דבריו של שגריר ארצות הברית בישראל דוד פרידמן, כי לישראל זכות לספח שטחים, לא הפתיעו איש מקרב השגרירים והדיפלומטים הבכירים באו"ם ולא עוררו תמהון בקרב פרשנים ותיקים בושינגטון. תוכנית השלום של הנשיא טראמפ מוערכת ונתפסת בעיני דיפלומטים מערביים וגורמים מדיניים בניו יורק ובוושינגטון כ"תוכנית להסדר מדיני בין ארצות הברית לישראל".  על פי ההערכה הזו, התוכנית שטראמפ מכנה "עסקת המאה" איננה מתייחסת לפלסטינים כצד ראוי, וזכאי לפתרון מדיני כמו עצמאות או אפילו הגדרה עצמית. הפלסטינים הם גורם אנושי בשטח שאי אפשר להתעלם ממנו, צריך להרגיע, לפצות ולשחד אותו בסיוע כלכלי נדיב. זה המניע לכינוס "הסדנה הכלכלית" בסוף החודש בבחריין.
בכל אחת מהשיחות המתקיימות במטה האו"ם בנושא הצפוי בתוכנית השלום ולסיכויי קבלתה על ידי הגורמים הרלוונטי, מוזכרת באופן מודגש העובדה שמפרטים ומידע על תוכן תוכנית השלום שפורסמו עד כה, ידוע בבירור שהתוכנית איננה מזכירה ומתעלמת לגמרי מרעיון שתי המדינות לשני עמים. "זהו פתרון מדיני לסכסוך, שמקובל בהסכמה כללית על ידי המעצמות והארצות המרכזיות", הסביר דיפלומט מערבי בשיחה עם "מעריב אונליין", "עם זאת, לרעיון אין זכר ורמז בתוכנית, ששואפת לפי מנסחיה, להביא פיוס ושלום בין ישראל לפלסטינים". 
לתמיכה הבינלאומית ברעיון שתי המדינות לשני עמים הצטרפה בשבוע שעבר צמרת המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית. ארבעה חברי סנאט דמוקרטים הגישו הצעת החלטה הכוללת תמיכה גורפת בפתרון מדיני לסכסוך של שתי מדינות לשני עמים. ההצעה התפרשה כיוזמה המתנגדת למהלכי סיפוח שטחים מצידה של ישראל. בסנאט יש רוב לרפובליקנים, וגם אם אישור ההצעה יתעכב או לא יתקבל, ליוזמה בסנאט הנוגעת למדיניות חוץ ישנה משמעות משפיעה ונוכחת.

לדברי דיפלומטים, השגריר פרידמן בחר להתבטא בנושא רגיש בעיתוי הגרוע ביותר מבחינה אמריקאית. חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר 
ג'ראד קושנר משקיע באחרונה מאמצים גדולים לשכנע ולשדל ארצות מערביות להשתתף בסדנה הכלכלית בבחריין, עד כה בלי הצלחה מיוחדת. הצהרתו של השגריר בדבר זכות ישראל לסיפוח שטחים, עוררה ביקורת וזעם בקרב ראשי ומנהיגי ארצות ערביות ומדינות המפרץ.   לדברי פרשנים בושינגטון, השגריר בישראל איננו נחשב במחלקת המדינה בוושינגטון, ומעמדו במקרה הטוב שנוי במחלוקת. גורמים בוושינגטון אומרים שגם בצוות שמכין ומנסח את תוכנית השלום, שפרידמן נמנה עמו, יש לו מעט מאוד מה לומר וחלקו בגיבוש התוכנית שולי ביותר. "אני לא מבין את החשיבות שהניו יורק טיימס מצא בראיון עם השגריר פרידמן", אמר יהודי בכיר בניו יורק.