כחצי שנה לאחר פרישתו של נציב קבילות החיילים אלוף במיל' יצחק בריק, הוא התראיין לסדרת הפודקאסטים בנושאי צבא וביטחון של 103FM. בריק סיפר על פגישותיו עם הרמטכ"ל המכהן וסגנו, וטען כי ביחס לקודמיהם, הם מבינים היטב את בעיית הכשירות והמוכנות של זרוע היבשה למלחמה הבאה.
 
"ישבתי במשך שעה וחצי עם הרמטכ"ל. הוא קרא את הדוח המלא ואמר שהוא מבין את גודל הבעיה, ושאנחנו צריכים להיכנס לעובי הקורה על מנת לבצע את השינוי הנדרש. בחודשים האחרונים אני אכן רואה ניצנים של שינוי", הוסיף בריק, שמעריך שהרמטכ"ל הנוכחי אכן מכיר בבעיות, אבל מכאן ועד שיפור המצב באופן דרמטי המרחק גדול מאוד.
 
"אם הצבא לא ילמד לקבל ביקורת, לא יתקן ולא יתעסק בבעיה עצמה, אם לא יעזוב את הדימוי למען הטיפול במהות - אלוהים ישמור", אמר בריק בתשובה לשאלה "האם לצמרת הצבא הנוכחית ולרמטכ"ל קל יותר להתמודד עם ליקויים ועם דוח חריף, שלא נכתב בתקופתו. "בפגישה עם סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר", מספר בריק, "הוא אמר לי שהוא מבין שאנחנו בבעיה קשה וציין שקרא את הדוח והוא מבין היטב שיש לעשות מעשה". 
 


בראיון מספר בריק גם על הפגישה עם בנימין נתניהו. "אמרתי לראש הממשלה שבמערכת הפוליטית לא יודעים מה מתרחש בתוך הצבא. מה שאתם יודעים זה רק מה שצה"ל מציג. אתם לא קוראים את הביקורות החריפות של מבקר מערכת הביטחון, שמציגות חוסר מוכנות בהרבה מאוד מערכים של צה"ל".
 
לדברי בריק, "ראש הממשלה רשם את הדברים, נתן לי להרגיש שהוא מבין על מה מדובר ואף הוסיף שימנה צוות מטעמו לבדוק את הדברים. יצאתי בהרגשה שהאיש מבין על מה שאני מדבר. כישצאתי, נכנסו השרים ואז החליטו על פירוק הממשלה וההמשך ידוע. בריק הוסיף כי "נתניהו מבין היטב שיש בעיה קשה בזרוע היבשה וביכולות התמרון של צה"ל".
 
על מרבית שרי הקבינט מתח בריק ביקורת חריפה: "הסתבר לי שהם לא מכירים את הצבא, וזו הנבחרת שצריכה לקבל החלטות גורליות, האם לצאת או לא לצאת למלחמה. בפגישות איתם הצגתי ארבע־חמש דוגמאות המבטאות את חוסר המוכנות של צה"ל. כששאלתי אותם האם קראו את דוחות הביקורת, כמעט כולם ענו בשלילה. אין דיונים רציניים ואין העמקה, כי האינטרסים הם פוליטיים מובהקים וזו התוצאה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי ורה"מ בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90
הרמטכ"ל אביב כוכבי ורה"מ בנימין נתניהו. צילום: פלאש 90

 
"הדרג המדיני לא יגיד זאת באופן פומבי, אבל בפועל, מאז מלחמת לבנון השנייה יש חשש גדול בקרב המדינאים להטיל מלחמה על צבא היבשה. החשש הזה נובע מתחושה של חוסר מוכנות של צבא היבשה וממחשבה מוטעית שניתן לנצח מלחמות רק עם חיל האוויר".
 
מי שסבור שעם סיום תפקידו בריק ירפה, טועה טעות חמורה. הוא הקים לאחרונה מעין צוות אזרחי המונה כ־20 חברים, בהם גם קצינים בכירים במילואים, שימשיכו לעסוק בנושא.