במידה והתקיפה המיוחסת לישראל בסוריה במהלך הלילה, סמוך לגבול ישראל-סוריה ברמת הגולן, אכן התרחשה - היא תקיפה שונה מקודמותיה. מרבית התקיפות הקודמות שיוחסו לישראל, כוונו נגד יעדים בסוריה הקשורים להתבססות האיראנית במדינה וכן להתעצמות של חיזבאללה בשטחה. ניתן להעריך כי התקיפה הזו מבטאת את שינוי של המשקל היחסי של המאבק הישראלי בארגון הטרור הלבנוני בסוריה, לעומת איראן שעמדה בשנים האחרונות במוקד הפעילות הישראלית. 
במסגרת פעילותם באזור, הרוסים הרחיקו את האיראנים מהגבול, זאת לנוכח הסכמים שונים שנסגרו עם ישראל וארצות הברית. חיזבאללה כאמור פועל גם הוא באזור, בשליחות איראנית אך גם באופן עצמאי. לפני כשלושה חודשים חשפו בצבא את "תיק הגולן", שהציג למעשה המנגנון והמבנה של הקמת תשתיות טרור של חיזבאללה גם באזור רמת הגולן. חיזבאללה פועל כעת בתוך הוואקום שנוצר באזור הזה, כאשר הם משוחררים ממגבלות הן מול רוסיה והן מול צבאו של אסד, שהם לוקחים חלק בהכשרתו ושיקומו. למעשה, אופן פעולתם באזור משוחרר יותר משל האיראנים.
בישראל זיהו למעשה שני מאמצים שונים, עליהם שוקדים בצמרת חיזבאללה, בכל הקשור לבניית הכוח הצבאי על אדמת סוריה. הראשון הוא במסגרת "מפקדת הדרום", שעסוקה למעשה בבניית יכולות צבאיות לעת מלחמה עם ישראל. בין השאר עיסוקה קשור להפעלת מליציות ושכירי חרב וחיילים סורים, כך שבכל לחימה שתתרחש בחזית לבנון - לארגון תהיה היכולת לפתוח חזית נוספת מול ישראל, בגבול עם סוריה. למעשה, הנחת המוצא כיום בישראל היא שבכל מקרה של מלחמה בלבנון, זו תהיה מלחמה בצפון כולו, כאשר בהיבטים כאלה ואחרים תופעל אש נגד ישראל גם מכיוון סוריה. 

המאמץ השני קשור ככל הנראה לתקיפה המיוחסת לישראל בשעות הלילה. ייתכן והיא קשורה לבניית יכולות מודיעיניות, טכנולוגיות וצבאיות, להקמת תשתיות טרור המסוגלות לבצע פיגועי טרור בחתימה נמוכה גם לאורך הגבול ברמת הגולן. פעולה מהסוג הזה יכולה לבוא כנקמה של חיזבאללה על תקיפות ישראליות בסוריה, או כדרך לשחרור שסתומי לחץ, בגלל לחצים אחרים או ציון תאריכים בעלי משמעות היסטורית בחתימה נמוכה, תוך ניסיון לשמור על רף של אירוע שלא הופך למלחמה מול ישראל. כך האינטרס הוא למעשה להרחיב את העימות מגבול לבנון. 

כוח של חיזבאללה בסוריה, ארכיון. צילום: רויטרס
אזור תל אל-חארה עניין את ישראל מאז ומעולם. זהו אזור גבוה הנמצא בסמוך לגבול עם ישראל, קילומטרים ספורים מקיבוץ אלוני הבשן. צבא אסד ישב במקום עד פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, ומן הסתם האזור שימש לתצפיות ואיסוף מודיעין על ישראל. במהלך המלחמה האזור נכבש על ידי ארגוני מורדים, בהם הג'יהאד העולמי, ובישראל היו מוטרדים מאמצעי הלחימה שהוסוו במקום וכוונו גם כלפי ישראל. לכאורה, מאז חזר הצבא הסורי וכבש את העמדות הישנות ברמת הגולן, חזרה אליו גם השליטה באזור. עם זאת, כמו באזורים נוספים שצה"ל תקף, בישראל סבורים כי חיזבאללה פועל בחסות המוצבים הסורים. על פי ההערכות, הוא פועל באמצעות הסורים במטרה לאיסוף מודיעין והצבת אמצעים טכנולוגיים שונים, שמטרתם היא הכנת הקרקע לפיגועים עתיידים. 
מהפרסומים בסוריה עולה כי התקיפה הישראלית לא כוונה במטרה לפגוע ולהרוג חוליית מחבלים, או כוח שאיימו מיידית על חיילים או אזרחים המתגוררים באזור. סביר להניח, כי היא כוונה נגד אמצעים טכנולוגיים כאלה ואחרים, שעשויים לשמש למטרות לאיסוף מודיעין ומעקב אחר הצד הישראלי, או לחלופין ליכולות צבאיות נוספות שהטרידו את ישראל ובהזדמנות הזו הוחלט לתקוף אותם. כמו כן, לא ניתן להתעלם מעליית המדרגה גם במסרים המחריפים, המתכתבים לאחרונה בין נסראללה לבין בכירי צה"ל שהחלו לתקוף אותו אישית. הדברים באים לידי ביטוי בין היתר בנאומיהם האחרונים של ראש אמ"ן האלוף תמיר היימן ומפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם. כאמור אתמול במהלך הטקס לציון 13 שנים למלחמת לבנון השנייה, התמקד נאומו של אלוף פיקוד צפון בהתקפה ישירה על נסראללה וחיזבאללה, ועל מעורבותם בטרור בלבנון ויותר חשוב, בהסכם הזה גם בנוגע לפעולתם בסוריה. בנאומו של ברעם לא היה נופך היסטורי כאזכור ללבנון השנייה, אלא ההתייחסות היתה אקטואלית ומאחוריה למעשה נמצא סוג של עימות צבאי המתנהל ברף נמוך יחסית ואינו עולה להסלמה, אך ישנו פוטנציאל נפיצות גבוה. 
החודשים האחרונים עומדים בסימן פינוי, וכך חיזבאללה הולך ותופס למעשה את את המקום של איראן כאיום המשמעותי על ישראל בהווה ובעתיד גם על אדמת סוריה ובהתאם לאנרגיות ולמאמצים שמשקיעים בכך בחיזבאללה. כך גם ישנו שינוי בסדרי העדיפויות של יעדי התקיפה של ישראל בסוריה. זו אינה משוואה מוחלטת, האיראנים עדיין פועלים בסוריה ולא מוותרים על כך וחיזבאללה עצמו הוא גם סוכן איראני שנוח לו לפעול יותר בסוריה מאשר לאיראנים, אבל בחלק אחר של הדברים מדובר גם בפעולות של חיזבאללה מתוך האינטרסים שלו מול ישראל. החודשים הקרובים צפויים גם הם להימשך במגמה זו, וכמו הגזרה הדרומית גם ברמת הגולן רחוקה מלהיות שקטה ויציבה בעת הזו.