אני שומרת על אורח חיים בריא ומקפידה על אכילה נכונה קרוב לשנה. בכל פעם שעולה בי צורך למתוק אני מעדיפה לאכול פירות, בעיקר בננות. האם לדעתך אכילת שלוש בננות כל יום עלולה לגרום לעצירות ולפגוע בדיאטה? 
“בעבר היו ממליצים על אכילת בננה במקרה של שלשולים וקלקולי קיבה, לכן רבים מניחים שאם הן מתאימות למצבים כאלה הן גורמות לעצירות, אבל לא כך הדבר. ההמלצה לשלב בננות במקרים של בעיות מעיים הגיעה בזכות כמות האשלגן הגדולה שיש בפרי - והרי אשלגן עלול להיות חסר במצבים של קלקול קיבה. בננות מכילות סיבים תזונתיים שמסדירים את פעילות המעיים, וההמלצה היא לא לאכול יותר משלוש בכל יום. הבחירה שלך בבננה על פני מתוקים אחרים היא נפלאה. בשיחות עם מטופלים שלי גיליתי שאם אוכלים פרוסת בננה קפואה אחרי האוכל, היא מספקת את הצורך במתוק ואין שום סיבה להתפתות לאכילת עוגיות, ופלים או שוקולדים. מדובר בחטיף בריא וטעים עם פחות קלוריות והרבה אשלגן”. 
לפני כשנה פניתי לרופא המשפחה שלי עם תלונות על כאבי בטן וצרבות. לאחר סדרת בדיקות התברר כי יש בקיבה שלי חיידק בשם הליקובקטר פילורי. טיפלתי בנושא אבל לאחרונה אני סובלת מנשירת שיער חריפה. האם החיידק הוא הסיבה לכך? 

“נשירת שיער עלולה לנבוע מכמה סיבות, בין היתר מתזונה לקויה וחוסרים בתפריט שמשפיעים גם על תחושת החיוניות בגוף, עלולים לגרום לאנמיה ואף לירידה לא רצונית במשקל. לאנשים הסובלים מחיידק זה בדרך כלל יש בעיה בספיגת ויטמין B12 והדבר עלול לגרום גם לנשירת שיער. המלצתי אלייך היא שתבקשי מהרופאה לבצע בדיקת דם לוויטמין B12. דעי שבדיקה זו עלולה להיות מעט יקרה, אבל היא חשובה וחיונית לבירור המצב שלך. במקרה שהתוצאה תהיה קרובה למינימום התחתון, קחי טבליות למציצה מתחת ללשון. הספיגה של הוויטמין מתרחשת כבר בחלל הפה ולכן אין קשר לקיבה. אם המחסור בוויטמין B12 הוא חמור מאוד, הרופאים ימליצו על זריקות ישירות לגוף. מטופלות רבות שלי נעזרו בזריקות אלו, מצבן השתפר פלאים והן חזרו לעצמן במהירות. חשוב לי לציין שיש דברים נוספים שעלולים לפגום ברמת הברזל בגוף, כמו מחסור בחלבונים, ולכן ההמלצה היא להגביר את אכילת החלבונים בהתאם למשקל”. 
אני יודע שצלחת אורז אחת מכילה כ־400 קלוריות ותוהה אילו מאכלים אוכל לאכול במקום, כדי שיאזנו לי את התפריט היומי. מה דעתך? 
"במקום לאכול צלחת אורז ממוצעת המכילה כ־400 קלוריות אפשר לגוון את התפריט היומי ולאכול ארבעה כריכים עם גבינה משמונה פרוסות לחם קל, או ארבעה תפוחי אדמה אפויים, או שלושה סירים של שעועית ירוקה מבושלת ברסק עגבניות. אפשרות נוספת היא לאכול פיתה עם חזה עוף, מעט חומוס וסלט מירקות טריים. מעבר לזה חשוב לי לציין שאכילת אורז מלא לא בהכרח מפחיתה את כמות הקלוריות. למרות מה שחושבים, באורז לבן ובאורז מלא יש אותה כמות קלוריות. מה שכן, באורז מלא יש יותר ויטמינים, סיבים תזונתיים ומינרלים. ואם אפשר להפריך את המיתוס, למה לא בעצם? לגבי הארסן שבקליפת האורז, בכלל אי אפשר לדעת אם הוא קיים, אבל גם אם כן, סביר להניח שהוא קיים ברמה שאינה מזיקה לבריאות". 
האם אכילת גבינה צהובה באופן יומיומי עלולה להעלות את רמת הכולסטרול בדם?
"כבר ידוע שכולסטרול הוא לא שם של קללה ולא משהו רע. הגוף מייצר כולסטרול כי הוא זקוק לו להכנת מעטפות התאים ובעיקר לתפקוד המוח. חשוב שנדע שמהכולסטרול שאנחנו צורכים נוצרות חומצות המרה, כך שאל לנו לחשוש מהתרכובת הזאת. נכון, לפעמים לגוף יש בעיה בפירוק הכולסטרול, מה שמעלה את רמתו, ובכל זאת היום כבר ברור שלא הביצה והסטייק הם הגורמים לעלייה הבעייתית. הקמח והמרגרינה הם שמעלים את רמת הכולסטרול בגוף. כל אוכל מעובד וקנוי עלול לגרום לעלייה בכולסטרול, גם עוגות ועוגיות. פרוסה אחת של גבינה צהובה 28% שומן שוקלת פחות מ־30 גרם ויש בה בערך 30 מ"ג כולסטרול. לעומת זאת, בביצה אחת יש 300 מ"ג כולסטרול, ועדיין אני ממליצה לאכול גבינה צהובה. גם אם את רוצה לשלב שלוש פרוסות ביום בתפריט היומי שלך, אני לא רואה עם זה בעיה. מעבר לזה, חשוב לי לציין שבפרוסה עבה קלאסית יש בערך 100 קלוריות, אבל היום מוכרים רק פרוסות דקות, בהן יש 50 קלוריות. בפרוסה דקה מאוד של גבינה צהובה 28% שומן יש בסך הכל 15 מ"ג כולסטרול - וזה אפילו לא נחשב. את יכולה לאכול את זה כטוסט. יש בזה מלא סידן. חשוב לי לציין שבפרוסה אחת של גבינה צהובה יש שליש מכמות הסידן שצריך לאכול ביום. מה גם שאין בה לקטוז, כך שזה טוב למי שסובל מרגישות".

 


מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM