הרכב האוטונומי הגיע לישראל ואתמול התקיימו לראשונה נסיעות רשמיות שלו בתל אביב. את הנסיעות ביצעה ענקית הטכנולוגיה הרוסית Yandex.


ישראל היא המדינה הראשונה בה הושק הרכב האוטונומי של YANDEX מחוץ לרוסיה ומדינות חבר העמים. הנסיעה התקיימה בשדרות רוקח הסואנות ובעוטף גני התערוכה בעיר.



על רקע עומסי התנועה וכלי רכב שעצרו ועקפו, הרכב האוטונומי נסע בהתאם להנחיות שהוזנו מראש במחשב האוטונומי. "מהירות הנסיעה מותאמת למותר בכל כביש", ציינו המפתחים והוסיפו כי מקדמי הבטיחות גבוהים. הנסיעה הפכה לחוויה, כאשר לעתים כלי רכב שנסעו מעל המהירות המותרת צפרו, אבל הרכב האוטונומי המשיך במסלול ובמהירות שנקבעו מראש ולא "התרגש" ובעת הצורך עצר. כך קרה כאשר מונית עצרה לכשלוש דקות והרכב האוטונומי המתין "בסבלנות".



"עקיפה ויציאה למסלול אחר אפשרית, אבל היא תיקח יותר זמן ולכן הרכב עצר והמתין עד שהמונית תיסע", הסביר ליאוניד שישב מאחורי ההגה והשגיח שהכל מתנהל כמתוכנן.



הטכנולוגיה הגלובלית מפותחת על ידי צוות מקומי של מהנדסים ביחד עם צוותי Yandex השונים, אשר ביחד יעבדו על ההזדמנויות והאתגרים הניצבים בפניהם עם התפתחות הניסויים ברכבים אוטונומיים בכבישים פתוחים בישראל. "אנחנו לא מפתחים רכב - אנחנו עושים משהו הרבה יותר גלובלי. אנחנו מפתחים טכנולוגיה בה ניתן להשתמש בכל רכב מודרני ולהפוך אותו לאוטונומי לחלוטין. על מנת להפוך את הטכנולוגיה הזו לאוניברסלית וניתנת לשכפול, אנו בוחנים אותה במדינות שונות ובתנאים שונים", ציינו בענקית הטכנולוגיה הרוסית. החודשים הראשונים שלנו בישראל סיפקו לנו המון תובנות חדשות, לרבות מצבי נהיגה חדשים והתמודדות עם עומסי תנועה שאינם קיימים במחוזות אחרים בהם אנו בוחנים את הטכנולוגיה שלנו", סיפרו בחברה הרוסית.



הרכב האוטונומי של Yandex. צילום: אבשלום ששוני
הרכב האוטונומי של Yandex. צילום: אבשלום ששוני



"אנו מתכננים להעמיד מעל 100 רכבי Yandex אוטונומיים בכבישים שונים ברחבי העולם עד סוף השנה הנוכחית ואנו מזמינים כישרונות ישראלים להצטרף לצוות שלנו ולעבוד ביחד איתנו על הטכנולוגיה, שהיא ללא ספק עתיד התחבורה העולמית" אומר דימיטרי פולישוק, ראש מערך פרויקט הרכב האוטונומי ביאנדקס.



בחודש ינואר העניק משרד התחבורה ל-Yandex אישור להפעלת רכביה האוטונומיים בישראל, ומאז הרכבים מקיימים נסיעות בכבישים ציבוריים בישראל.


אתמול הייתה ההשקה הרשמית בנסיעות בהן הוצג הרכב האוטונומי בפני אנשי תקשורת. עם קבלת האישור, הרכב החל בנסיעות בכבישים ציבוריים באזור תל אביב והמרכז עם נהג בטיחות מאחורי ההגה.



לאחר שיאנדקס הציגה את הטכנולוגיות האוטונומיות שלה לנסיעה בכבישים ציבוריים לראשונה בדצמבר 2017, החברה ביצעה לפני תל אביב נסיעות מבחן בלאס וגאס, מוסקבה ובערים נוספות ברוסיה. ברוסיה אף מתבצעות נסיעות מבחן בהן הרכב מופעל כשירות הסעות אוטומטי לציבור הרחב - שירות ההסעות האוטונומי היחידי המופעל כיום בעולם. השירות מתבצע כאשר הנהג ברכב הוא רק לצורכי בטיחות והוא אינו מתערב בנסיעה.



הרכב האוטונומי של Yandex. צילום: אבשלום ששוני
הרכב האוטונומי של Yandex. צילום: אבשלום ששוני



פולישוק ציין עוד כי "טכנולוגיות הרכב האוטונומי מהוות דוגמה מדהימה כיצד ניצלנו את היתרון שלנו כאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם".


בישראל היעד יהיה להפעיל בעתיד מוניות אוטונומיות של חברת הבת YANGO המשקיעה משאבים רבים כיום בחדירה לשוק המוניות בארץ. "עם מצבור הטכנולוגיות הקיימות שלנו, לקח לנו רק שנתיים להגיע ממצב של בדיקות התחלתיות למצב של נסיעה אוטונומית מוחלטת ללא נהג מאחורי ההגה. אנו בטוחים שעם הגדלת הצי שלנו בכבישים השונים ברחבי העולם, ההתפתחות תהיה מהירה ביותר", הוסיף פולישוק באופטימיות.



Yandex היא ענקית טכנולוגית אשר מפתחת מוצרים ושירותים הנשענים על למידת מכונה. בשוק הישראלי החברה מעמיקה את פעילויותיה. הפעילות בישראל מתבצעת באמצעות אפליקציית הזמנת המוניות Yango, תכנית הלימודים Y Data School באוניברסיטת תל אביב, אפליקציית השמעת המוזיקה Yandex Music, וכעת גם עם פרויקט כלי הרכב האוטונומיים שלה. ביאנדקס ציינו כי היעד הוא לעזור לצרכנים ולעסקים לנווט טוב יותר בעולם המקוון והלא מקוון. בנוסף, יאנדקס פיתחה שירותי תחבורה מתקדמים, הכוללים מוצרי ניווט, ויישומים ניידים אחרים עבור מיליוני צרכנים ברחבי העולם.