אחרי תקופה של שקט יחסי, בשבועות האחרונים איראן שוב חזרה לכותרות. מצבה הכלכלי הולך ומורע, והמתח הפנימי בין המחנה השמרני למתון הולך וגובר. כך גם המתיחות בין טהרן לוושינגטון: שמענו הצהרות לוחמניות משני הצדדים, היינו עדים למהלכים צבאיים מוגבלים וראינו תגבורי כוחות ופעילות התקפית מוגבלת, בעיקר באסטרטגיית פרוקסי, כלומר באמצעות ארגונים מטעם. הצעד האחרון נכון לעכשיו היה הצהרות איראניות על חזרה חלקית להעשרת אורניום ובחינת נסיגתה מהסכם הגרעין.

נדמה כי בימים האחרונים ישנן התפתחויות משמעותיות במשבר הבינלאומי, הפעם בהיבט המדיני־דיפלומטי. ניכר כי שני הצדדים - הממשיכים בהצהרות ובפעילויות לוחמניות - מנסים ליצור ערוצי הידברות ושיח. שיא המאמץ הינו ביקור של ראש ממשלת יפן שינזו אבה בטהרן, ביקור ראשון של מנהיג יפן לראשונה מאז המהפכה האיראנית. נראה כי אבה נשא מסרים למנהיג איראן מארצות הברית, וגורמים איראניים רשמיים אף ציינו כי הם חושבים שיפן יכולה לסייע בהקלת המתיחות עם ארה"ב. גם שחרורו השבוע של איש העסקים הלבנוני בעל האזרחות האמריקאית ניזאר זאקה, לאחר מעצר של ארבע שנים באיראן באשמת ריגול עבור ארה"ב, הינו כנראה חלק מהמאמצים לשיפור האווירה.

במקביל, כאמור, נמשכת הפעילות הלוחמנית. החות'ים בתימן, בני חסותה של טהרן, מגבירים את קצב התקיפות נגד מטרות במפרץ - בעיקר מטרות סעודיות - והשיא בשלב זה הוא ירי לעבר שדה תעופה אזרחי בדרום סעודיה ופציעתם של עשרות אנשים. לכך אפשר להוסיף גם את הפיצוץ המסתורי שאירע השבוע במתקן קידוח גז איראני, ושלפי גורמים רשמיים עדיין נמצא בחקירה, ופגיעה שאירעה אתמול בשתי מכליות נפט במפרץ המיוחסת לאיראן ושתוביל לעלייה במחירי הנפט כתוצאה מחוסר היציבות באזור.

בנוסף, בהתפתחות מדאיגה נראה כי בני בריתה של איראן הסמוכים לישראל (חיזבאללה, המיליציות השיעיות בסוריה וכוח קודס) מנסים להכניס גם אותנו לתמונה. הרקטה ששוגרה מסוריה לאתר החרמון לפני יותר משבוע וחציית הגבול של הרחפן מלבנון השבוע הם כנראה ביטוי לכך. ייתכן כי גם התקיפה השבוע - המיוחסת בפרסומים זרים לישראל - של יעדי חיזבאללה ואיראן ברמת הגולן הסורית באזור קוניטרה ותל אל־חארה הסמוכים לגבול, קשורה למידע על אודות כוונת איראן ושלוחיה לפעול נגד ישראל מתשתיות אלו.

באותו הקשר אפשר להבין גם את נאומו האחרון של נסראללה מראשית החודש במסגרת יום ירושלים האיראני, שבו הדגיש את מחויבותו לטהרן, ניסה להאדיר את יכולות הארגון ולהעביר מסרים מרתיעים לישראל. בהתייחסו למשבר בין איראן לארה"ב איים כי מלחמה כזו תדרדר את האזור לכאוס ותפגע בבעלות בריתה של וושינגטון, בהן ישראל וסעודיה, ותשפיע על מחירי הנפט וכפועל יוצא מכך על כלכלת ארה"ב בשנת בחירות.

דבריהם של ראש אמ"ן ושל מפקד פיקוד הצפון השבוע בדבר המוכנות הישראלית, היכולות המודיעיניות והמחיר שתשלם מדינת לבנון במקרה של מלחמה, אינם דברי רהב כפי שייחסו להם בחלק מהתקשורת הישראלית. מדובר במענה עקיף ומתוחכם למסרים של נסראללה תוך הבהרת המחיר שישלמו השחקנים השונים במקרה של הסלמה, בדגש על לבנון, והסיכונים הנובעים מהפעילות האיראנית לביסוס תשתיות גם בגבול עיראק־סוריה.

נראה כי גם תזמון הפרסום השבוע, על כך שכוחות הביטחון הבריטיים חשפו לפני כארבע שנים בלונדון תשתיות טרור המיוחסות לחיזבאללה, וייחוס המידע לישראל, קשור בהתפתחויות המדוברות ונועד לרמוז על היכולות המודיעיניות של ישראל, כמו גם על הפעילות השלילית של איראן וגרורותיה על אדמת אירופה.

שקרים גדולים קטנים
בהיבט הטכנולוגי איראן החלה לממש את איומה בדבר נסיגה מחלקים בהסכם הגרעין, כאשר החלה לצבור חומר מועשר לכ־3.5%. אם פעילות זו תימשך בקצב הנוכחי, היא צפויה לצבור בתוך כחודש חומר מועשר בכמות של יותר מ־300 ק"ג, דבר שיהווה הפרה של אחד מסעיפי ההסכם.

במקביל נמשך מיצוי המידע מכמויות החומר העצומות שהביאו לוחמי המוסד לפני כשנה מארכיון הגרעין האיראני (לאחרונה התבשרנו כי הם נבחרו לקבל את פרס ביטחון ישראל בזכות המבצע - ואין ראויים מהם).

בכנס במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה שנערך השבוע, שכותרתו "מה ניתן ללמוד מארכיון הגרעין האיראני?", התייחס לנושא אולי היינונן, בכיר בסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר. הוא טען כי אף על פי שהחומר שהביא המוסד הינו רק כ־20% מכלל ארכיון הגרעין האיראני, ואף שהוא עדכני ל־2003 - מדובר במידע רב וערכי.

החומר שהשיגה ישראל חושף מידע על אודות תהליכי ההכנה של נשק גרעיני, מחקר וניסויים שנעשו בנשק זה והתוכניות האיראניות לייצר לפחות חמישה טילים גרעיניים מרובי ראשי נפץ. החומר גם חידש לגבי היקף פרויקט הגרעין האיראני וייעודו (חמש פצצות במשקל 10 קילוטון כל אחת). היינונן טוען כי אומנם חלק מהמידע היה בידי סבא"א בעבר, אך החשיפה מחייבת את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבצע בדיקות נוספות וחוזרות בחלק מהמקרים ולפעול בצורה ממוקדת ונחושה יותר מול המידע הקיים. הוא ציין כי על בסיס המידע הקיים איראן רחוקה לא יותר משנה מהחלטה ועד להגעה למתקן גרעיני. ולבסוף, הדגיש את הנקודה המרכזית העולה מחומרי הארכיון: איראן שיקרה וממשיכה לשקר בזמן שנוסף לידיה ידע מגוון ונרחב המאפשר לה לייצר נשק גרעיני, שלא נפגע בהסכם שנחתם עמה ב־2015.

יש לקוות כי לצד המאמץ המודיעיני המתמשך של ישראל ובנות בריתה למיצוי החומרים, למציאת מידע חדש וקצות חוט לפעילויות מודיעיניות ומבצעיות נוספות, ישכילו בסבא"א סוף־סוף לפעול מול איראן כדי לחשוף הפרות גדולות כקטנות ושקרים בדבר היכולות והפעילות בהקשרי הגרעין. פעילות נחושה כזו מצד סבא"א שתגביר את הלחץ הבינלאומי והדיפלומטי על טהרן עשויה להחזיר אותה לשולחן המשא ומתן לדיון בהיבטים מסוימים של ההסכם הקיים, כמו גם בהוספת נדבכים חדשים, עד כדי הגעה לפשרה ולוויתורים איראניים בחלק מסוגיות המחלוקת.

אין ספק כי בפסגה שתיערך בסוף החודש בירושלים עם שלושת היועצים לביטחון לאומי של ארה"ב, רוסיה וישראל - פגישה שחשיבותה בעצם קיומה - יהיו להם נושאים רבים לדיון.

הכותב שימש כרח"ט מחקר באגף המודיעין וכיום סמנכ"ל למודיעין וסייבר בקבוצת "שדמה"

[email protected]