השנה מציינים 50 שנה למהומות סטונוול בשכונת גריניץ' וילג' בניו יורק, שהתפרצו בספונטניות בסוף יוני 1969, במחאה על אלימות והומופוביה מצד שוטרי ניו יורק כלפי הומואים וטרנסג'נדרים. סדרת העימותים האלימים נחשבת לאבן פינה בתולדות המאבק לזכויות הלהט"ב, ולכן צועדים מצעדי הגאווה ברחבי העולם בחודש יוני. אולי גם בשל התאריך העגול, נושאים השנה עשרות המצעדים ואירועי הגאווה הרבים בישראל אופי מחאתי, עם קריאה ברורה וחד משמעית: המאבק הגאה נמשך.



אירועי הגאווה נפתחו השנה במצעד גאווה וסובלנות בירושלים בהפקה משותפת של הבית הפתוח בירושלים והמרכז הגאה של עיריית תל אביב. "המצעד בירושלים שם על סדר היום הלאומי את המאבק על דמותה של מדינת ישראל – מאבק למען חירות מלאה מאלימות ומאפליה כלפי הקהילה הגאה, ובכלל", כך נמסר מהבית הפתוח. "ההקדמה של המצעד בירושלים נועדה לחזק את אחד האירועים הלהט"בים החשובים בישראל", הוסיף חבר מועצת העיר תל אביב יפו, איתי פנקס ארד, מחזיק תיק הקהילה הגאה בעיר.



מצעד הגאווה בתל אביב. רויטרס
מצעד הגאווה בתל אביב. רויטרס



לראשונה, נערכים השנה מצעדי גאווה בשלל ערים. פתחה את הרשימה כפר סבא. אחריה יצעדו גאים בנתניה, רמת גן, רחובות, אשקלון ויבנה. בתחילת אוגוסט תסגור את הרשימה פתח תקווה. אך כבר בשישי הקרוב ייערך בתל אביב המצעד המרכזי והגדול מכולם, הנחשב לאחת התהלוכות הגדולות בעולם. הוא יתחיל בעשר בבוקר בהפנינג בשדרות בן ציון, משם יוזנק לדרכו בפעם ה־21. ב־12:00 יתקדם המצעד לכיוון הטיילת התל אביבית, ויסתיים במסיבת חוף ענקית בפארק צ'ארלס קלור, עם הופעה של נטע ברזילי ועוד רבים וטובים.



חתונה המונית


המרכז הגאה של עיריית תל אביב וגופים נוספים יזמו השנה אירועים מגוונים ומשלימים למצעדי הפאן והגאווה. כך לדוגמה, תיערך היום, לראשונה, בתיאטרון הקאמרי, "ועידת המשפיעים", שתדון בסוגיות מרכזיות לקידום זכויות להט”ב בזירה הציבורית־פוליטית. בנוסף ייערכו כנס בריאות, מפגש תושבים גאים בדרום תל אביב, כנס חינוך גאה, אירוע מיוחד לגיל השלישי, מופע הוויגסטוק המסורתי, ולראשונה, פיקניק משפחות גאות.



מצעד הגאווה בירושלים. צלם : מרק ישראל סלם
מצעד הגאווה בירושלים. צלם : מרק ישראל סלם



עוד בשבוע הוורוד: מופע גאווה של האופרה הישראלית; חתונה המונית אלטרנטיבית ומשותפת של עשרות זוגות גאים; פסטיבל הקולנוע הגאה ממשיך להציע עשרות הקרנות של סרטים מסקרנים עד סוף השבוע. מחר, 12 ביוני, החל מ־18:00, בגן העצמאות, ייערך רייב הנשים הבינלאומי



WAKE UP TEL AVIV, עם הופעות חיות ושלל תקליטניות במסיבה לבנות בלבד. השנה הוכרז היום לפני המצעד כיום מחאה, תחת הכותרת: "יום חמישי הוורוד", שיוקדש לפעילויות הסברה והגברת המודעות לשוויון. אחד האירועים הבולטים יהיה מיצג אנושי בכיכר הבימה (18:00).



לילה לבן


אמרתם גאווה, אמרתם חיי לילה לוהטים, מסיבות וקרחנות מיוזעות. כאלה יש בסוף השבוע הקרוב בשפע. להלן טעימה חלקית: ב"אלפאבית" מפיק ליין הפאג מסיבה שתימשך 36 שעות ברציפות, עם הדי־ג'ייז השווים ביותר בעיר (14 ביוני, שישי, החל מ־24:00); ליין הביף חסר המעצורים יהפוך את האנגר 11 בנמל תל אביב למתחם פלייגראונד ענק וסקסי. על העמדה: יואב ארנון, אילן לייבוביץ', ALAIN JACKINSKY, שון קרייז, גיא שיימן, מוטי סין, רז דנון, בן מנסון ועוד אורחים מיוחדים מחו"ל (13 ביוני, חמישי, 22:00); מסיבת גאווה בלימה לימה (15 ביוני, שבת, 21:30); מסיבת אייטיז בבר החדש "לה בוהם" (13 ביוני, חמישי, 22:00); מסיבה גדולה במתחם האקספו בתל אביב, עם הדי־ג'ייז שגיא קריב, תומר מייזנר ומיקי פרידמן (14 ביוני, שישי, החל מ־22:00); הליין הגאה והייחודי קוק שוק יציג ב"ארט קאלב" בתל אביב את The Alternativ Water Parade - מסיבה מטורפת שרק הקוק שוק יודעות לעשות, אבל הפעם עם מתקני מים ועוד הפתעות (15 ביוני, שבת, החל מ־09:00).



עופר ניסים. צלם : שוקה כהן
עופר ניסים. צלם : שוקה כהן



את רשימת המסיבות הבלתי נגמרת תסגור המסיבה המסורתית של ליין הפוראבר השוקק, בהפקת חמסה אוריינטלית באומן 17, שתסחט מאלפי התיירים והבליינים המקומיים טיפות אנרגיה אחרונות. על העמדה: אלעד נבון, מור אברהמי ותומר מזרחי (שבת, 15 ביוני, 23:00).



גולת הכותרת, כמדי שנה, הפקת הענק שעורך המותג הישראלי־בינלאומי די־ג'יי עופר ניסים, בקונצרט סוחף בפארק הירקון בתל אביב. ברפרטואר: סט ארוך במיוחד, שיכיל את הקלאסיקות של היוצר המוכשר והיוניק, לצד חומרים חדשים שלו פלוס כמה אמנים אורחים על הבמה. (שבת, 15 ביוני, החל מ־15:00).



אם קשה לכם לפתוח את הארנק בשביל מסיבות ופאן, תוכלו ליהנות מדי יום ממסיבות חוף חינמיות בחוף הילטון - חוף הגאווה הרשמי של ישראל.