קיץ, מוזיקה והופעות חיות - השילוב הזה כנראה נשמע לכם מוכר. בוודאי יצא לכם כבר להיות בהופעה חיה של זמר או להקה אהובה. אביב גפן הופיע בנשף הרוק מול אלפי אנשים לפני כחודש, נתן גושן מלא את קיסריה ואירח את נטע ברזילי רק לפני כשבוע ואולי אתם דווקא מברי המזל שנסעו לפסטיבל פרימוורה באירופה או מתכננים להיות חלק מקהילת טומרולנד ההולכת וגדלה (גילוי נאות: אני משתייכת אליה).



אין צורך בסימן שאלה - ודאי שמעתם על מצב כוננות חדר מלחמה, מופעו של עומר אדם המדובר שעומד לכבוש את פארק הירקון, ויש יותר מסיבה טובה אחת שבגללה ללכת להופעות חיות זו הבחירה הנכונה.



מחקר חדש שנערך בלונדון על יד אולם המופעים הגדול והמוכר o2 בשיתוף עם מומחה פסיכולוגיה התנהגותית בשם Patric Fagan מצאו שהשתתפות בהופעה חיה כל כמה שבועות, בלונדון הם קוראים לזה every fortnight, עשוי להאריך את חייכם ב-9 שנים עקב השפעתו הפיזית והנפשית החיובית והטובה.





המחקר בדק את קצב הלב של הנבדקים במגוון פעילויות הנחשבות ככאלה המשפרות חיים כגון יוגה, הליכה רגלית עם הכלב והשתתפות בהופעות חיות, ומצא שאנשים שהלכו לראות הופעה חיה כל כמה שבועות חשו שיפור ב-21 אחוזים בהרגשה, שמשפיעה על תוחלת החיים.



האזנה למוזיקה ידועה כמשפרת את מצב הרוח אבל להשתתפות בהופעה חיה נמצאה השפעה חזקה יותר מאשר רק האזנה פרטית בביתכם. תשאלו את ד"ר סטיבן איזנבורג מסן דייגו, שגילה שהאזנה למוזיקה חיה יכולה ליצור ממש אפקט של משכך כאבים אצל אנשים מסוימים במהלך ואחרי הליך רפואי, כלומר, ממש להפחית את רמת הכאב. בזמן מופעי מוזיקה זה עובד כי המוח שלנו משחרר אנדורפינים ודופמין (הכימיקלים הקשורים לאושר), אשר בתורם חוסמים כאב.



הופעה של בון ג'ובי . צלם : עדי כהן צדק
הופעה של בון ג'ובי . צלם : עדי כהן צדק



אולי הליכה למופע מוזיקה חיה יצליח לגרום לכם להתרגש עד שתקבלו עור ברווז. כן, זה אמיתי, מחקר אחר הרחיק לכת וחקר איך קורה שישנם אנשים המקבלים עור ברווז בזמן שהם שומעים מוזיקה וממילים פשוטות פשוט מתרגשים ומצטמררים.



לפני שאתם מתלהבים, חשוב שתדעו שרק שני שלישים מהאוכלוסייה בכלל מסוגלים להתרגש ולקבל עור ברווז ממוזיקה. זה קורה לרוב כאשר יש הרמוניה מוזיקלית חזקה או שינוי מפתיע בעוצמת המוזיקה, או כשיש כניסה של קטע סולו עוצמתי ואז הגוף שלנו מגיב בהתאם. חוקרים באוניברסיטת וושינגטון בארה"ב ניסו להבין מי הם אותם אנשים שמסוגלים לחוש צמרמורת ממוזיקה ומצאו שאלו המסוגלים הם כאלו שגם פתוחים להתנסויות בחיים, מעריכים יופי, בעלי דמיון מפותח ואוהבים מגוון. הממצאים האלו שפורסמו ב-JOURNAL PSCHOLOGY OF MUSIC, התווספו למאות מחקרים אחרים, שמנסים להבין ולחקור את השפעתה של המוזיקה עלינו.



כותבת הטור - דנה פאן לוזון. צילום: ניר קידר
כותבת הטור - דנה פאן לוזון. צילום: ניר קידר



להאריך את החיים, להפחית תחושת כאב ולהתרגש זה נהדר אבל אולי דווקא הופעה יכולה לנתק אותנו מאפליקציית ההיכרויות הווירטואלית המתישה. מחקר אחר שבחן חיבור חברתי (social bonding), מצא שדווקא הסינכרוניזציה שבה אנחנו רוקדים ומניעים את הידיים והרגליים בתיאום עם האחרים מייצרת תחושה של "ביחד" ומקרבת אותנו אליהם. כאשר אנחנו מסונכרנים עם אדם אחר אפילו בתנועה קטנה של הקשת אצבע  - המוח שלנו רושם תחושה ממוזגת של אמון וקרבה. הסינכרוניזציה מייצרת אצל הפרט תחושה שהוא חלק מקולקטיב.



אז עם כל שלל הסיבות המיטיבות האלה, שהשתתפות בהופעות חיות מעניקה, לא נראה לי שצריך לשאול עוד "איפה כל החברות שלך, אני רוצה לראות ידיים". אני רק אוסיף ברשותכם שורה: מה יהיה הסוף איתך? תנו לי תנועות מסונכרנות בכפיים.