סדנת בחריין תצא לדרך בעוד שבועיים, ואתמול קיבלו האמריקאים רוח גבית לאחר ששלוש מדינות ערביות חשובות, מצרים, ירדן ומרוקו, הודיעו כי ישתתפו באירוע, שמהווה את הפרק הכלכלי של תוכנית השלום של ממשל טראמפ. עבור הפלסטינים, ההשתתפות הצפויה של מצרים וירדן בוועידה היא מכה קשה, וכעת הם מנסים להפוך את ההחלטה של קהיר ועמאן.



"הרשות הפלסטינית מפצירה במצרים ובירדן לא להשתתף בוועידת בחריין", כתב איברהים מלחם, דובר הממשלה הפלסטינית, בפייסבוק. הוא קרא "לכל המדינות האחיות והידידות לפרוש", והוסיף שהשתתפות "תהווה מסר לא נכון אודות האחדות של העמדה הערבית" על דחיית תוכנית טראמפ.



ההשתתפות של שתי המדינות נחשבת לחשובה במיוחד, משום שהיסטורית הן שחקניות מרכזיות במאמצי השלום במשרח התיכון וגם שתי המדינות הערביות היחידות שיש להן הסכמי שלום עם ישראל.



בתוך כך, עבדאללה מלך ירדן נועד אתמול עם פוליטיקאים ואנשי תקשורת, יחד עם יורש העצר חוסיין. הוא הדגיש כי ארצו תוכל להתגבר על המצוקה הכלכלית בזכות שיתופי הפעולה עם עיראק, מצרים, קפריסין ויוון. כדי לצנן את המתח, ומבלי להתייחס בצורה ישירה לסדנה בבחריין, שב המלך והדגיש את עמדת הארמון, הדוגלת בהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. הוא גם העלה על נס את התיאום עם הפלסטינים ואת המשך המחויבות שלו למקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים.
 
בתחילת השבוע דווח כי ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית להגיע לאירוע בבחריין, שאמור להתקיים ב־25־26 ביוני. על פי הדיווח, חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ ג’ארד קושנר אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי ארה”ב ממתינה לקבל אישורים ממדינות רבות שהוזמנו לפסגה, בעיקר מוסלמיות, ורק לאחר שתקבל אותם תועבר לישראל הזמנה רשמית.
 
בשבוע שעבר דווח כי מדינות אירופיות שהוזמנו ושזהותן לא פורסמה מסתייגות מהתוכנית האמריקאית, משום שהיא נתפסת כמוטה לצד הישראלי וככזאת שלא תעמוד בתנאי הסף של הפלסטינים. לכך יש להוסיף את המתח בין טראמפ, שחתום על התוכנית, לבין האיחוד האירופי.
באירופה תיארו את ההתנהלות האמריקאית לקראת הוועידה כ”בלגן”, כאשר חלק מההזמנות נשלחו לבנקים המרכזיים של מדינות, ואחרות למשרדי האוצר או למשרדי החוץ.