הדברים שאמר שר המשפטים החדש, אמיר אוחנה, בראיון לעמית סגל, לפיהם במקרים מסוימים לא צריך לכבד את החלטות בית המשפט, הובילו לביקורת רבה עליו מצד גורמי אכיפת החוק במדינה - ביניהם נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. הערב (חמישי) מצטרף לביקורת גם מי שמינה את אוחנה לתפקיד - ראש הממשלה בנימין נתניהו - שכתב בטוויטר שלו כי "החלטות בית המשפט מחייבות את כולם".



מלבד משפט זה, לא הוסיף נתניהו התייחסות כלשהי נוספת, במה שנראה כביקורת ישירה על דבריו של אוחנה. מנגד, על פי דיווח בחברת החדשות, שמצטטים גורמים בסביבת ראש הממשלה, לא הייתה נזיפה של נתניהו באוחנה - אלא מדובר בהבהרה. על פי הגורמים, נתניהו אומר כי "ברור שפנינו לרפורמות במערכת המשפט, אך תוך שמירה על כבודו ועליונותו". 

על פי דיווח ב"כאן חדשות", אוחנה ייפגש בקרוב עם נשיאת העליון אסתר חיות. הפגישה בין השניים תתקיים למרות המחלוקות, בסופה תצא ככל הנראה הודעה משותפת על חשיבות המערכת המשפטית. המסר שיבוא מאוחנה יהיה הרבה יותר פייסני, ובהמשך הוא צפוי להיפגש גם עם פרקליט המדינה, שי ניצן.


נתניהו עם אסתר חיות וחנן מלצר. צילום: לשכת ראש הממשלה



כזכור, שר המשפטים החדשים נשאל בראיון על אמירה שלו מהעבר, לפיה לא כל החלטה של בג"ץ צריך לקיים, והסביר כי "טלי חטואל, עליה השלום, גרה בגוש קטיף, היא הגיעה לציר כיסופים ונורתה על ידי מחבלים שהגיעו עד הציר. מסתבר שהמחבלים הגיעו עד ציר כיסופים בחסות מספר מבנים שנבנו בפאתי חאן יונס. הצבא זיהה את המבנים הללו כסכנה ביטחונית. ובג"ץ, למרות שאין לו מומחיות, החליט למנוע את ההריסה הזאת. אני אומר שהשיקול העליון צריך להיות שמירת חיי האזרחים. כן, אני אומר זאת".



מוקדם יותר היום, תקף את אוחנה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שאמר כי "במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המושתתת על עיקרון שלטון החוק, החובה לציית לפסיקת בתי המשפט היא בגדר מושכלת יסוד, המשמשת ערובה להגנה על זכותו של כל אזרח במדינה. זו אינה אפשרות הנתונה לבחירה. מדובר בחובה המוטלת על כל אזרח וכל רשות שלטונית באשר היא".



בהתייחס לדבריו של אוחנה על האפשרות שיתפרו לו תיק, אמר מנדלבליט כי "בנוסף, יש לומר: לנגד עיני רשויות אכיפת החוק והתביעה הכללית – ובראשם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה – עומדים רק שיקולים ענייניים ומקצועיים. החלטות מתקבלות אך ורק על בסיס חומר הראיות והוראות הדין, ולא חלילה משום שיקול זר. אנשי מערכת אכיפת החוק הם עובדי ציבור מסורים, הפועלים יום וליל כדי לשמור על אזרחי המדינה, ביטחונם, רכושם, וטובתם".



יצא להגנתו של אוחנה. ח"כ בצלאל סמוטריץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, תקפה הבוקר באופן חסר תקדים את אוחנה - ואמרה כי "בעקבות ראיון ששודר אתמול עם שר המשפטים, חשוב לי לומר לכם כי בעיניי יש לראות בחומרה את העובדה ששר משפטים במדינת ישראל, ביום השבעתו לתפקיד, בוחר לשתף אותנו בהשקפת עולם משפטית חסרת-תקדים וחסרת-אחריות שלפיה לא את כל פסקי-הדין הניתנים על ידי בית-משפט חייבים לכבד".



עוד הוסיפה: "במלים אחרות, כל בעל דין יוכל מעתה בברכת שר המשפטים לבחור איזה פסק דין צריך לקיים ואיזה לא. ואני רוצה לומר על כך רק דבר אחד – בין תפיסת העולם הזו ובין אנרכיה של 'איש הישר בעיניו יעשה' – הדרך קצרה".



מי שיצא להגנתו של אוחנה היה יו"ר האיחוד הלאומי ומספר 2 באיחוד מפלגות הימין, שטען כי "יש לראות בחומרה רבה את העובדה שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לעצמה לבקר את שר המשפטים הנבחר בצורה חריפה ובפומבי. לגופו של עניין, ציות לחוק חשוב הרבה יותר מציות לפסקי דין. כשפסקי דין יושתתו על בסיס ציות לחוקי הכנסת לא תהיה שום בעיה לציית להם ככתבם וכלשונם".