שכירות בשווי 4,000 שקלים, כך שבפועל נשארים לנו בסך הכל 4,000 שקלים להתנהל איתם. איך לצאת מהמעגל המסוכן הזה? 
"אתם חייבים להרוויח בחזרה את 4,000 השקלים שאתם מוציאים על החזרי ההלוואות. לשם כך, חשוב שתמצאו מקור הכנסה נוסף כדי לחסל את ראש הנחש. בהיעדר יכולת להגדיל את ההכנסות מעבודה, יכול להיות שכדאי לכם לפנות לפתרון המשכנתה ההפוכה. כיצד זה עובד? נניח שלהורים של בעלך יש סכום של 1.5 מיליון שקלים שאותו הם מתכננים להוריש לו ולשני אחיו, הרי שבאמצעות משכנתה הפוכה אפשר לקבל כסף על חשבון ביתם ואותה ירושה עתידית. גם את הריבית אפשר לשלם בסוף התקופה, כך שכולם יוצאים מורווחים. ההורים שלו לא יצטרכו להחזיר כסף, ואתם תשלמו רק את הריבית לכל היותר. מה שכן, תצטרכו לצרף מכתב מעורך דין, שבו נאמר שביום לכתם של ההורים אתם תצטרכו להחזיר את כל הסכום עד השקל האחרון, והוא יתקזז מהחלק שלכם בירושה. כשזה יקרה, תצטרכו להחזיר מיד את כל החובות ולא להיכנס לחוב חדש".