נרדמות כשהטלוויזיה דלוקה? ישנות עם מנורת לילה? חשיפה לאור מלאכותי במהלך השינה בלילה נמצאה כקשורה בסיכון גבוה לעלייה במשקל ולהשמנת יתר בקרב נשים. כך עולה ממחקר חדש שמתפרסם בארה"ב. המחקר מצא כי נשים שנחשפו לאור מלאכותי שדלק בחדרן בעת השינה הוסיפו כחמישה ק"ג למשקלן על פני תקופה של חמש שנים. 
 
המחקר נערך במכון הלאומי לחקר מדעי הסביבה בצפון קרוליינה ופורסם השבוע בכתב העת הרפואי JAMA Internal Medicine ובתקשורת האמריקאית. הוא מצטרף להמלצות קיימות, הקוראות להימנע משימוש במסכים סמוך לשעת השינה. החוקרים עשו שימוש בבסיס מידע שכלל כ־44 אלף נשים בין הגילים 35 ל־74, על פני תקופה של חמש שנים. הם חילקו אותן למספר קטגוריות, על פי רמת התאורה המלאכותית שנהגו לישון איתה, ובודדו משתנים אחרים כמו חולי או חוסר שינה. 
 
הסתבר כי עבור מי שהאור או הטלוויזיה דולקים בחדר השינה שלה קיים סיכוי של 22% לעלייה במשקל ו־%33 לסבול מהשמנת יתר. "אנחנו נמצאים בעיצומה של מגפת השמנה בארה"ב", אמרה דייל סנדלר, חוקרת בכירה במכון, ל־CNN. "צעדים שמומלץ לנקוט כדי לרדת במשקל, כמו מעבר לתזונה בריאה יותר ופעילות גופנית, הם קשים ליישום עבור רבים מאיתנו. אך כיבוי האורות בחדר השינה לפני ההירדמות היא דרך קלה לשיפור בבריאות הציבור". 
 

"הקשר בין שינה לא איכותית לעלייה במשקל ידוע כבר, אבל מדובר במחקר הכי מקיף שנעשה עד היום בנושא", אמר ל"מעריב" פרופ' אורן פרוי, ראש המכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית. הוא הסביר כי "בגופנו יש שעון ביולוגי שמכוונן אותנו לשינה מבחינת כל מערכות הגוף, וברגע שאנחנו חושפים את הגוף שלנו לאור במהלך השינה יש לנו שיבוש באותו שעון". 
 
חן יער, דיאטנית ספורט קלינית וחברת עמותת עתיד, אומרת ש"הרבה פעמים מי שרוצה לעשות שינוי במשקל שם דגש על הקלוריות שבלחם, אבל זה לא מספיק. מבחינה בריאותית יש משולש קסם, שכולל תזונה ושתייה, פעילות גופנית ושינה. "לגבי השינה, שש שעות הן Cut Point, שמתחתיו עלולה להיות השפעה על מנגנוני הוויסות של שובע ורעב. שינה לא מספקת או לא איכותית עלולה לגרום לנו לאכילת יתר במשך היום".