שר החוץ הבריטי לשעבר בוריס ג'ונסון ניצח היום (חמישי) בקלות בהצבעה הראשונה של הפריימריז להנהגת המפלגה השמרנית שיקבע מי יחליף את תרזה מיי בראשות הממשלה. ג'ונסון זכה בתמיכת 114 מתוך 313 חברי הפרלמנט של המפלגה.

ראש עיריית לונדון לשעבר צייץ לאחר ההצבעה: "תודה לידידיי ועמיתיי במפלגה השמרנית על תמיכתכם. אני מאושר לזכות בהצבעה הראשונה אך יש בפנינו עוד דרך ארוכה".  

מבין עשרת המועמדים הנוספים שלוקחים חלק במירוץ, שר החוץ ג'רמי האנט, זכה במקום השני עם תמיכת 43 חברי פרלמנט, שר הסביבה מייקל גוב זכה ב-37 קולות, ודומיניק ראב, שר הברקזיט לשעבר זכה ב-27 קולות. כמה מהמועמדים האחרים צפויים לפרוש כעת לאור התוצאות. 

רוב המועמדים השמרנים אמרו כי הם יעזבו אחת האיחוד האירופי ב-31 באוקטובר ללא הסכם על הברקזיט, מה שעלול להוביל את בריטניה למשבר כלכלי, אך הפרלמנט הבריטי צפוי לנסות למנוע מהלך כזה.
כזכור, ג'ונסון היה ממובילי הקמפיין בעד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי לפני משאל העם ב-2016. לאחר שהציבור הבריטי הצביע בעד הברקזיט, ראש הממשלה דאז דיוויד קמרון התפטר וג'ונסון נחשב למועמד המוביל להחליפו, אך הוא בחר אז שלא להתמודד על התפקיד. 
הצבעה נוספת תתקיים בשבוע הבא ומספר המועמדים צפוי לרדת לשניים עד סוף החודש. ג'ונסון צפוי כעת להיות אחד משני המועמדים האחרונים, שביניהם יכריעו 160 אלף חברי המפלגה. המנצח צפוי להחליף את ראש הממשלה תרזה מיי בשבוע שיתחיל ב-22 ביולי. מיי נשאלה למי הצביעה לאחר שלקחה חלק בהצבעה, אך השיבה לכתבים: "זה לא עניינכם".

תרזה מיי. צילום: רויטרס
תרזה מיי. צילום: רויטרס