גם אם תוכנית השלום של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תפורסם בשבועות הקרובים, בבית הלבן עוסקים בגיבוש תוכנית חלופית שלא תפורסם. אבל בעיני היושב בבית הלבן היא תהיה חשובה ומועדפת, לפחות באופן זמני.



"עסקת המאה", כפי שטראמפ קורא לתוכנית השלום שלו, החליפה בחשאי את שמה ושינתה את יעדיה. לפחות עד ל־17 בספטמבר, מועד הבחירות לכנסת, מדובר בעסקת "שלושת החודשים". מטרתה: להבטיח את ניצחונו של בנימין נתניהו בבחירות. זו לא סתם ספקולציה. זאת ההערכה הרווחת בקרב דיפלומטים בכירים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק ובקרב פרשנים ותיקים בוושינגטון. בשיחות שלא לייחוס היא מוגדרת כתגובה טבעית של הבית הלבן בעקבות כישלונו של נתניהו להרכיב ממשלה.



אישור להגדרה זאת ניתן בכותרת ראשית שפורסמה לא מכבר בעמוד הראשון של ה"ניו יורק טיימס". "תוכנית השלום צפויה לשנות את כיוונה", טען העיתון. "ג'ארד קושנר ישנה את פרטיה כדי לעזור למנהיג הישראלי".



"שלום בין ישראל לפלסטינים הוא שאיפה יפה שמחמיאה לסדר העדיפויות של הבית הלבן", אמר דיפלומט ותיק, בכיר במשלחת מערבית הידוע כמומחה למזרח התיכון. "אבל איש איננו משלה את עצמו שהשלום קל להשגה. נתניהו, ידידו וחביבו של הנשיא טראמפ, נתון בצרות - והבטחת עתידו הפוליטי היא משימה חשובה המוערכת בבית הלבן כבת השגה".



כישלונו של נתניהו להרכיב ממשלה גרם להלם בבית הלבן. פיזור הכנסת וההחלטה ללכת לבחירות חדשות הוסיפו תחושת מצוקה. "תוצאות הבחירות היו ניצחון טוטאלי לנתניהו", צייץ הנשיא טראמפ. "חבל. הוא איש גדול. הם (בישראל - ש"ש) לא צריכים את זה. יש להם מספיק צרות".



לא רק גורלו של נתניהו טורד את מנוחתו של טראמפ. לנשיא דאגה גדולה ומציקה יותר: לפי חישובים ושיקולים הנידונים בבית הלבן, גם אם נתניהו ייצא מנצח בבחירות הבאות, עד שירכיב ממשלה חדשה יגיע אוקטובר. מבחינה פרקטית, תוכנית השלום תתפרסם בנובמבר. אז מתחילה עונת הפריימריז לנשיאות ארה"ב.



דונלד טראמפ. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ. צילום: רויטרס



ספק אם פוליטיקאי רפובליקני בכיר יציג את מועמדותו כמתחרה לטראמפ, אבל מה שמטריד באחרונה את הנשיא ומדאיג את פעילי מטה הבחירות שלו, שכבר נכנס לפעולה, הוא סקרי דעת קהל שפורסמו בימים האחרונים. לפי הסקרים, המתמודד למועמדות לנשיאות מטעם הדמוקרטים, ג'ו ביידן, זוכה לאחוזי תמיכה הולכים וגדלים לא רק בקרב מצביעים דמוקרטים רשומים, אלא גם בקרב מצביעים עצמאיים. וחמורה מזה, מבחינת הנשיא טראמפ, היא התמיכה בביידן המורגשת במדינות המזוהות כמעוזי המפלגה הרפובליקנית.



בסוף השבוע פורסם סקר דעת קהל שהעלה כי בפנסילבניה, מדינה חשובה ומרכזית, קיבל ביידן 53% תמיכה בעוד טראמפ זכה ל־45% בלבד. גם שנה וחצי לפני הבחירות זה נחשב לנתון מאוד לא מחמיא לנשיא מכהן.



בבחירות הבאות לנשיאות טראמפ יהיה זקוק לתמיכת האוונגליסטים ויעשה הכל להבטחת תמיכתם. אלא שהאוונגליסטים ידועים כאוהדי נתניהו, ואם לא הוא יכהן כראש ממשלה, הם יפנו את כעסם נגד טראמפ. לפיכך, בשבועות הבאים במקום לראות מהלכים לקידום השלום נראה מאמצים להבטחת ניצחונו של נתניהו.



דיפלומטים מהאו"ם אומרים כי תוכנית השלום בנוסח הסופי שלה תהיה מסמך שתוכנו לא רק יהיה נוטה לטובת ישראל, אלא יהיה, להגדרתם, "הסדר בין ארה"ב לישראל".



לפגישה שהתקיימה בירושלים שעות אחדות לאחר פיזור הכנסת בהשתתפות ראש הממשלה וחתנו של הנשיא ויועצו הבכיר קושנר הייתה משמעות גדולה מכפי שהוערך. לדברי מקורות בוושינגטון, בפגישה סוכם כי הבית הלבן יעשה ככל יכולתו לסייע לנתניהו לנצח בבחירות בספטמבר. בדיווח שפורסם ב"ניו יורק טיימס" עלה כי נתניהו וקושנר דנו גם בעניין סיפוח רמת הגולן.



"במקום ויתורים לפלסטינים, בעקבות הפגישה עם נתניהו קושנר יהיה תחת לחצים להטות את תוכנית השלום עוד יותר לטובת ישראל", נכתב שם. "במקום תוכנית אמיצה ונועזת שתשאף לשים קץ לעשרות שנים של איבה בין שני הצדדים, התוכנית תהיה מכשיר להבטחת עתידו הפוליטי של נתניהו והגנה על טראמפ". לדברי העיתון, "קושנר יצא מהשיחה עם נתניהו עם לוח זמנים רחב יותר לפרסום תוכנית השלום ועם משימה דיפלומטית צרה יותר".



המאמצים הגדולים שקושנר משקיע באחרונה בשידול ארצות ערביות ומדינות מערביות לשגר נציגים ל"סדנה הכלכלית" המתוכננת להתקיים בסוף החודש בבחריין, מעידים על מצוקתו בקידום תוכנית השלום. בעת ביקורו הרשמי בלונדון, כשטראמפ עודד את המדיניות של פרישה מהאיחוד האירופי, נועד קושנר עם ראשי האיחוד בבריסל, עדכן אותם בפרטים מתוכנית השלום וביקש את תמיכתם. הוא לא קיבל את מבוקשו.



שרת החוץ של האיחוד פדריקה מוגריני הבהירה לקושנר באופן חד־משמעי כי התוכנית חייבת לכלול את רעיון שתי המדינות לשני עמים. מהלומה לתוכנית השלום מכיוון לא כל כך צפוי באה מהסנאט בוושינגטון. ארבעה סנאטורים דמוקרטים בכירים הגישו הצעת החלטה הדורשת את דרישתה של מוגריני. גם אם אישור ההצעה יעוכב או לא יתקבל, ליוזמה מדינית המופצת בסנאט יש השפעה בלתי מבוטלת על הלכי הרוח בציבור האמריקאי, במיוחד בעונת בחירות.


האם תוכנית להבטחת ניצחונו של נתניהו בבחירות בספטמבר תצליח? נחיה ונראה. אבל סיכויי קבלת תוכנית השלום פחתו באחרונה והידרדרו לשפל. נראה שתוכנית השלום איננה צפויה רק לכישלון - היא תיזכר כפארסה של המאה.



[email protected]