חושבים שהשירותים שלכם זה הדבר הכי מזוהם בבית? אם כן אז תחשבו שוב. לפי מומחית לבטיחות מזון מבריטניה, דווקא במטבח שלכם יש משהו מלוכלך הרבה יותר - קרש החיתוך. כן קראתם נכון, כלי המטבח התמים הזה מזוהם יותר מאסלה ביתית. בראיון לכלי תקשורת בריטיים, ליסה אקרלי, שמכונה "ד"ר ההיגיינה", חשפה שבקרש החיתוך שלנו יש פי 200 יותר חיידקים מבאסלה.

זה קורה מסיבה מפתיעה למדי, והיא שרובינו לא משתמשים בקרשי החיתוך בצורה הנכונה. "קרשי חיתוך הם מקור מסוכן לזיהום צולב (מעבר של חיידקים ממוצר מזון אחד לשני) אם לא מנקים אותם נכון, מאחסנים אותם כראוי או מחליפים אותם עקב בלאי בשל שימוש ממושך", הסבירה אקרלי. 

בטח לא תופתעו לשמוע שבבריטניה, בדומה לישראל, אנשים פשוט נשארים שנים עם אותו קרש חיתוך. למעשה, אחד מכל תשע הודו שהם לא מחליפים כלל את קרש החיתוך, ואחד מתוך חמש מחליפים אותו רק פעם בחמש שנים.

קרש החיתוך מזוהם יותר מאסלה. אילוסטרציה: אינגאימג
קרש החיתוך מזוהם יותר מאסלה. אילוסטרציה: אינגאימג


למי שתוהה, זה לא כל כך פשוט להיפטר מחיידקים שמצטברים עליו, בייחוד כשחותכים בשר נא. מבדיקות קודמות שנערכו בנושא, נמצא שחיידקים רבים, ביניהם אי-קולי, שרדו במשך שבועות על גבי קרשי חיתוך, אפילו בתוך המקרר. אגב, השריטות האלו שיש על הקרש משמשות קרקע פורייה לחיידקים, שמתמקמים על חתיכות מזון מיקרוסקופיות בתוכן.
 
בדרך כלל, המצב הזה נגרם כי אנשים שוטפים את הקרש בסבון ומים חמים, במקום לשים אותם במדיח. הבעיה בשיטת ניקיון זו, שהיא רק מסירה חלק מהחיידקים ולא הורגת אותן. ההמלצה של אקרלי, למי שמתעקש לא לשים את הקרש במדיח, היא לרסס אותו בתרסיס חיטוי בטוח לשימוש סביב מזון.
 
דרך נוספת להימנע מתחלואה או זיהום צולב היא להשתמש בקרש נפרד עבור בשר נא, ואת הירקות והמוצרים האחרים לחתוך על קרש אחר. מה שלא תעשו, אף פעם אל תחתכו מוצר מזון כלשהו על השיש, זה פשוט יזהם את המשטח כולו וכך יעביר חיידקים ממוצר אחד לשני.

via GIPHY